بی اشتهایی دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟

زنان در دوران بارداری با تغییرات هورمونی مواجه می‌شوند که باعث ایجاد تغییراتی در ذائقه و شامه آنها می‌شود. در طول بارداری، زیاد زن ها

بی اشتهایی دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟

زنان در دوران بارداری با تغییرات هورمونی مواجه می شوند که باعث ایجاد تغییراتی در ذائقه و شامه آنها می شود. در طول بارداری، زیاد زن ها با زیاد کردن اشتها مواجه می شوند. ولی بعضی از زن ها اشتهای خود را به دلایل متفاوت از دست می دهند. بی اشتهایی در طول بارداری باید مورد بررسی قرار گیرد.

بی اشتهایی دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟

۱-بی اشتهایی در سه ماهه اول بارداری

اغلب بی اشتهایی همراه با حالت تهوع و استفراغ در ماه اول بارداری و ماه دوم بارداری می باشد. این مسئله در ۸۵-۷۰ % زن ها اتفاق می افتد. زن باردار گاهی مزه فلز در دهانش حس می کند.

چگونه نیازهای غذاییتان را برآورده کنید؟

۱) مایعات بنوشید

به قدر کافی آب بنوشید. روزانه ۸ لیوان آب بنوشید (می توانید آب را با لیموناد یا چای زنجبیل عوض کنید که به اصلاح حالت تهوع نیز کمک می کنند).

۲) زیاده روی نکنید

زنان در دوران بارداری با تغییرات هورمونی مواجه می‌شوند که باعث ایجاد تغییراتی در ذائقه و شامه آنها می‌شود. در طول بارداری، زیاد زن ها

روزانه ۶ وعده غذای کوچک بخورید.

۳) غذای سبک بخورید

هنگامی که در طول روز اشتهایتان کمی بازمی گردد، تا جایی که می توانید پروتئین و کربوهیدرات پیچیده مصرف کنید. ممکن است میوه هایی مانند موز جهت معده تان بهتر باشند؛ آن را همراه با یک قاشق ماست بخورید تا کلسیم و پروتئین نیز دریافت کرده باشید. کراکرهای غلات کامل نیز هر لحظه دوست شما هستند.

۴) از غذاهایی که بوی تندی دارند دوری کنید

این ها مشمول بر غذاهای تند و چرب می شوند.

۵) از سلیقه تان استفاده کنید

بی اشتهایی دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟

به طور حتم، تنوع، چاشنی زندگی تغذیه ای مناسب هست. ولی اگر اسفناج حالتان را بد می کند ولی کلم که حاوی ویتامین آ است را دوست دارید، از خوردن کلم لذت ببرید. به زودی دوباره می توانید اسفناج بخورید

۶) دمای غذا را عوض کردن دهید

اکثر زنان باردار غذاها و نوشیدنی های خنک را هنگام بارداری ترجیح می دهند. البته بعضی از زن ها، غذا و نوشیدنی گرم را ترجیح می دهند. ببینید که شما کدام یک را ترجیح می دهید.

۷) ویتامین مصرف کنید

زنان در دوران بارداری با تغییرات هورمونی مواجه می‌شوند که باعث ایجاد تغییراتی در ذائقه و شامه آنها می‌شود. در طول بارداری، زیاد زن ها

مصرف ویتامین های دوره بارداری را با DHA، همانند مسواک زدن تبدیل به یک کار روزانه جهت خودتان کنید.

۸) کمک بگیرید

برای اینکه با حالت تهوع مقابله کنید، با دکترتان راجع به مصرف ویتامین B6 و داروهای مجاز ضد تهوع که ترکیبی از ویتامین ب و آن هیستامین دارند (که ممکن است باعث کم کردن احساس تهوع و زیاد کردن اشتها در شما شوند) مشورت کنید.

۲-بی اشتهایی در سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری یکی از مراحل حیاتی بارداری است لیکن قسمت اعظم رشد جنین در این مرحله اتفاق می افتد. بی اشتهایی در ماه پنجم بارداری نگران کننده است لیکن تامین مواد مغذی جهت رشد جنین در این مرحله بسیار مهم است.

بی اشتهایی دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟

چگونه نیازهای غذاییتان را برآورده کنید؟

۱- حالا وقت آن است که کلسیم (روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم)، پروتئین (روزانه ۷۵ میلی گرم)، اسیدفولیک (که اگر غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات سبز را جهت دریافت آن مصرف کنید، از نشانه های آزاردهنده بارداری مانند یبوست نیز رهایی پیدا می کنید)

۲- غذاهای غنی از امگا ۳ مانند ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

اگر احساس می کنید هنوز هم حالت تهوع دارید، همان برنامه سه ماه اول را در پیش بگیرید.

۳-بی اشتهایی در سه ماهه سوم بارداری

بی اشتهایی در سه ماهه سوم بارداری جهت زیاد زن ها پیش می آید لیکن جنین نسبت به ماه های قبل بزرگ تر شده است است و فضای بیشتری را اشغال می کند. در این حالت رحم به معده فشار آورده و باعث بی اشتهایی می شود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید.

ادامه روند بی اشتهایی در طول بارداری موجب از دست دادن آب بدن، رسیدن مواد مغذی کمتر به جنین و تاثیرات منفی بر رشد جنین می شود. اگر همچنان وزنتان کم کردن می یابد، توانایی هضم غذا ندارید و حالت تهوع دارید به دکتر مراجعه کنید.

چگونه نیازهای غذاییتان را برآورده کنید؟

۱) به غذاهای کوچک فکر کنید

درست مانند دوازده هفته اول، تلاش کنید در طی روز وعده های غذایی کوچک بخورید تا سیر بمانید و مواد غذایی مورد نیازتان را دریافت کنید.

۲) مقدار زیادی فیبر مصرف کنید

خوردن غذاهای سرشار از فیبر (مانند سبزیجات سبز، نان غلات کامل، آواکادو، مارچوبه وتخمه آفتاب گردان) به اصلاح یبوست و اصلاح عملکرد بدنتان کمک می کند.

خوب است که توصیه هایی از سه ماه اول را نیز رعایت کنید.

چگونه با بی اشتهایی دوران بارداری کنار بیایم؟

۱-تعداد زیادی وعده کوچک بخورید.

بهترین راه حفظ مواد مغذی و انرژی مورد نیاز در هنگام بی اشتهایی، تقسیم کردن وعده های غذایی به تعداد زیاد و حجم کمتر هست. یک زن باردار در روز می تواند ۷ وعده غذایی کوچک در برنامه داشته باشد. مقدار کم غذا به آسانی هضم می شود و موجب استفراغ و حالت تهوع نمی شود.

۲-آب بنوشید.

از دست دادن آب بدن پرسشها زیادی در طول بارداری به وجود می آورد مانند بی اشتهایی. در حالی که مصرف به موقع آب موجب زیاد کردن اشتها می شود.

۳-غذاهای سبک بخورید.

برخی موادغذایی موجب حالت تهوع و پرسشها گوارشی نمی شوند مانند دانه ها، برنج پخته شده، سبزیجات و میوه ها. غذاهای سبک باید در طول روز مصرف شوند تا از حالت تهوع جلوگیری کنند.

۴-از فست فود اجتناب کنید.

فست فود سرشار از سدیم است بنابراین موجب بی اشتهایی می شود؛ همچنین موجب کمبود مواد مغذی نیز می شود.

۵-مکمل های مواد مغذی مهم را مصرف کنید.

خانم هایی که از بی اشتهایی شدید در طول بارداری زحمت می برند باید از مکمل های مواد مغذی استفاده کنند. زن هایی که هر لحظه احساس می کنند معده پری دارند، می توانند از مکمل ها استفاده کنند؛ مکمل ها مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را تامین می کنند.

۶-پیاده روی کنید.

یکی از بهترین ورزش ها در طول بارداری پیاده روی با سرعت زیاد هست. فعالیت نداشتن باعث بی اشتهایی می شود.

۷- فیبر به مقدار کافی مصرف کنید.

مصرف مواد غنی از فیبر (مانند تخمه آفتابگردان، مارچوبه، آواکادوو، نان گندم و سبزیجات برگ دار) باعث جلوگیری از یبوست می شود.


هرگونه کپی برداری با لینک دهی مستقیم به سایت دکتر سلام مجاز است.

بیشتر بخوانید:

هفته چهلم بارداری و مواظبت های لازم

هفته سی و نهم بارداری و مواظبت های لازم

هفته سی و هشتم بارداری و مواظبت های لازم

واژه های کلیدی: دوران بارداری | مواد غذایی | وعده غذایی | موادغذایی | ویتامین | سبزیجات | بارداری | استفاده | روزانه | دریافت | برنامه

بی اشتهایی دوران بارداری را چگونه درمان کنیم؟

دانلود

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا