رژیم غذایی مناسب جهت کودکان یک تا سه ساله

تغذیه کودک یکی از بااهمیت ترین نکاتی است که باید مورد توجه والدین قرار داشته باشد. تغذیه کودک تعیین کننده عوامل بسیار مهمی در رابطه با سلامت جسمی کودک شماست

رژیم غذایی مناسب جهت کودکان یک تا سه ساله

تغذیه کودک یکی از بااهمیت ترین نکاتی است که باید مورد توجه والدین قرار داشته باشد. تغذیه کودک تعیین کننده عوامل بسیار مهمی در رابطه با سلامت جسمی کودک شماست. رژیم غذایی کودکان می تواند تعیین کننده نوع فیزیک بدنی کودک و همچنین تقویت بدن و سیستم ایمنی او شود. در ادامه با بی بی نیمز همراه باشید.

این راهنما جهت اولیایی نوشته شده است که نمیدانند چه غذایی، به چه میزان و از چه سن و سالی به فرزندشان بخورانند.

رژیم غذایی مناسب جهت کودکان یک تا سه ساله

این راهنما جهت اولیایی نوشته شده است که نمیدانند چه غذایی، به چه میزان و از چه سن و سالی به فرزندشان بخورانند؛ راهنمایی که از تولد تا ۳ سالگی کودک را دربرمیگیرد. اگر کودکتان بیش از حد یا کمتر از مقدار نوشته شده است غذا میخورد دلواپس نباشید؛ این مقادیر، تقریبی و در هر کودکی متغیر است.

از تولد تا ۴ ماهگی

غذا: فقط شیر مادر
توصیه: دستگاه گوارش کودک در این سن هنوز در حال رشد است و به همین علت غذای جامد به هیچ وجه توصیه نمیشود.

۴ تا ۶ ماهگی:

علائم آمادگی جهت خوردن غذای جامد (همه کودکان علائم پی آمده را ندارند و اینها فقط نشانه هائی است که بعضی از آنها در بعضی کودکان دیده میشود): قادر به اوج گرفتن سر خود هست. بخوبی روی صندلی مینشیند. حرکاتی مثل جویدن انجام میدهد. علائم زیاد کردن وزن نسبت به وزن تولد را نشان میدهد (دو برابر شدن وزن نسبت به هنگام تولد). به غذا علاقه نشان میدهد. هنگامی که قاشق را در دهانش میگذارید میتواند دهان خود را ببندد. میتواند غذا را از جلو به عقب دهانش جابجا کند. زبانش را به عقب و جلو تکان میدهد ولی توانائی به حرکت انداختن غذا به وسیله زبانش را ندارد. بعد از ۸ تا ۱۰ بار شیر خوردن از مادر دوباره گرسنه میشود.

در حال دندان در آوردن:

غذائی که باید بخورند: شیر مادر به علاوه برنج نشاسته دار غنی شده است با آهن؛ یا هر غلات نشاسته دار دیگری مثل جو.
مقدار غذا در هر روز: شروع با یک قاشق چایخوری برنج نشاسته دار همراه با ۴ تا ۵ قاشق چایخوری شیر مادر (این مخلوط باید روان باشد). میتوان بتدریج این مقدار را زیاد کرد و به یک قاشق غذاخوری برنج همراه با شیر، دوبار در روز، رساند.
توصیه جهت غدا دادن: اگر کودکتان از خوردن غذای نشاسته دار در نخستین تلاش شما امتناع کرد، دوباره تلاش کنید و در روزهای دیگر این کار را تکرار نمائید.

تغذیه کودک یکی از بااهمیت ترین نکاتی است که باید مورد توجه والدین قرار داشته باشد. تغذیه کودک تعیین کننده عوامل بسیار مهمی در رابطه با سلامت جسمی کودک شماست

۶ تا ۸ ماهگی:

علائم آمادگی جهت خوردن غذای جامد: مشابه ۴ تا ۶ ماهگی. برداشتن اشیاء با انگشت. توانائی انتقال اشیاء از یک دست به دست دیگر. گذاشتن تقریبا همه چیز در دهان. حرکت دادن دهان به شکل جویدن.

غذائی که باید بخورند: شیر مادر به علاوه مقدار کمی از پنیر پاستوریزه یا ماست. غذای نشاسته دار غنی شده است با آهن (برنج، جو، گندم یا مخلوطی از اینها). میوه ها یا سبزیجات کاملا لِه و پوره شده. نان نرم و تکه شده است در قطعه های بسیار ریز که شبیه موز رسیده یا بیسکویتهای بسیار نرم شده است باشد. مقدار کمی پروتئین (زرده تخم مرغ، گوشت مرغ پوره شده، پنیر، سویا، دانه های خوب پخته شده است با پوست نرم مثل لوبیا، عدس، نخود). آبمیوه هائی که جزء مرکبات نباشد (سیب یا گلابی)

۱۰ تا ۱۲ ماهگی:

علائم آمادگی جهت خوردن غداهای جامد اضافی: مشابه ۸ تا ۱۰ ماهگی به علاوه این که غذا را براحتی میجود. دندانهای بیشتری درمیآورد. جهت استفاده از قاشق تلاش بیشتری میکند.

غذائی که باید بخورند: مشابه ۸ تا ۱۰ ماهگی.

۱۲ تا ۱۸ ماهگی:

علائم آمادگی جهت برای مستقل شدن در غذا خوردن: خود کودک شروع به خوردن غذا با قاشق میکند (اگرچه فقط جهت یک لحظه قاشق را با مهارت در دست بگیرد).

غذائی که باید بخورند: هر نوع شیری را میتوانند بخورند. غذائی که خانواده میخورد (البته جهت کودک، فقط به صورت پوره شده). میوه های تازه مثل خربزه، زردآلوی بی هسته، گریپ فروت (در این سن خوردن مرکبات هم خوب و بافایده است). سبزیجات تازه مثل برگ کلم و گل کلم. پروتئین (تخم مرغ، گوشت، ماهی بدون استخوان، کره، بادام زمینی). آبمیوه های به دست آمده از مرکبات یا غیر مرکبات. عسل که در این سن بسیار بافایده است.
توصیه جهت غذا دادن: غذاهای تازه را هر سه روز در میان به کودک بدهید تا اگر آلرژی یا حساسیتی به نوعی خاص از غذا داشت، مشخص شود. خطر خفه شدن فرزند ها در این سن هنوز وجود دارد. بعد مراقب غذاخوراندن به آنها باشید.

رژیم غذایی مناسب جهت کودکان یک تا سه ساله

۱۸ تا ۲۴ ماهگی:

مهارتهای ایجاد شده است جهت غذاخوردن: مستقل غذاخوردن. جمله هائی در مورد غذا مثل زیاد خواستن غذا یا کافی بودن آن.
غذاهائی که باید بخورند: علاوه بر غذاهائی که قبلاً گفته شد: میوه های دیگری مثل توت فرنگی، انگور و گیلاس و آلو را نیز اضافه کنید.

۲۴ تا ۳۶ ماهگی:

در این سن مشتاق بودن فرزند ها جهت استقلال در غذا خوردن و فرصتهای تنها بودن جهت غذاخوردن از نشانه های رشد کودک شماست.
غذاهائی که باید بخورند (علاوه بر غذاهای گفته شده است در بالا): شیر کم چرب. لبنیات کم چرب.
توصیه جهت غذا دادن: ممکن است به نظر برسد که کودک شما کمتر از گذشته غذا میخورد ولی دلواپس نباشید. در این مرحله کاملاً طبیعی هست. اگر نگرانید در مورد این که فرزندتان کالری کافی به دست میآورد یا نه از این راهنمائی استفاده کنید: کودکتان به ازای هر ۵/۲ سانتیمتر قد به ۴۰ کالری در هر روز نیاز دارد.

منبع: آفتاب

واژه های کلیدی: خوردن غذا | غذا خوردن | رژیم غذایی | تغذیه | تغذیه کودکان | رژیم غذایی | رژیم غذایی جهت کودکان | غذای کودک

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا