چگونه می‌توان به کودک در کارهای منزل مسوولیت داد؟

همسر و فرزند | خانواده | کودکان | فرزندان | فرزند | همکاری | تعلیم و تربیت

چگونه می‌توان به کودک در کارهای منزل مسوولیت داد؟

چگونه می توان به کودک در کارهای منزل مسوولیت داد؟

عبارات مهم : همسر و فرزند – خانواده

معمولا بین ۳ تا ۵ سالگی، کودک هر چیزی را از روی تقلید یاد می گیرد

چگونه می‌توان به کودک در کارهای منزل مسوولیت داد؟

یکی از کارهایی که در منزل انجام می شود تمیز کردن منزل هست. گاهی در این میان کودکان دوست دارند به والدینشان کمک کنند و وظایفی را برعهده بگیرند ولی آیا این کار درست است یا نه؟ واگر خوب است باید از چند سالگی این وظیفه را به آنها بسپاریم. در این گفت وگو دکتر کتایون رازجویان به ما می گویند که از چه زمانی می توانیم این مسوولیت را به کودکانمان بسپاریم.

از چه زمانی و چگونه می توان به کودک مسوولیت داد؟
معمولا بین ۳ تا ۵ سالگی، کودک هر چیزی را از روی تقلید یاد می گیرد جهت همین می توانید مرتب کردن اتاق را مانند بازی به او نشان دهید و او را در این کار همراهی کنید. او نیاز دارد بداند که این کار را از کجا شروع کند و هر وسیله را چطور سرجای خود بگذارد. تصور نکنید فرزند شما خیلی کوچک است.

وقتی وقت تمیز کردن اتاق کودکتان می شود حتما مسوولیت هایی به او بدهید.کودک با کمک شما معنای مسوولیت را می فهمد و میل به پیدا می کند که این کار را تکرار کند. در ضمن بین ۶ تا ۱۱ سالگی، او میل به دارد خود را مستقل تر نشان دهد و ترجیح می دهد اتاقش را به تنهایی مانند یک فرد بزرگسال مرتب کند. این عنوان به آن معنا نیست که او می داند چطور این کار را انجام دهد. دلایل صحبت های خود را برایش توضیح دهید، از تحمیل نظرات خود اجتناب کنید و به جای او وسایلش را مرتب نکنید. به عنوان نمونه بدون هماهنگی و موافقت فرزندتان دکوراسیون اتاق وی را عوض کردن ندهید.

بعضی از کودکان اجازه نمی دهند والدینشان وارد اتاق آنها شوند. از طرفی خودشان هم تمایلی جهت تمیز کردن اتاقشان ندارند. در این شرایط چه باید کرد؟
البته کمی بی نظمی طبیعی هست؛ به همین علت بهتر است نظم و ترتیب شدید، خصوصا با روش های سختگیرانه را به او تحمیل نکنید. هرگز اتاق فرزندتان را به خاص زمانی که در منزل نیست، مرتب نکنید. هنگامی که می خواهید وارد شوید، در بزنید و منتظر بمانید تا شما را دعوت کند. در این رفتارتان، احترام به حریم شخصی و توجه به احساسات و دل مشغولی هایش را نشان می دهید. این وقت وقت خوبی است که نظر او را اطراف نحوه تمیز کردن اتاقش جویا شوید. پاکیزگی خیلی مهم است ولی آن را به موضوعی جنجالی در خانواده تبدیل نکنید، بلکه با آشنایی روحیات فرزندانتان تلاش کنید هم همکاری فرزندان را جلب کنید و هم مسوولیت پذیری و نظم و ترتیب را در او تقویت کنید.

آیا جهت کمک گرفتن از کودکان و نظافت و کارهای منزل باید وقت خاصی را در نظر گرفت؟
بله، به عنوان نمونه نباید اجازه دهید ساعات صرف غذا و خواب فرزند ها تحت الشعاع این کار قرار گیرد لیکن علاوه بر اینکه باعث بداخلاقی آنها می شود، بازگرداندن آنها به برنامه منظم قبلی، شما را با مسئله روبرو می کند. از طرف دیگر حوصله فرزند ها هنگامی که که، چند ساعت متوالی بدون توجه به آنها مشغول کار می شوید، سر می رود و ممکن است از این وقت استفاده کنند و هر کاری که دلشان بخواهد انجام دهند. باید توجه داشته باشید، فرزندان کوچک می توانند شرکای خوبی در امر تمیز کردن منزل باشند. به این ترتیب می توانید در هر روز وقت خاصی را جهت نظافت تخصیص داده شده است داده و کارها را با همسر و فرزندان خود انجام دهید. البته کار کودک در منزل باید متناسب با سن، توانایی و وقت او باشد. مثلا، از فرزند ۶-۵ ساله نباید انتظار داشته باشید دیوار تمیز کند، ولی در این سن می تواند اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کند و بعد از گردگیری قفسه ها به وسیله شما، آنها را سر جای خود قرار دهد.

هنگامی که وقت تمیز کردن اتاق کودکتان می شود حتما مسوولیت هایی به او بدهید

در این میان سهم نوجوانان منزل چیست؟ معمولا کمک خواستن از آنها با توجه به شرایط روانی دوران بلوغ کمی سخت است.
اتفاقا باید کارهایی با مسوولیت زیاد به آنها داده شود؛ مثل تمیز کردن کاشی های آشپزخانه، جاروبرقی کشیدن و… چنین کارهایی بعضی اوقات خواست آنها نیست، ولی می شود با همدلی و مهربانی کارها را بهتر کنار یکدیگر انجام بدهید. ضمن اینکه نوع تربیت و آموزش هایی که به کودکتان از ابتدا داده اید در این شرایط بسیار تعیین کننده است.

برخی از والدین هنگامی که کودکشان شیئی را می شکند یا خرابکاری می کند او را با واژه های غلطی ناراحت می کنند. به این گونه والدین چه توصیه ای می کنید؟
این کار اصلا درست نیست جهت همین پیشنهاد می کنم از داد زدن بر سر فرزند ها در مورد نحوه تمیزکاری، جدا خودداری کنید، می توانید با خونسردی به آنها توضیحات مورد نیاز را بدهید تا با مشارکتی دوستانه یک همکاری بافایده را تجربه کنید. اساسا این نوع همکاری ها، روحیه کار دسته جمعی را میان افراد خانواده اوج می برد و به آنها آموزش می دهد. مسوولیت تمیز کردن منزل نباید بر دوش یک نفر باشد و بهتر است همه افراد در منزل با یکدیگر همکاری کنند؛ در این صورت هیچ وقت یک نفر خسته نخواهد شد.

با این کارها علاوه بر زیاد کردن صمیمیت، روح همکاری و همکاری در خانواده تقویت می شود و اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان به واسطه قبول مسوولیت، اوج می رود. این توصیه مهم هست، جهت انجام هر کاری باید خوشحالی کنیم و با صدای بلند بخندیم و همچنین از افراد خانواده به خاص فرزند ها تقدیر کنیم که به ما کمک می کنند. ضمنا یادتان باشد تصحیح کردن، ناخودآگاه این خبر را به کودک انتقال یافته می کند که تلاشش به اندازه کافی خوب نبوده. بنابراین به جای توجه به مقدار کاری که انجام داده، به تلاشش توجه کنید و از سرزنش کردن او نیز بپرهیزید. سرزنش کردن باعث می شود کودک تصور کند هرگز نمی تواند شما را راضی نگه دارد بنابراین دست از تلاش برمی دارد. به یاد داشته باشید با گذشت زمان، کودک در کارهایش مهارت پیدا می کند، بر آنها مسلط می شود و از عهده انجام کارها بهتر برمی آید.

در ضمن تلاش کنید به جای جمله های منفی از جمله های مثبت استفاده کنید؛ به عنوان نمونه به جای «اگر لباس های مهمانی را درنیاوری…» از این عبارت استفاده کنید؛ «اگر می خواهی بازی کنی اول باید لباس های مهمانی را درآوری.» بدهید ترتیب اگر چند بار این جمله ها را تکرار کنید، انجام این کارها جهت کودک به شکل عادت درمی آید و دیگر نیازی نیست کارها را مرتب به او یادآوری کنید.

چه کارهای دیگری از جانب والدین می تواند سلامت روانی کودک را تحت الشعاع قرار دهد؟
بهتر است تمیزکردن منزل را با برنامه ریزی و منظم اجرا کنید. بعضی از زن ها عادت دارند یکباره همه وسایل اتاق ها، آشپزخانه، کابینت ها، کمدها و… را بیرون بریزند. با این کار منزل نامرتب و ناامن می شود. این بی نظمی می تواند سلامت روانی فرزند ها را ترساندن کند. بنابراین فهرستی از تمام کارهایی که باید انجام شود، تهیه کنید و به ترتیب اولویت انجام دهید.

دادن پاداش جهت انجام کارهای شخصی کودک چقدر درست یا غلط است؟
پاداش دادن هر لحظه خوب نیست چون او را شرطی می کند. او باید بداند مانند دیگر اعضای خانواده وظایفی دارد که باید انجام بدهد، بدون اینکه انتظار پاداشی داشته باشد. البته تشویق های کلامی را فراموش نکنید و رفتارهای پسندیده فرزندتان را جلوی خودش به زبان بیاورید. این کار باعث می شود با شور و شوق بیشتری دوباره آن کار را تکرار کند و در خاطرش ماندگار شود.

ضمنا فراموش نکنید که خودتان الگوی خوبی جهت کودکانتان هستید. اگر از فرزندتان می خواهید وسایلش را سر جایش بگذارد، خودتان باید در منزل این کار را انجام دهید و وسایلتان را دور وبر منزل پرت نکنید!

منبع: هفته نامه سلامت

همسر و فرزند | خانواده | کودکان | فرزندان | فرزند | همکاری | تعلیم و تربیت

واژه های کلیدی: همسر و فرزند | خانواده | کودکان | فرزندان | فرزند | همکاری | تعلیم و تربیت

چگونه می‌توان به کودک در کارهای منزل مسوولیت داد؟

چگونه می‌توان به کودک در کارهای منزل مسوولیت داد؟

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی