هنر نشانه گذاری

دامنه اطلاعات، کلمات و توانایی های کودکان به نسبت بزرگسالان محدودتر است و همین تفاوت باعث می شود که آموزش دهنده به مشکل بتواند خود را به دنیای کودکان

هنر نشانه گذاری

هنر نشانه گذاری

چگونه نشانه گذاری را به کودکانمان آموزش دهیم؟


دامنه اطلاعات، کلمات و توانایی های کودکان به نسبت بزرگسالان محدودتر است و همین تفاوت باعث می شود که آموزش دهنده به مشکل بتواند خود را به دنیای کودکان نزدیک کرده و آنها را تحت آموزش خود قرار دهد مگر اینکه…..


هنر نشانه گذاری

آموزش دادن در هر حیطه ای به کودکان کار بسیار دشواری هست. آیا که دامنه اطلاعات، کلمات و توانایی های کودکان به نسبت بزرگسالان محدودتر است و همین تفاوت باعث می شود که آموزش دهنده به مشکل بتواند خود را به دنیای کودکان نزدیک کرده و آنها را تحت آموزش خود قرار دهد مگر اینکه آن فرد در این زمینه تجربه زیادی داشته باشد و در مورد این تفاوتها، مطالعات و تلاشهای بسیاری انجام داده باشد.

دامنه اطلاعات، کلمات و توانایی های کودکان به نسبت بزرگسالان محدودتر است و همین تفاوت باعث می شود که آموزش دهنده به مشکل بتواند خود را به دنیای کودکان

در این میان آموزش بعضی مباحث به نظر دشوارتر و سخت تر هست. جهت مثال کودکان معمولا خواندن و نوشتن را خیلی سریع می آموزند و در طی یک سال تحصیلی مفاهیم اساسی و مهم خواندن و نوشتن را(در پایه اول ابتدایی)می آموزند؛ این در حالیست که آموزش نشانه گذاری در متن، کاری بسیار سخت به نظر می رسد در حالی که شاید در ابتدای سالهای تحصیلی وقت زیادی جهت این کار صرف نشود و کودکان مجبور باشند به مرور وقت و به تجربه این اصول را بیاموزند. حال که تابستان است و اوقات فراغت والدین و کودکان زیاد شده است شاید بتوان بر روی آموزش این اصول قدری زیاد کار کرد. آیا که یادگیری نشانه گذاری، به کودکان کمک خواهد کرد که سریع تر و بهتر مطلب مورد مطالعه را درک کرده و عنوان آن را بفهمند این مساله زمانی تاثیر گذار تر خواهد بود که کودکان شروع به کتاب و کتابخوانی کنند و مسلما جهت درک زیاد عنوان کتاب، رعایت این اصول و نشانه گذاری ها الزامی است.

البته قبل از آموزش نشانه گذاری نیاز است که معنای هر یک از این علایم و نشانه ها جهت آنها به تفصیل توضیح داده شود. راهنمایی های زیر نکاتی را به شما گوشزد خواهد کرد تا بهتر بتوانید در آموزش نشانه گذاری به کودکتان کمک کنید:

* عالی ترین روش جهت آموزش هنر نشانه گذاری به کودکان این است که آنها را وادار به بلند خوانی کنید. خواندن با صدای بلند باعث یادگیری سریع تر و بهتر آنان می گردد.

* ویرگول(کاما)زمانی در جمله استفاده می شود که قصد داشته باشیم در بخشی از جمله مکث داشته باشیم. جهت آموزش این مفهوم مورد نیاز است که در ابتدای آموزش از جملات کوتاه استفاده کنید. به کار بردن جمله هایی مانند”این، یک درخت است” باعث درک بهتر کودکان از مفهوم ویرگول در جمله می گردد.

کودکان معمولا خواندن و نوشتن را خیلی سریع می آموزند و در طی یک سال تحصیلی مفاهیم اساسی و مهم خواندن و نوشتن را(در پایه اول ابتدایی)می آموزند

هنر نشانه گذاری

* نقطه در زمانهایی به کار می رود که قصد داشته باشیم یک جمله را کاملا به اتمام برسانیم و هدفمان یک مکث طولانی تر باشد. کودکان در هنگام روخوانی عموما عادت به تندخوانی و پشت سر هم خواندن جملات دارند و تنها زمانی توقف می کنند که بخواهند نفسی تازه کنند که این مساله موجب می گردد آنها معنا و مفهوم جمله و متن را به درستی متوجه نشوند. لذا به کودکتان شکل و نقش نشانه نقطه را آموزش داده و جهت وی توضیح دهید که هر گاه به این نشانه رسید باید جمله را به اتمام برساند و جمله بعدی را شروع کند.

*علامت سوال، نشانه ای است که در برابر جملات سوالی قرار داده می شود. البته نحوه بیان جمله سوالی باید به شیوه ای باشد که نشان دهد شما در حال بیان یک پرسش هستید.

اینگونه به کودکتان آموزش دهید که

دامنه اطلاعات، کلمات و توانایی های کودکان به نسبت بزرگسالان محدودتر است و همین تفاوت باعث می شود که آموزش دهنده به مشکل بتواند خود را به دنیای کودکان

یک جمله سوالی را بیان کنید و از کودکتان بخواهید آن جمله را نوشته و از علامت پرسش استفاده کند.

این توصیه را به وی گوشزد کنید که در جملات سوالی تن صدای گوینده اوج می رود.

* علامت تعجب در زمانهایی به کار می رود که شما برانگیخته شده است و تعجب کرده اید و یا در مورد موضوعی شگفت زده شده است اید. از جمله هایی که علامت تعجب در آنها استفاده شده است باشد استفاده کرده و اهمیت آن را جهت کودکتان شرح دهید.

هنر نشانه گذاری

راهبردهایی جهت تدریس نشانه گذاری

*فرصتهایی جهت تقویت نوشتن تدارک ببینید. کودکی که قرار است بنویسد و علامت گذاری بیاموزد به وقت کافی جهت تفکر، تعمق، نوشتن و بازنویسی و علامتگذاری نیاز دارد. حقیقت این است که بسیاری از کودکان دانش آموز روزانه کمتر از ده دقیقه وقت صرف نوشتن به خصوص انشا می کنند؛ توصیه می شود که وقت انشا به ۵۰ دقیقه در هر روز و چهار روز در هفته زیاد کردن یابد تا کودک بر روی نشانه گذاری تسلط یابد.

بهترین روش جهت آموزش هنر نشانه گذاری به کودکان این است که آنها را وادار به بلند خوانی کنید

* از علایق دانش آموز سود جویید. والدین و معلم باید به علایق کودک خود آگاه باشند و موضوعاتی که مناسب و مورد علاقه وی است را گزینش و در اختیار وی قرار دهند. سپس بعد از نوشتن این متن به وسیله کودک در نشانه گذاری به وی کمک کند.

هدایت و کنترل نشانه گذاری

* متنی تایپ شده(بدون هیچگونه علامتگذاری) در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید که علامتهای مناسب را در مکان خود قرار دهد و سپس به تصحیح آن بپردازید. این تمرین کمک بسیار موثری به یادگیری سبک به کار بردن علایم و نشانه ها به کودکان خواهد کرد.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان

واژه های کلیدی: خواندن و نوشتن | جملات کوتاه | علامت سوال | یادگیری | استفاده | کودکان | آموزش | خواندن

هنر نشانه گذاری

هنر نشانه گذاری

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی