نکاتی راجع به جداسازی محل خواب کودک

برخی از والدین معمولاً راجع به لزوم خوابیدن جدای فرزندان با والدین، نحوه بر خورد و پرسشها آن پرسش می کنند و با این مساله درگیراند. باید اجمالا بدانید

نکاتی راجع به جداسازی محل خواب کودک

نکاتی راجع به جداسازی محل خواب کودک

برخی از والدین معمولاً راجع به لزوم خوابیدن جدای فرزندان با والدین، نحوه بر خورد و پرسشها آن پرسش می کنند و با این مساله درگیراند. باید اجمالا بدانید کودکانی که جدا می خوابند، خود یاری و اعتماد به نفس بیشتری دارند. کودکانی که با والدین می خوابند، ترسشان زیاد هست. اعتماد به نفسشان کمتر هست. خودیاری و دیگر یاریشان کمتر است.

بخش خانواده ایرانی تبیان

۳ علت مهم جهت جدا خوابی وجود دارد

۱- امنیت اخلاقی فرزند

بچه ها هنگامی که در اتاق خواب پدر ومادر می خوابند دچار آسیب های اخلاقی می شوند. در این زمینه دوروایت وجود دارد:

الف) اگر فرزند ای روابط خاص پدر و مادر را ببیند, و بتواند توصیف کند, اگر زناکار شد,غیر از خود را سرزنش نکنید.

ب) اگر فرزند ای حتی صدای نفس کشیدن های پدر و مادر در آن وقت خاص را بشنود, آسیب می بیند.

نکاتی راجع به جداسازی محل خواب کودک

علم ثابت کرده است که انسان ها در خواب هم دریافت دارند. نمونه اش آموزش هایی که جدیدا آمده و در خواب هست.

۲- خودیاری و اعتماد به نفس

فرزند هایی که جدا می خوابند، خودیاری و اعتماد به نفس بیشتری دارند. فرزند هایی که با والدین می خوابند، ترسشان زیاد هست، اعتماد به نفسشان کمتر هست، خودیاری و دیگر یاریشان کمتر است.

۳- عدم آسیب رسانی به روابط والدین

برخی از والدین معمولاً راجع به لزوم خوابیدن جدای فرزندان با والدین، نحوه بر خورد و پرسشها آن پرسش می کنند و با این مساله درگیراند. باید اجمالا بدانید

در والدین ممکن است نگرانی ایجاد شود که نکند فرزند بیدار شود و ببیند. زن ها مخصوصا در این زمینه زیاد وحشت دارند. این امر ممکن است دچار سردی در روابط بشود، چون توجه به جزئیاتشان زیاد از مردان هست. با این روند، روابط خانوادگی سردتر خواهد شد.

آیا جداخوابی باعث آسیب عاطفی فرزند ها نمی شود؟

خیر، ما انسان ها در خواب چقدر نیاز به دوستی داریم؟ دوستی بعد از دیگر نیازهای زیستی قرار دارد. موقع خواب، انسان فقط به خواب نیاز دارد، نه چیز دیگر. تا نیازهای اولیه مشمول بر خوردن وخوابیدن و.. برطرف نشوند، نیازهای دیگر در اولویت نیستند.

آغاز جداخوابی چه زمانی است؟

اصل از بدو تولد هست. ولی فُرجه ای قائل هستیم چون:

بچه هایی که جدا می خوابند، خودیاری و اعتماد به نفس بیشتری دارند. فرزند هایی که با والدین می خوابند، ترسشان زیاد هست، اعتماد به نفسشان کمتر هست، خودیاری و دیگر یاریشان کمتر است.

۱- قبل از یک سالگی فرزند ها مرتب نیاز به شیر خوردن دارند. بنابراین مادر به زحمت می افتد و هر بار باید از اتاق خودش به اتاق فرزند برود.

۲- وقت خواب فرزند ها خیلی کوتاه است و مرتب بیدار می شوند. مادر باید کنار فرزند باشد. اصل بر بدو تولد است ولی در یک سال اول کودک میهمان اتاق خواب پدر ومادر می شود. دقت کنید به واژه میهمان، در حضور میهمان خیلی کارها انجام نمی شود. والدین جهت روابط خاص باید اتاق را ترک کنند.

نکاتی راجع به جداسازی محل خواب کودک

۳- از زمانی که فرزند از غذای سفره میل می کند، شروع جدا خوابی شروع می شود. معمولا می شود بعد از یک سالگی. عمده علت اینکه فرزند ها جداخوابی را نمی پذیرند به خاطر ترسشان هست. قبل از دوسالگی وحشت های ماورایی در فرزند ها وجود ندارد. مفهوم هیولا و لولو و .. را درک نمی کنند. باید بدانید که وحشت ها تا ۲ سالگی بر ۳ نوع است و در بیش از ۹۰ درصد کودکان زیر ۱۴ سال وحشت وجود دارد:

– وحشت از غریبه – وحشت از صداهای نا آشنا – وحشت از تاریکی

ترس زمینه ساز امنیت است و والدین نباید از وحشت کودکان بترسند. آنچه بد است وحشت هست. فرزند ای که می ترسد، می خواهد امنیت خودش را حفظ کند. در روایت است که میوهٔ وحشت امنیت هست. جهت جداخوابی کودکان باید برنامه شبانگاهی داشته باشید؛ به عنوان نمونه شام حدود یک ساعت قبل از خواب و بعد مسواک زدن٬ بعد به تدریج نور و صوت و عوامل جالب کم رنگ شود. همچنین همراهی کردن فرزند به بستر خواب و در ادامه استفاده کردن از قصه قبل از خواب، که البته قصه هیجانی نباشد.

چند نکته

۱- تنظیم ساعات خواب کودکان باید خسته و سیر به بستر بروند. فرزند هایی که عمدتا وقت خواب خسته نیستند به دو علت هست؛ فرزند انرژی ذخیره شده است اش هنوز صرف نشده هست. فرزند ۴ ساله که ۱۵- ۱۶ کیلو وزنش است حدود ۲۰۰۰ کالری که سر سفره است مصرف می کند. کودکانی که پای تلوزیون می نشینند، انرژی مصرف نمی کنند. شاید ساعتی ۱۰ کالری هم مصرف نمی کند. یعنی فرزند ای که پای تلوزیون می نشیند شاید ۲۰ ساعت می تواند بیدار بماند. مسئله فرزند های آپارتمان همین است و کودک جهت همین وقت خواب مقاومت می کند.

۲- بین خواب عصر و شب باید حداقل ۷ ساعت وقت باشد.

برخی از والدین معمولاً راجع به لزوم خوابیدن جدای فرزندان با والدین، نحوه بر خورد و پرسشها آن پرسش می کنند و با این مساله درگیراند. باید اجمالا بدانید

۳- پالایش محیط خواب که خود دو بخش دارد:

– عدم وجود سایه های ترسناک به عنوان نمونه یک چراغ خواب گذاشتیم و یک چوب لباسی بلند که نور می افتد و باعث وحشت کودک می شود یا کودک را کنار پنجره ای خواباندیم که نور ماشین های در حال حرکت مانع خواب او می شود.

– توجه به محیط های ترسناک مورد توجه فرزند به عنوان نمونه کمد تاریک و ترسناکی است که باید در روز به بهانه های متفاوت کودک داخل کمد را ببیند و وحشت او برطرف شود. به عنوان نمونه با او برویم یک لباس را از داخل کمد برداریم، نه اینکه به طور مستقیم بگوییم که «بریم سر کمد ببین وحشت نداره» ۴- از فعالیت های بدنی زیاد از دو ساعت قبل از خواب بپرهیزید. هیجانات این بازی ها زیاد است مانع خواب او می شود. لذا در مدارس هم زنگ تفریح زنگ بازی نیست چون فرزند ای که مطالب علمی یاد گرفته باید این مطالب جای خود را در طبقات ذهنش پیدا کند. لذا با قدم زدن و خوردن خوراکی باید سپری شود. باید فرزند ها هر روز ساعتی جهت ورزش داشته باشند که این فرزند ها اینقدر حریص نباشند که زنگ های تفریح را به هیجان سپری کنند.

۵- عدم تماشای برنامه های پر هیجان قبل از خواب.

نکاتی راجع به جداسازی محل خواب کودک

۶- استفاده از قصه گویی جهت آموزش جداخوابی.


منبع: کودک ، شماره ۱۲۴،سید علیرضا تراشیون کارشناس اموزش و تربیت اسلامی

واژه های کلیدی: روابط خانوادگی | اعتماد به نفس | کودکان | والدین | فرزندان | دوسالگی | فرزند | بیدار | امنیت | والدین | میهمان

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی