نحوه تربیت شیرخوار

تربیت دینی فرزند که از دوران جنینی شروع می شود. باید در دوران شیرخوارگی نیز جدّی گرفته شود. پایه گذاری نور قرآن و اهل بیت در این دوران

نحوه تربیت شیرخوار

نحوه تربیت شیرخوار

تربیت دینی فرزند که از دوران جنینی شروع می شود. باید در دوران شیرخوارگی نیز جدّی گرفته شود. پایه گذاری نور قرآن و اهل بیت در این دوران کمک موثری جهت ساده شدن روند تربیت دینی، در سال های بعدی است که بر اثر آن، فرزند شما مایه روشنی چشم، شادابی قلب و برکت زندگی می شود.

بخش خانواده ایرانی تبیان

انسان مانند گیاهی است که اگر از کودکی تربیت نشود، با هر بادی، به سویی مایل می گردد و آخر آن، هلاکت هست. لذا باید این گیاه را مواظبت و آبیاری کرد و به دور روح او حصاری کشید تا عامل دیگری برایش حدودی تعیین نکند.

در این میان، مادران، استعداد بیشتری جهت پرورش اطفال دارند و واکنش‌ها و کردار آن ها، در تربیت موثرتر هست. به خصوص آن که در دوران شیرخوارگی از لحاظ عاطفی و نیاز تغذیه ای وابستگی اطفال به ایشان زیاد خواهد بود.

بزرگان دینی توصیه کرده اند، پدر پیش از وضع حمل همسر، جهت او دعا کند و صدقه دهد تا با لطف و عنایت خداوند، به آسانی و بدون مسئله وضع حمل نموده و فرزند و همسرش، سالم باشند

نحوه تربیت شیرخوار

والدین اگر می خواهند تربیت دینی کودک شیرخوار خود را رکن برنامه تربیتی خود قرار دهند، توجه به آیات و روایات مربوط، راهنمای خوبی در این زمینه است که در آن ها اشاره شده است به: آداب و مستحبات مربوط به تولد فرزند، نام نیک گذاردن، عقیقه کردن، گام برداشتن با تربیت حسینی، دستور به تقوای والدین به خصوص مادر، دور بودن آن ها از گناه و… .

در ادامه، به هر یک از موارد مذکور پرداخته خواهد شد که عمل به آن ها به ریشه های ایمان و دوستی را در وجود فرزند تقویت می کند.

آداب و مستحبات تولد فرزند

یکی از لحظه های خاطره انگیز و شیرین زندگی، روزهای آخر وضع حمل مادر و روزهای اول تولد طفل می باشد. جهت این روزهای مهم و شورانگیز، کوچک ترین و بزرگ ترین پرسشها اجتماعی و فردی از نگاه اسلام پوشیده نمانده و به آن توجه خاصی شده است است.

در مورد درد زایمان- روایت شده است که در یک صفحه کاغذ آیات (انبیاء/ ۳۰) ، (یس/۳۷- ۴۴ و ۵۱) و در پشت کاغذ (احفاف/ ۳۵) و(نازعات/۴۶) را بنویسند و هنگامی که که زن باردار وارد ماه نهم شد آن را در [پارچه و …] قرار داده، ولی گره نزنند و بر کمر او بیندند. با این عمل، درد و آزار وضع حمل به مادر نمی رسد؛ بعد از به دنیا آمدن نوزاد، آن [کاغذ] را باز کرده یک ساعت هم همراه او نباشد.

تربیت دینی فرزند که از دوران جنینی شروع می شود. باید در دوران شیرخوارگی نیز جدّی گرفته شود. پایه گذاری نور قرآن و اهل بیت در این دوران

اولین وظیفه والدین، تن دادن به رضای خداوند و راضی بودن از جنسیت طفل هست؛ لیکن چه دختر باشد و چه پسر، امانت الهی است

دیگر آن که بزرگان دینی توصیه کرده اند، پدر پیش از وضع حمل همسر، جهت او دعا کند و صدقه دهد تا با لطف و عنایت خداوند، به آسانی و بدون مسئله وضع حمل نموده و فرزند و همسرش، سالم باشند.

فراوانی روایات راجع به اعمال لحظه تولد تا روز هفتم کودک، نشان دهنده اهمیت خاص این روزهاست که در این بخش به بررسی آداب و مستحبات مربوط به آن می پردازیم.

راضی بودن از جنسیت طفل

اولین وظیفه والدین، تن دادن به رضای خداوند و راضی بودن از جنسیت طفل هست؛ لیکن چه دختر باشد و چه پسر، امانت الهی هست، با این تفاوت که طبق فرمایش امام صادق (علیه السلام):

دختران حسناتند و پسران نعمت و خداوند بر حسنه ثواب می دهد و از نعمت پرسش می کند. سلامتی طفل، امری است که باید جهت والدین مهم باشد.

در تاریخ آمده است: هنگامی که به امام زین العابدین (علیه السلام) بشارت فرزند می دادند. نمی پرسیدند که پسر است یا دختر، بلکه اول می پرسیدند که آیا سالم است؟ اگر می گفتند که سالم است می فرمودند: «سپاس خداوندی را که از من فرزندی قبیح و معیوب نیافرید.» (الکافی، ج۶، ص ۲۱).

نحوه تربیت شیرخوار


منبع : کتاب عطیه الهی/ فاطمه سادات آقا میری

واژه های کلیدی: والدین | فرزند | والدین | خداوند | آداب و مستحبات تولد فرزند | راضی بودن از جنسیت طفل |

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی