ماکروزومی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

ماکروزومی یا جنین بزرگ یکی از بیماری هایی است که در بعضی مواقع جنین ممکن است به آن مبتلا باشد. در این بیماری

ماکروزومی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

ماکروزومی یا جنین بزرگ یکی از بیماری هایی است که در بعضی مواقع جنین ممکن است به آن مبتلا باشد. در این بیماری جنین در داخل رحم بیش از حد رشد می کند. آیا که در غیر این صورت بدون شک مادر در وضع حمل طبیعی با مسئله مواجه خواهد شد. در این مطلب قصد داریم شما را با این بیماری، علائم و روش تشخیص آشنا نماییم.

ماکروزومی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

ماکروزومی

ماکروزومی هنگامی که اتفاق می افتد که جنین در رحم بیش از میزان مورد نیاز خود مواد غذایی دریافت می کند. جنین در این حالت، زیاد از میزان معمول رشد کرده و در وقت متولد شدن ۴ کیلوگرم (یا بیشتر) وزن خواهد داشت. حدود ۱۰ درصد نوزادان در وقت متولد شدن ماکروزومی هستند.

علت ماکروزومی یا بزرگ شدن بیش از حد جنین

عبارات مهم : زایمان طبیعی – دوران کودکی

ماکروزومی زمانی رخ می دهد که جنین بیش از نیازش مواد مغذی و محرک رشد دریافت کرده باشد. ۱۰ درصد از تمام نوزادان متولد شده است ، ماکروزوم هستند. البته زیاد کردن اشتهای مادر در دوران بارداری به خصوص از سه ماهه دوم به بعد تاثیری بر این امر ندارد.

ماکروزومی یا جنین بزرگ یکی از بیماری هایی است که در بعضی مواقع جنین ممکن است به آن مبتلا باشد. در این بیماری

تشخیص ماکروزومی

ارتفاع زیاد قله رحم:

در طول معاینات بارداری پزشک ممکن است ارتفاع قله رحم را اندازه بگیرد- فاصله میان بالای رحم تا استخوان شرمگاهی. ارتفاعی که زیاد از حد مورد انتظار باشد، می‎تواند نشانه ماکروزومی جنین باشد. با انجام یک مانور دستی، ماما قادر است اوضاع و اندازه جنین را از روی شکم لمس کند. با ایجاد اندکی فشار بر نواحی متفاوت شکم می توان مکان قرار گیری جنین، دست ها و پاها، سر و باسن او را پیدا کرد. این مانور هیچ ضرری جهت جنین ندارد.

مایع آمنیوتیک بیش از اندازه (پلی هیدرآمنیوس):

مایع آمنیوتیک بیش از اندازه- مایعی که اطراف جنین را احاطه کرده و از او مواظبت می‎کند- ممکن است نشانه این باشد که جنین از حد میانگین بزرگتر هست. مقدار مایع آمنیوتیک بازتاب دهنده میزان دفع ادرار جنین است و جنین بزرگتر، ادرار بیشتری را تولید می‎کند. به عبارتی بعضی شرایط که سایز جنین را زیاد کردن می‎دهند، میزان دفع ادرار و در نتیجه میزان مایع آمنیوتیک را نیز زیاد کردن می‎دهند که جهت این کار زیاد از سنوگرافی استفاده می شود.

ماکروزومی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

ماکروزومی یا جنین بزرگ یکی از بیماری هایی است که در بعضی مواقع جنین ممکن است به آن مبتلا باشد. در این بیماری

چه زنانی در معرض ماکروزوم شدن جنین داخل رحمشان هستند؟

هنوز مشخص نشده که آیا بعضی زنان با وجود سلامت کامل ، جنین های ماکروزوم و بزرگ به دنیا می آورند. ولی آنچه بدیهی است این است که زنان مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو و همچنین دیابت حاملگی با احتمال بیشتری نوزاد ماکروزوم به دنیا خواهند آورد.
زنان چاق و زنانی که در دوران بارداری وزنی زیاد از حد طبیعی اضافه کرده اند نیز ممکن است جنین هایی بزرگتر از حد طبیعی داشته باشند.
سابقه داشتن جنین ماکروزوم قبلی و نیز ادامه پیدا کردن حاملگی بعد از هفته ۴۲ بارداری تاثیر زیادی بر ماکروزومی در حاملگی اخیر دارند.
خبر خوب اینکه حتی با وجود داشتن عوامل خطر ، هنوز هم احتمال ماکروزوم شدن جنین کم است.

جلوگیری از ماکروزومی

در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، کنترل صحیح قند خون می تواند عامل پیشگیرنده ای باشد. توصیه می شود با مشاوره با یک کارشناس تغذیه رژیم غذایی پر کربوهیدرات و فیبر و کم کلسترول و کم چربی و به خصوص کم کردن مصرف مواد قندی را در پیش بگیرید.
چنانچه وزن شما قبلا از شروع بارداری و یا در اوایل بارداری زیاد بوده و طی اندازه گیری BMI در محدوده افراد چاق و یا دارای اضافه وزن قرار گرفته اید ، با داشتن رژیم مناسب غذایی و فعالیت روزانه میزان وزن گیری خود را در دوران بارداری تحت کنترل داشته باشید. به اکثر زنان باردار فعالیت فیزیکی ملایم به اندازه ۳۰ دقیقه در روز توصیه می شود.
اگر ماکروزومی در شما تشخیص داده شده است است و یا مشکوک به داشتن جنین بزرگ تر از حد عادی هستید، خود را جهت وضع حمل سزارین آماده کنید.
نوزادان به دنیا آمده با وزن تولد بیش از ۴ کیلوگرم بعد از تولد مورد بررسی قرار خواهند گرفت. اندازه گیری میزان قند خون، فشار خون و بیلی روبین جهت تشخیص زردی و نیز بررسی از نظر اختلال در تنفس در مورد این نوزادان صورت خواهد گرفت.
اگر می دانید که جنین شما ماکروزوم هست، آمادگی این را داشته باشید که نوزاد بعد از تولد ممکن است مدتی در بخش نوزادان یا NICU جهت انجام بررسی های مورد نیاز خوابیدن بماند.

ماکروزومی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

عوارض ماکروزومی

ماکروزومی جنین هم شما و هم نوزادتان را در دوران بارداری و بعد از وضع حمل در معرض خطرات سلامتی قرار می‎دهد.

خطرات و عوارض جهت مادر:

عوارضی که ماکروزومی جنین می‎تواند جهت مادر داشته باشد مشمول بر این موارد است:

مشکلات هنگام زایمان:

ماکروزومی جنین می‎تواند باعث گیر کردن نوزاد در مجرای وضع حمل شود و جهت حفظ نوزاد در برابر صدمات هنگام تولد نیاز به استفاده از فورسپس یا دستگاه خلاء در زمان زایمان طبیعی خواهد بود. گاهی اوقات در این موارد وضع حمل به شیوه سزارین ضرورت پیدا می‎کند.

پارگی دستگاه تناسلی:

در طول زایمان، ماکروزومی جنین می‎تواند باعث آسیب مجرای زایمان، مانند پاره شدن بافت‎های واژن و عضلات بین واژن و مقعد (عضلات پرینه) شود.

خونریزی بعد از زایمان:

ماکروزومی جنین خطر این‎که عضلات بعد از وضع حمل به خوبی منقبض نشوند را زیاد کردن می‎دهد (سستی رحم) و این می‎تواند به خونریزی بالقوه جدی بعد از وضع حمل منجر شود.

پارگی رحم:

در صورتی که قبلاً سزارین کرده باشید یا یک جراحی بزرگ روی رحم‎تان انجام داده باشید، ماکروزومی جنین می‎تواند خطر پارگی رحم را (از محل جراحی قبلی) زیاد کردن دهد. این عارضه نادر ولی بسیار خطرناک است و در صورت وقوع نیاز به سزارین اورژانسی خواهد بود.

خطرات جهت نوزاد:

عوارضی که ماکروزومی جنین می‎تواند جهت نوزاد داشته باشد مشمول بر این موارد است:

سطح قندخون بالاتر از اندازه طبیعی:

نوزاد با ماکروزومی جنینی، به احتمال زیاد با سطح قند خون بالاتر از نُرمال (اختلال تحمل گلوکز) متولد می‎شود.

چاقی دوران کودکی:

تحقیقات نشان می‎دهند که ماکروزومی جنین خطر چاقی دوران کودکی را زیاد کردن می‎دهد.

سندرم متابولیک:

سندرم متابولیک مجموعه‎ای از شرایط است- زیاد کردن فشار خون، سطح قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر یا سطوح غیر طبیعی کلسترول- که با هم رخ می‎دهند و خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را زیاد کردن می‎دهند. اگر نوزاد شما با ماکروزومی جنینی تشخیص داده شده است هست، در خطر مبتلا شدن به سندرم متابولیک در دوران کودکی خواهد بود.


هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

واژه های کلیدی: زایمان طبیعی | دوران کودکی | مبتلا شدن | بارداری | زایمان | بیماری | نوزادان | بارداری | نوزاد | طبیعی | دیابت

ماکروزومی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

ماکروزومی چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی