علائم و درمان اسهال و استفراغ کودکان

در کودکان معمولاً ویروس ها موجب اسهال و استفراغ می شوند. دست های خود را مکرر بشویید؛ لیکن اسهال ویروسی بسیار مسری هست. در صورت ادامه و استفراغ بعد از چند بار ت

علائم و درمان اسهال و استفراغ کودکان

علائم و درمان اسهال و استفراغ کودکان

عبارات مهم : تغذیه

در کودکان معمولاً ویروس ها موجب اسهال و استفراغ می شوند.

علائم و درمان اسهال و استفراغ کودکان

در کودکان معمولاً ویروس ها موجب اسهال و استفراغ می شوند. دست های خود را مکرر بشویید؛ لیکن اسهال ویروسی بسیار مسری هست. در صورت ادامه و استفراغ بعد از چند بار تغذیه، احتمال کم شدن آب بدن نوزاد وجود دارد.

در صورتی که به کودک خود شیر می دهید و او به اسهال مبتلا شده است هست، دفعات شیردهی را زیاد کنید و در صورت تغذیه با پستانک، کودک را با مایعات خوراکیِ بدون نیاز به نسخۀ دکتر که علاوه بر جبران آب از دست رفته، الکترولیت های بدن را نیز دوباره فراهم می آورد، تغذیه کنید. (نوشیدنی های فانتزی مصرف نکنید؛ لیکن دارای سدیم کافی نیستند)

این مایعاتِ جایگزین به صورت راحت یا با طعم های متفاوت و بدون نیاز به نسخۀ دکتر در دسترس قرار دارند. نوع سادۀ آن را مصرف کنید، لیکن اغلب نوزادان طعم های گوناگون را دوست ندارند.

در صورت آبکی بودن مدفوع کودک، تلاش کنید هر بار او را به نوشیدن چهار اونس محلول فوق وادارید. چنانچه اسهال کمتر آبکی باشد و دفع مدفوع نوزاد حالت عادی پیدا کند، تغذیه با شیر خشک را ادامه دهید.

گاهی مادران با استفاده از آب برنج یا جو موفق به درمان اسهال می شوند. (جو با برنج را بسیار نرم بپزید، آبکش کنید و مایع به دست آمده را با پستانک به کودک بدهید، به هر دو فنجان آب، یک چهارم قاشق مربا خوری نمک بیفزایید).

چنانچه کودک خسته و بی رمق به نظر می رسد، میزان ادرار او بسیار کمتر از حالت عادی شده است است و گریه هایش اشک چندانی ندارند، ملاج او فرو رفته یا اسهال او بیش از یک هفته ادامه یافته هست، با دکتر خود تماس بگیرید.

چنانچه کودکی که غذای سفت می خورد به اسهال مبتلا شود؛ رژیم او را موز، برنج، پوره سیب بخارپز و نان آزمون قرار دهید، تا اسهال کامل برطرف شود. بر غذاهای نشاسته ای مانند انواع نان، ماکارونی یا پاستا و بیسکویت تمرکز کنید. از آب سیب و آب انگور که موجب شدت یافتن اسهال می شوند، اجتناب کنید.

بابونه، نعناع یا زنجبیل می توانند به درمان حالت تهوع کودکان بافایده است

در صورت تهوع و استفراغ کودک، چند حوله روی سطوح در معرض خطر آلودگی پهن کنید. در مورد شیر مادر، وقت شیردهی – ولی نه تناوب آن – را کوتاه کنید.

در صورت یک یا دو بار استفراغ کودک، هر یک یا دو ساعت تنها از یک پستان و اگر بیش از دو بار استفراغ کند، هر نیم تا یک ساعت یک بار، پنج دقیقه شیر بدهید. بعد از گذشت هشت ساعت بدون استفراغ، برنامۀ قبلی شیردهی را از سر بگیرید.

برای کودکی که از پستانک تغذیه می شود، یکی از محلول های آبرسان فوق الذکر را شروع کنید و هر ده دقیقه یک قاشق شربت خوری محلول به او بخورانید و بعد از گذشت چهار ساعت بدون استفراغ، مقدار محلول را زیاد کردن دهید. بعد از هشت ساعت، برنامۀ عادی تغذیه را شروع نمایید.

بابونه، نعناع یا زنجبیل می توانند به درمان دل بهم خوردگی کمک کنند. بابونه یا نعناع به صورت دم نوش کیسه ای و به صورت باز و فله ای در دسترس هستند.

در مورد زنجبیل از تازه بودن آن مطمئن شوید. جهت استفاده چند برش از آن را در آب بجوشانید. در مورد کودک مبتلا به استفراغ شدید، علاوه بر محلول آبرسان، این درمان های گیاهی نیز بافایده خواهند بود.

چنانچه نوزاد تنها یک بار استفراغ کرده باشد، چند اونس محلول در یک پستانک به او بدهید. به خاطر داشته باشید که این درمان های جایگزین جهت کودکان بیش از شش ماهه مفیدند و جهت نوزادی که هرگز چیزی به جز شیر مادر نخورده هست، تجویز نمی شوند.

بار دیگر متذکر می شویم که با دکتر تماس بگیرید اگر:

– در کودک علائم کم آبی، مانند ادرار نکردن طی یک مدت هشت ساعته مشاهده شود.

– در استفراغ خون وجود داشته باشد.

– به نظر برسد که کودک به شکم دردی مبتلا است که بیش از چهار ساعت طول کشیده است.

استفراغ و تهوع بیش از بیست و چهار ساعت ادامه یافته است.

– کودک واقعاً بیمار به نظر می رسد.

در کودکان معمولاً ویروس ها موجب اسهال و استفراغ می شوند. دست های خود را مکرر بشویید؛ لیکن اسهال ویروسی بسیار مسری هست. در صورت ادامه و استفراغ بعد از چند بار ت

منبع: koodakonline.com

واژه های کلیدی: تغذیه | پستانک | پستانک | کودکان | استفراغ | استفراغ | بیماری های مرسوم کودکان

علائم و درمان اسهال و استفراغ کودکان

علائم و درمان اسهال و استفراغ کودکان

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی