شب ادراری و راهکارهای روانشناسی

همانطور که میدانید، شب ادراری اغلب قسمتی از رشد طبیعی هست. اکثر فرزند ها تا ۳ سالگی شب ها دچار شب ادراری هستند.

شب ادراری و راهکارهای روانشناسی

همانطور که میدانید، شب ادراری اغلب قسمتی از رشد طبیعی هست. اکثر فرزند ها تا ۳ سالگی شب ها دچار شب ادراری هستند. این معمولا تا سن ۶ سالگی جای نگرانی جهت والدین ندارد. در این مقاله تلاش شده است است تا راهکارهایی جهت والدین فرزند هایی که شب ادراری دارند، ارائه شود.

شب ادراری و راهکارهای روانشناسی

۱- کودک مبتلا به شب ادراری نیازمند پشتیبانی شماست.

به فرزند خود اطمینان دهید که حامی او هستید. او از قصد این کار را نمیکند و شب ادراری معمولا نشانه ای از یک مسئله عاطفی یا جسمی نیست. به او توضیح دهید که این طبیعی است و بسیار مرسوم است و هر لحظه و تا ابد رختخواب خود را خیس نخواهی کرد.

۲- با او صحبت کنید و از تجربیات خود با او بگویید.

شب ادراری در اغلب خانواده ها وجود دارد. اگر شما یا شریک زندگیتان در بچگی رختخواب خود را خیس می کردید، در باره آن با کودک خود صحبت کنید. این صحبت به او کمک خواهد کرد تا ببیند که افراد دیگر چگونه بزرگ میشوند و چگونه آن را از بین می برند. ممکن است به او یاری کند تا احساس تنهایی و شرمساری نکند.

۳- علت شب ادراری چیست؟

عوامل زیادی جهت آن وجود دارد. می تواند نتیجه رشد کند کنترل مثانه باشد ویا خواب سنگین. استرس و اضطراب نیز میتوانند علتی جهت آن باشند. اگر کودکی که دیگر شب ادراری نداشته، ناگهان دچار شب ادراری شود، شاید عفونتی داشته و یا یک عوض کردن بزرگ در زندگی مثل مسافرت، موجب آزار او شده است هست. اگر این یک مسئله تازه هست، با دکتر او در این باره صحبت کنید.

همانطور که میدانید، شب ادراری اغلب قسمتی از رشد طبیعی هست. اکثر فرزند ها تا ۳ سالگی شب ها دچار شب ادراری هستند.

۴- اجازه بدهید فرزندتان به یافتن راه حل آن کمک کند.

اگر کودک شما ۴ سال یا زیاد دارد، نظر او را بپرسید. چه چیزی ممکن است یاری کند تا شب ادراری او متوقف شود؟ یک بحران فکری موقتی. نوشیدن مایعات کمتر در شب و قطع نوشابه های حاوی کافئین ممکن است ارزش تلاش را داشته باشد. همچنین میتوانید به او پیشنهادهایی مثل پوشیدن شلوار جاذب، یا استفاده از ملحفه ضد آب بدهید. به او اطمینان بدهید که اغلب فرزند ها با این مسئله بزرگ میشوند. با مثبت نگه داشتن او و همکاری وی، به او کمک کنید تا اعتماد به نفس پیدا کرده و به عادتهای خوب خوابیدن تشویق شود.

۵- پاداش و ستایش جهت خشک بودن رختخواب

برخی از خانواده ها، روزهای خشک و روزهای خیس را در تقویم یادداشت می کنند. برچسبهای خنده آمیز و ستاره ها میتوانند این تقویم را سرگرم کننده بسازند. اگر خود را خیس کرد، حامی او باشید و به او یادآوری کنید که تلاش هایش را ادامه دهد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

۶- ارائه یادآوری های ساده

دوش گرفتن قبل از خواب را قسمتی از برنامه روزانه خوابیدن او قرار دهید. همچنین به او یادآوری کنید که در طی شب نیز هر موقع نیاز داشت از حمام استفاده کند. چراغ خواب میتواند به او یاری کند هنگامی که میخواهد به دستشویی برود راه را پیدا کند.

۷- آیا بیدار شدن در طول شب می تواند کمک کننده باشد؟

در برابر خواسته خود جهت بیدار کردن کودکتان در شب مقاومت کنید. اگر از این روش استفاده میکنید حداقل یکبار در شب کافی هست؛ شاید قبل از اینکه خودتان به رختخواب بروید بهتر باشد. در نظر داشته باشید که اگر فرزندتان از خواب و استراحت محروم شود، ممکن است باعث زیاد کردن سطح استرس در او شود. استرس میتواند تحریکی جهت شب ادراری باشد.

۸- فرزند خود را در تمیز کردن رختخواب و لباسهایش دخالت دهید.

وقتی او رختخواب خود را خیس میکند، میتواند شلوار خواب و ملحفه اش را به درون ماشین لباسشویی بیندازد یا یاری کند ملحفه را تعویض کنید. مطمئن شوید که او کاملا فهمیده است که این مجازات نیست و فقط بخشی از کاری است که باید انجام شود. نشانه این است که او در مورد شب ادراری خودش زیاد بداند، بدون اینکه خجالت کشیده یا احساس شرمساری کند.

۹- پاکسازی: از بین بردن بوی ادرار

اتفاق می افتد. هنگامی که اینطور شد، بوی تلخ ادرار میتواند در بین لباسها و تختخواب و ملحفه ها باقی بماند. اگر از ماشین لباسشویی استفاده میکنید، یک و نیم فنجان سرکه سفید به همراه لباسها به درون ماشین بریزید تا بوهای تلخ را از بین ببرد.

شب ادراری و راهکارهای روانشناسی

۱۰- تمیز کردن تشک: مرحله اول

اگر میخواهید ادرار را از تشک فرزند خود پاک کنید، جهت نخستین بار از یک حوله تا جایی که میتوانید استفاده کنید. لکه را با حوله نگه دارید، ولی تا زمانی که رطوبت بیشتری به سطح آن نرسیده، آن را مالش ندهید.

۱۱- تمیز کردن تشک: مرحله دوم

زمانی که مقدار ادرار را تا حد امکان از بین بردید، کل قسمتی را که خیس شده است هست، با پراکسیدهیدروژن بپوشانید. بگذارید ۵ دقیقه بماند و سپس دوباره با حوله آن را نگه دارید تا لکه ها از بین برود.

۱۲- تمیزکردن تشک: مرحله سوم

هنگامی که تشک خشک هست، پودر جوش شیرین را روی سرتاسر منطقه لک دار بریزید و بگذارید ۲۴ ساعت بماند. روز بعد جوش شیرین را دور بریزید، باید پاک و کاملا تمیز شده است باشد.

۱۳- کم کردن استرس خوابیدن

اگر فرزند شما در مورد خوابیدن عصبی باشد، به او یادآوری کنید که چه مراحلی را جهت خشک ماندن بسترش در شب باید انجام دهد. به او شلوار جاذب و لباسهای اضافی بدهید که اگر اتفاقی افتاد، بتواند راحت تر با آن برخورد کند. یک کیسه خواب با پوشش ضدآب میتواند کمک کننده باشد.

همانطور که میدانید، شب ادراری اغلب قسمتی از رشد طبیعی هست. اکثر فرزند ها تا ۳ سالگی شب ها دچار شب ادراری هستند.

اگر در جایی میهمان هستید، میزبان را مطلع کنید که فرزندتان نگرانی هایی در مورد خوابیدن و شب ادراری دارد. برنامه های فرزندتان را جهت اینکه شب خشک بخوابد، توضیح دهید تا فرزندتان بداند که میزبان نیز آمادگی دارد و مسئله ادرار او را می فهمد. بعضی داروها که در این موقعیتها ممکن است کمک کننده باشد مشمول بر “دسموپرسین” و یا “ایمی پرامین”  هست. از این داروها میتوانید زمانی که کودک بزرگتری مبتلا به شب ادراری دارید و جهت موقعیتهای بخصوص مثل اردوگاه، استفاده کنید.

۱۴- درمورد شب ادراری صبور باشید.

عصبانیت یا کم کردن خلق شما موجب نمی شود تا کودک شما شب ادراری نداشته باشد. نزد دیگران از شب ادراری او نگوئید تا احساس شرم نکند. شرمساری فقط سطح استرس و اضطراب او را زیاد کردن خواهد داد. در همین حال به یاد داشته باشید که شب ادراری در نهایت متوقف میشود. تلاش کنید صبور بوده و او را حمایت کنید.

۱۵- با اذیت و آزار او در منزل مبارزه کنید.

شب ادراری میتواند کودک شما را یک نشانه اسان جهت اذیت کردن سازد. جهت کمک به او در سروسامان دادن به مشکلش، منزل را جهت او امن کنید. اجازه ندهید هیچ کدام از افراد خانواده او را اذیت کند. به خواهر ها و برادرهایش توضیح دهید که شب ادراری چیزی است که برادر یا خواهرشان کنترل آن را ندارد. او به علاقه و دوستی و حمایت همه افراد خانواده نیاز دارد.

شب ادراری و راهکارهای روانشناسی

۱۶- آزار و اذیت در مدرسه به علت شب ادراری

اگر فرزند شما از کودکان دیگر دوری کند و یا با جراحتهای ناشناخته به منزل بازگردد، ممکن است مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشد. به آنچه فرزندتان میگوید، گوش دهید. با او صحبت کنید و بگذارید بداند که شما میدانید او مقصر نیست. بعد با فرزند های مدرسه صحبت کنید تا بفهمید آنها چه دیده اند. فعال باشید و با مدرسه همکاری کنید تا راههایی را جهت توقف آزار و اذیت پیدا کنید.

۱۷- زمانی که باید با دکتر صحبت کنید.

اگر کودک شما در سن ۷ سالگی شب ادراری دارد، باید با دکتر صحبت کنید. چون ممکن است گاهی دلایل پزشکی علت آن باشد؛ البته اغلب اینطور نیست. در هرصورت اگر بعد از اینکه ۶ ماه یا زیاد شب ادراری نداشته و دوباره بعد از این مدت، ناگهان دچار شب ادراری شده است هست، با دکتر معالج مشورت داشته باشید.

برگردان: سیما آزادفلاح


هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.


بیشتر بخوانید:

شب ادراری کودکان و پرسشها آن

چرا کودکم شب ادراری دارد؟ + راه حل


واژه های کلیدی: شب ادراری کودکان | خوب خوابیدن | شب ادراری | خانواده | استفاده | یادآوری | میتواند | خوابیدن | استفاده | فرزند | استرس

شب ادراری و راهکارهای روانشناسی

شب ادراری و راهکارهای روانشناسی

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی