سقط جنین و علل پرسشها روانی بعد از آن

  سقط جنین، یکی از بدترین مشکلاتی است که می تواند در بارداری یک زن پیش آید. بعد از امید بسیار جهت

سقط جنین و علل پرسشها روانی بعد از آن

 

سقط جنین، یکی از بدترین مشکلاتی است که می تواند در بارداری یک زن پیش آید. بعد از امید بسیار جهت دنیا آمدن یک نوزاد زیبا، با عارضه ای دچار می شود به نام سقط جنین که باعث ایجاد یک سری اختلالات در اخلاق و روحیه ی زن می شود. افسردگی یکی از پرسشها معنوی است که در پی سقط جنین بوجود می آید.

 سقط جنین در واقع به از دست دادن ناگهانی جنین قبل هفته ۲۲ بارداری و زمانی که وزن جنین کمتر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم است گفته می شود. سقط ها معمولا علت های گوناگونی دارند. ممکن است خود به خودی یا درمانی باشند. در نوع خودبه خودی، فوت جنین داخل رحم یا کنده شدن زودرس جفت باعث خروج محصولات بارداری شده است هست. سقط های زیر ۱۲ هفته علت ژنتیکی دارند و سقط های بالای ۱۲ هفته، به علت مسئله های داخل رحم یا جنینی اتفاق می افتند.

سقط جنین و علل پرسشها روانی بعد از آن

رابطه عاطفی مادر و جنین

امروزه تاکید بر آن است از زمانی که مادر متوجه بارداری خود می شود با جنین ارتباط عاطفی برقرار کند. طبق تحقیقات انجام شده است جنین در رحم مادر صدای او را می شنود بعد صحبت کردن مادر با جنین به این ارتباط کمک می کند. فرهنگ و شخصیت مادر، مکان زندگی، رضایت از زندگی و همسر و برنامه ریزی جهت فرزند دار شدن این ارتباط را غنی تر می کند بنابراین شاید تحمل از دست دادن جنین در این گروه از زنان کمی مسئله باشد.

احساس گناه بعد از سقط جنین

بلافاصله بعد از سقط جنین ، هیجانات شما به شدت در نوسان هست. در یک لحظه خشم همه وجودتان را فرا می گیرد و در لحظه بعد به شدت غمگین می شوید. احساس گناه، ناباوری، خشم، غم، اندوه، افسردگی و انکار از جمله مهمترین احساساتی است که در این مرحله تجربه می کنید و قدرت تمرکزتان را تا حدی از دست می دهید. حتی اگر جنین شما در همان چند هفته اول از دست رفته باشد، ولی رابطه مادر و جنین بسیار نیرومند است و از دست دادن این رابطه به بهای زیادی جهت مادر تمام می شود. حتی بعضی از مادران به علت اختلالات عاطفی ناشی از سقط دچار علائم جسمانی هم می شوند. این علائم مشمول بر خستگی، اختلال در به خواب رفتن، اختلال در تمرکز، از دست دادن اشتها و به گریه افتادن های متناوب هست. تغییرات هورمونی ناشی از سقط جنین مهمترین علت بروز این علائم در مادری است که دچار سقط جنین شده است است.

شرایط معنوی بعد از سقط جنین

روانشناسان فرآیند ۴ مرحله ای را معرفی می کنند که افراد در برابر از دست دادن عزیزانشان با آن روبه رو هستند: ناراحتی، خشم، انکار و سپس پذیرش.

در افسردگی بعد از سقط جنین با از دست دادن و فقدان روبه رو هستیم یعنی زنی که آماده مادر شدن بوده است ناگهان جنین خود را از دست می دهد درست مثل زمانی که عزیزی را از دست داده است همان طور که در فوت عزیزان مراحل متعددی مانند ناراحتی، خشم، انکار و سپس پذیرش را طی می کنیم مادر نیز از این مراحل عبور می کند ولی گاه در مرحله پذیرفتن، افسردگی نیز دیده می شود.

  سقط جنین، یکی از بدترین مشکلاتی است که می تواند در بارداری یک زن پیش آید. بعد از امید بسیار جهت

انکار

در این مرحله مادر به خودش می گوید: «من دچار سقط جنین نشدم. همه چیز روبه راه است و من به خوبی از خودم مواظبت می کنم.

خشم و افسردگی

در این مرحله مادر به خودش می گوید: آیا من؟! آیا فرزند من باید بمیرد؟ این اصلا عادلانه نیست. هرگز انقدر در زندگی ام غمگین نشده بودم.

پذیرش

در این مرحله مادر به خودش می گوید: فقط من نیستم که دچار سقط جنین شدم. خیلی ها هستند که وضعیتی مثل من دارند. من دوباره می توانم مادر شوم. شاید باید از کسی کمک بگیرم. درست است که این مراحل به ترتیب جهت مادر رخ می دهد و او بالاخره می تواند با این غم و اندوه کنار بیاید ولی دیدن یک نوزاد، شنیدن خبر بارداری یکی از آشنایان و… می تواند دوباره او را به مرحله انکار یا خشم و احساس گناه برگرداند.

علت پرسشها روانی بعد از سقط جنین

برای افسردگی بعد از سقط جنین ، دو علت معنوی روانی و هورمونی مطرح هست. در دوران بارداری، سطح هورمون های استروژن و پروژسترون، به خصوص پروژسترون، زیاد کردن می یابد. پروژسترون معمولا آستانه تحمل را اوج می برد و به شخص آرامش می دهد، میل به به خواب و استراحت را زیاد و حساسیت در برابر پرسشها را کم می کند. با قطع ناگهانی پروژسترون، عوارض ناشی از آن که همانا جنبش پذیری و به دنبال آن اضطراب و افسردگی هست، شدت می یابد. از عوامل معنوی روانی، می توان به « فقدان جنین» اشاره کرد. مادر که آماده پذیرش نوزاد هست، ناگهان جنین خود را از دست می دهد. نوع سقط جنین در افسردگی بسیار موثر هست. جهت بعضی از مادران که سقط های مکرر دارند، طبیعتا تحمل این ضایعه بسیار دشوارتر است.

درمان افسردگی بعد از سقط جنین

ما باید کاری کنیم که مادر سوگوار بهتر بتواند با عنوان روبه رو شود و درد و زحمت کمتری تجربه کند و بتواند راحت تر به مرحله پذیرش دست یابد. حمایت اطرافیان شاه کلید رویارویی درست با عنوان سقط جنین ناخواسته است ولی مسئولیت فرد را از او سلب نمی کند. خوب است بانوانی که چنین شرایط تلخی را تجربه می کنند، خود نیز جهت بازگشت به شرایط عادی و نشاط انگیز تلاش کنند.

سقط جنین و علل پرسشها روانی بعد از آن

برای کنار آمدن با این غم می توانید به موارد زیر توجه کنید

خودتان را سرزنش نکنید

اینکه شما چه غذایی خوردید یا نخوردید، استراحت کردید یا نکردید، اسید فولیک خوردید یا نخورید، تاثیر زیادی روی سقط جنین تان در سه ماهه اول بارداری ندارد. در سه ماه اول بارداری اغلب سقط ها ناشی از اختلالات کروموزومی است که ممکن است حتی ارثی هم نباشند بلکه تنها به علت یک اشتباه در حین فرایند تقسیم سلولی به وجود آمده اند. بنابراین نباید خودتان را سرزنش کرده و به خودتان بگویید اگر فلان کار را کرده یا نکرده بودم، الان فرزند ام سر جایش بود.

غم و اندوه خود را به رسمیت بشناسید

ممکن است بعد از سقط جنین احساس انزوا، افسردگی،خستگی یا اضطراب کنید. مورد نیاز نیست دلواپس شوید چون همه این احساسات طبیعی است و ممکن است کمی طول بکشد تا بتوانید به همان اوضاع سابقتان برگردید.

درباره اوضاع خودتان حرف بزنید

بعد از سقط جنین سکوت نکنید و توی خودتان فرو نروید. به همسرتان بگویید که چه احساسی در این مورد دارید. اگر چه ممکن است احساسی که او در این لحظه دارد با شما متفاوت باشد ولی به طور قطع او هم از اینکه فرزندش را از دست داده ناراحت است ولی به شکل متفاوتی این غم و اندوه را نشان می دهد. با دوستان نزدیک و صمیمی خود در این زمینه صحبت کنید. مطمئنا در بین آنها هم کسانی هستند که دچار سقط جنین شدند و شاید تا این لحظه شما هرگز از این اتفاق خبر نداشتید. اگر احساس کردید به کمک حرفه ای نیاز دارید حتما نزد روان شناس بروید.

  سقط جنین، یکی از بدترین مشکلاتی است که می تواند در بارداری یک زن پیش آید. بعد از امید بسیار جهت

از دوباره مادر شدن نترسید

اینکه یک بار دچار سقط جنین شدید اصلا به این معنا نیست که در بارداری دوم هم این اتفاق برایتان می افتد. اتفاق ریسک سقط جنین در بارداری دوم آنقدرها زیاد نیست. البته جهت باردار شدن مجدد صبر کنید تا از نظر روانی به اوضاع با ثباتی برسید و بعد با مشورت پزشکتان باردار شوید.

توصیه هایی به اطرافیان

یکی از کارهایی که معمولا اطرافیان فرد سوگوار انجام می دهند، این است که تلاش می کنند هر وسیله، تصویر یا هر مقوله ای که فرد را به یاد عزیز از دست داده اش می اندازد، از دسترس و از برابر چشمان او دور می کنند. این کار سنجیده نیست و تنها فرد را از درک و پذیرش واقعیت دور می کند و هر چه پذیرش، دیرتر اتفاق بیفتد، آمادگی فرد جهت بازیابی روانی خودش به تعویق می افتد و نتیجه این که دوره زحمت و عذابش طولانی تر می شود. می توانیم همدلی خود را به مادر سوگوار این گونه نشان دهیم که:

  • به او بگوییم که درک می کنیم چقدر برایش سخت است که بپذیرد فرزندش را از دست داده است.
  • اجازه بدهیم با اسباب بازی ها یا لباس هایی که احتمالا جهت فرزندش تهیه کرده روبه رو شود و اگر خودش میل به داشت به اتاق کودک از دست رفته برود، گریه کند و دقایقی را در آن جا تنها باشد، مانع او نشویم و حتی در مواردی همراهی اش کنیم.
  • می توانیم به او پیشنهاد دهیم احساسات و تجربه خود را روی کاغذ بنویسد.
  • اگر همسر او هستیم، حتما به جایگاه مطمئن او در قلب مان اشاره کنیم و نوید شرایط و روزهای متفاوت و بهتری را به او بدهیم.
  • از کارشناس آگاه مشورت بگیریم، ارزشش را دارد!

نبض ما

سقط جنین و علل پرسشها روانی بعد از آن

واژه های کلیدی: دوران بارداری | رابطه عاطفی | غم و اندوه | بارداری | افسردگی | احساسات | افسردگی | احساسات | احساس | احساسی

سقط جنین و علل پرسشها روانی بعد از آن

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی