زمینه ساز چاقی‌ كودكان قبل از تولد، چیست؟

آیا بعضی از کودکان، به محض متولد شدن، چاق هستند؟ چه دلایلی در این چاقی، تاثیر گذار است؟ افرادی که چاق هستند، به احتمال نیرومند تر دارای فرزندانی چ

زمینه ساز چاقی‌ كودكان قبل از تولد، چیست؟

چرا بعضی از کودکان، به محض متولد شدن، چاق هستند؟ چه دلایلی در این چاقی، تاثیر گذار است؟ افرادی که چاق هستند، به احتمال نیرومند تر دارای فرزندانی چاق هم میشوند. در کل میتوان گفت: ژنتیک نقش زیادی در بروز این عامل دارد. عوامل دیگری هم در این راستا بی اثر نیستند که با هم بررسی می کنیم.

زمینه ساز چاقی‌ كودكان قبل از تولد، چیست؟

الف) عوامل ژنتیکی موثر در بروز چاقی کودکان

بالغ بر ۲۵۰-۳۰۰ ژن انتقالی از پدر و مادر را عامل چاقی قلمداد نموده اند.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد كه درصد بروز چاقی تحت تاثیر عوامل محیطی در فرزندان به دنیا آمده از پدر و مادر لاغر دارای اندام متناسب، در حدود ۹ درصد است ولی این احتمال در صورت چاق بودن یكی از  والدین بین ۵۰-۴۱ درصد زیاد کردن می یابد و اگر هر دوی آنها چاق باشد خطر مبتلا شدن به چاقی در كودكان آنها از ۸۰-۶۶ درصد فراتر می رود.

پس چنین نتیجه گیری می شود كه در صورت ازدواج دو فرد چاق و به دنیا آمدن فرزند یا فرزندانی می بایست توجه زیاد و كنترل دقیق تری نسبت به روند رشد آنها مبذول شود. آیا كه احتمال مبتلا شدن به چاقی در این گروه از كودكان در صورت عدم تحرك كافی و تغذیه نامتعادل، فراتر از سایر كودكان همجنس و همسال آنها است و این عنوان در تمام دوره عمر آنها ادامه داشته و كوچك ترین بیاحتیاطی در خوراك، خواب، ریزهخواری و كاهش تحرك به سرعت زمینه زیاد کردن وزن و چاقی آنها را فراهم نموده و مشكلات عدیده و اختلالات و بیماری های بسیاری را موجب خواهد شد.

آیا بعضی از کودکان، به محض متولد شدن، چاق هستند؟ چه دلایلی در این چاقی، تاثیر گذار است؟ افرادی که چاق هستند، به احتمال نیرومند تر دارای فرزندانی چ

ب) جهش های ناگهانی و منفرد ژنی موثر در بروز چاقی کودکان

گرچه به ندرت اتفاق می افتد ولی از عوامل زمینه ساز چاقی و اضافهوزن تلقی می شود مثل اختلال در ژن مربوط به هورمون لپتین، انسولین و… كه از عوامل چاقی زودرس تلقی می شوند.

ج) عوامل تاثیرگذار در دوران جنینی موثر در بروز چاقی کودکان

بانوانی كه اضافه وزن دارند و یا مبتلا به چاقی هستند، بهتر است جهت خدمت به فرزند و یا فرزندان آینده خود و حفظ سلامتی آنها تا زمانی كه به وزن ایده آل نرسیده اند از تصمیم جهت بارداری خودداری فرمایند آیا كه چاقی مادر در دوران بارداری و مصرف غذاهای بیش از نیاز در طول این دوره خطرات متعددی را جهت خود مادر و جنین ایجاد و با انتقال مواد مغذی بیش از حد نیاز از طریق جفت به جنین زمینه بروز تغییرات دائمی در اشتها، سوخت و ساز، عملكرد ارگان های متفاوت بدن از جمله غدد درون ریز و سیستم عصبی مركزی (CNS)  را جهت فرزندشان فراهم می آورند.

برعكس تصور، تنها مادران چاق و پرخور عامل و زمینه ساز چاقی و بیماری های متفاوت را جهت جنین خود فراهم نمی آورند، بلكه مادران لاغر و مبتلا به سوء تغذیه به خصوص كوتاه قدها نیز كه در دوران بارداری خود كماكان به بدخوری و كم خوری ادامه می دهند، موجبات عدم تأمین نیاز جنین خود را فراهم می آورند، این عارضه موجب خواهد شد كه در جنین واكنش های تطابقی جهت حفظ بقا و پایداری در سوخت و ساز ایجاد شود.

چنین كودكانی كه با وزن كم و قد كوتاه تر از میزان استانداردهای تعیین شده است پا به دنیا می گذارند همواره در معرض مبتلا شدن به چاقی و بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات قند، چربی و فشارخون بوده و درصد قابل توجهی از این نوزادان به سندرم مقاومت به انسولین دچار خواهند شد.

گرچه كودكان متولد شده است با وزن كم خیلی سریع تر و سریعتر از كودكان متولد شده است با وزن و قد طبیعی رشد پیدا كرده و شتاب بیشتری را در جبران وزن و قد وامانده خود بروز می دهند ولی علاوه بر استعداد زیاد مبتلا شدن به انواع بیماری های مزمن، الگوی زیاد کردن و توزیع چربی بدن آنها نیز علی رغم دوران جنینی كه تجمع و تراكم كمتری در بدن آنها دیده می شود بعد از تولد با زیاد کردن ذخیره چربی در ناحیه شكم روبرو بوده و اندام آنها در اثر زیاد کردن مداوم حجم چربی به صورت فرم سیب نمایان شدن پیدا می نماید و خطرات مبتلا شدن به بیماری های غیرواگیر را در آنها به شدت زیاد کردن می دهد.

زمینه ساز چاقی‌ كودكان قبل از تولد، چیست؟

یك مطالعه بلندمدت آینده نگر نشان داده كه كودكانی كه با وزن كمتر از ۲۵۰۰ گرم به دنیا آمده بودند، در سن ۵۰ سالگی احتمال ابتلای آنها به بیماری دیابت ۱۰ برابر زیاد از فرزند های شاهد با وزن هنگام تولد بالاتر از ۲۵۰۰ گرم بوده در ضمن مبتلا شدن كودكان L.B.W (low Birth Weight) وزن تولد كمتر از ۲۵۰۰ گرم به بیماری قلبی و عروقی، چربی خون، فشارخون، مقاومت به انسولین و… محتمل تر می باشد.

زندگی آنلاین

واژه های کلیدی: بیماری | کودکان | مبتلا شدن | عوامل چاقی | دوران بارداری | بروز چاقی در کودکان | سلامتی جنین | عوامل ایجاد چاقی قبل از تولد

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی