تب و عوارض بعد از واکسن زدن کودکان

واکسیناسیون، عملی است که در زندگی هر فرد اتفاق می افتد و جهت زیاد کردن ایمنی فرد نسبت به آلودگی های ویروسی که در

تب و عوارض بعد از واکسن زدن کودکان

واکسیناسیون، عملی است که در زندگی هر فرد اتفاق می افتد و جهت زیاد کردن ایمنی فرد نسبت به آلودگی های ویروسی که در آینده، وی با آنها مواجه است ضروریست. از آنجا که این فرآیند در اغلب اوقات در خردسالی اتفاق می افتد لذا امروز تصمیم گرفتیم نکاتی را بصورت جامع درمورد واکسیناسیون در کودکی با شما درمیان بگذاریم. با بی بی نیمز همراه باشید.

تب و عوارض بعد از واکسن زدن کودکان

واکسن چیست؟

واکسن مخلوطی است از سازواره های زیستی، ویروس های کشته یا ضعیف شده است یا پروتئین های آنتی ژنیک بدست آمده از آنها که جهت پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های عفونی تجویز می شود و پدید آورنده نوعی ایمنی فعال در بدن می باشد.

تاریخچه واکسیناسیون

واکسیناسیون جهت نخستین بار ، به وسیله ادوارد جنر، دکتر انگلیسی در سال ۱۷۹۴ انجام شد. آن وقت ، اوج اپیدمی آبله(Pox) بود و این بیماری بیش از پیش قربانی می گرفت. واکسن جنر، توانست این بیماری خطرناک را جهت هر لحظه از دنیا محو کند. واکسن ادوارد جنر در طول تاریخ، جان افراد بی شماری را نجات داده هست. همچنین فعالیت های جنر زمینه ساز ساخت واکسن های دیگر شد و باعث تحول علم پزشکی شد.

معمولا واکسن ها، در کودکی تزریق شده است و در نوبت های معینی ، تزریقی مجدد از واکسن با نام واکسن یادآور تزریق خواهد شد که جهت تثبیت ایمنی در طول عمر فرد انجام می شود. اکثر اوقات واکسن ها بدون مسئله تزریق شده است و جهت فرد هیچ گونه ضرری را به دنبال ندارند ولی در بعضی اوقات، واکسن ها می توانند خطرات بسیاری را جهت فرد به دنبال داشته باشند که در ادامه به انها اشاره می کنیم.

واکسیناسیون، عملی است که در زندگی هر فرد اتفاق می افتد و جهت زیاد کردن ایمنی فرد نسبت به آلودگی های ویروسی که در

 عوارض واکسیناسیون در کودکان

پس از تزریق واکسن، در مواردی احتمال وجود عوارضی در کودک وجود دارد. این عوارض طیف وسیعی را از قرمزی و التهاب تا عارضه مغزی بدون بازگشت را در بر می گیرند لذا مهم است که با این عوارض آشنا شویم.

۱- آنسفالیت

در مواردی بعد از چند روز از تزریق واکسن سیاه سرفه، این اختلال ممکن است بوجود بیاید. علائم این عارضه مشمول بر تشنج، تغییرات رفتاری، اختلالات رفتاری و عوض کردن سطح هوشیاری در کودک می باشد.

۲- شکل فلج کننده بیماری فلج اطفال بعد از تزریق واکسن

یكي از عوارض بسيار نادري كه بويژه با گونه شماره ۳ ويروس قطره فلج اطفال ممكن است پيش آيد پيدايش شكل فلجي بيماري هست. شيوع اين عارضه دربالغين كمي زیاد از كودكان مي باشد، بدين جهت تجويز همگاني قطره ضد فلج كودكان در سنين بالاي ۱۸ سال توصيه نمي شود.

۳- ناراحتي هاي كليوي و عصبي

در موارد نادري به دنبال تزريق واكسن توام ضد ديفتري- كزاز ناراحتي هاي كليوي و عصبي ديده شده است است . در چنين حالاتي تزريق هاي بعدي انجام نمي گيرند .

۴- آنافیلاکسی

امکان وقوع تصویر العمل هایی آنافیلاکتیک در هر شرایطی بعد از تزریق وجود دارد لذا مهم است که کیت اپی نفرین و آدرنالین به همراه دیگر دارو های سریع الاثر در دسترس باشد. با در نظرگرفتن این که آنافیلاکسی خود دارای عوارض متعدد است لذا ضروریست که در مکان های مانند خوابگاه ها، درمانگاه ها و مکان های این چنینی کیت مذکور در دسترس باشد.

تب و عوارض بعد از واکسن زدن کودکان

تب بعد از واکسن

یکی دیگر از عوارض مرسوم تزریق واکسن در کودکان تب می باشد. این تب در اغلب اوقات بسیار خفیف می باشد. چنانچه نوزاد بعد از تزریق دچار تب شد نیاز است جهت کم کردن تب اقداماتی صورت گیرد.  تب های زیاد از ۳۹ درجه سانتی گراد و مواردی نظیر گریه غیر معمولی و بی قراری نیازمند توجه و مراجعه به دکتر هست. همچنین در هنگام تزریق واکسن های بعدی، این توصیه را به دکتر یادآوری کنید.

بعضی از نکات دیگر که مورد نیاز است قبل از واکسیناسیون در کودکان بدانید را در ادامه ذکر می کنیم.

نکات مهم در وقت واکسیناسیون کودک

۱-واکسیناسیون در وقت بیماری هایی مانند سرماخوردگی بدون مسئله انجام خواهد شد.

واکسیناسیون، عملی است که در زندگی هر فرد اتفاق می افتد و جهت زیاد کردن ایمنی فرد نسبت به آلودگی های ویروسی که در

۲-در کودکان مبتلا به ضایعات مغزی، به جای واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه)، واکسن دو گانه (دیفتری و کزاز) تزریق میگردد. همچین در کودکان بزرگتر از ۶ سال، به جای واکسن سه گانه ، تنها واکسن دوگانه تزریق می شود.

۳-در کودکانی که بین ۱۴ ماه تا ۷ سال سن دارند و تا کنون واکسی دریافت نکرده اند، در نخستین نوبت واکسن سه گانه تزریق می شود، سپس قطره فلج اطفال تجویز شده است و در نهایت واکسن سرخک تجویز می گردد. همچنین باید آزمایش جلدی توبرکولین انجام شده است و درصورت منفی بودن، واکسن ب ث ژ تزریق میگردد.

۴-به کودکان مبتلا به اختلالات ایمی اولیه یا اکتسابی، واکسن ویروسی زنده نظیر ب ث ژ تزریق نمی شود.

در آخر توجه داشته باشید که با وجود همه مطالب مذکور، هنوز هم واکسیناسیون، امن ترین و عالی ترین روش پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری هایی است که مواجهه با آنها در حیات فرد اجتناب ناپذیر هست. درست است که ممکن است واکسن جهت فرد عوارضی به همراه داشته باشد ولی مهم است که با اگاهی به این عوارض، اثر آنها را به حداقل رساند.

تب و عوارض بعد از واکسن زدن کودکان

تدوین : امیر زمانی

هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم امکان دارد

مطالب مرتبط :

همه چیز درمورد بیماری آنسفالیت

آنافیلاکسی – علل، علائم و درمان

واژه های کلیدی: عارضه مغزی | مبتلا شدن | کودکان | بیماری | همراه | تزریق | ایمنی | آنافیلاکسی

تب و عوارض بعد از واکسن زدن کودکان

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی