این بازی ها تفکر کودک را پرورش می دهد

جهت پرورش تفکر در کودکان هرچند می توان از روش های گوناگونی مدد گرفت ولی در بین سبک های آموزشی، یکی از عالی ترین و لذت بخش ترین

این بازی ها تفکر کودک را پرورش می دهد

این بازی ها تفکر کودک را پرورش می دهد

برای پرورش تفکر در کودکان هرچند می توان از روش های گوناگونی مدد گرفت ولی در بین سبک های آموزشی، یکی از عالی ترین و لذت بخش ترین سبک ها که به پرورش تفکر کمک شایانی می کند استفاده از بازی است.

بخش خانواده ایرانی تبیان

بازی کردن در کنار پرورش قدرت تفکر در کودکان منجر به ایجاد لذت و رشد خلاقیت می شود. هم چنین بازی، کودکان را قادر می سازد تا دنیا را بهتر درک کنند، فهم اجتماعی و فرهنگی ارزش را گسترش دهند، افکار و احساساتشان را بیان کنند، یاد بگیرند که نظر ها ونظرات افراد دیگر را هم در نظر گیرند، برخود کنترل بیشتری داشته باشند، مهارت های زبانی و گفتاری خود را اصلاح بخشند و با تمرین نقش های اجتماعی در خلال بازی، مسئولیت های خود را در جامعه یاد گیرند. آنچه در این نوشتار مورد نظر است آن دسته از بازی هاست که منجر به پرورش قدرت تفکر و خلاقیت ذهنی کودکان می گردد که در این جا به چند نمونه از آن ها اشاره خواهد شد.

بازی بساز بساز

این بازی را می توان به صورت فردی و یا گروهی انجام داد. شیوه بازی بدهید صورت است: مربی در بین فرزند ها می رود و

بازی یکی از عوامل مهم و مهم در پرورش تفکر کودکان و رشد اجتماعی آنهاست

این بازی ها تفکر کودک را پرورش می دهد

می گوید «بساز بساز» فرزند ها همچنان که دور مربی و یا در محوطه در حال حرکت هستند پاسخ می دهند: «چی بسازم؟» معلم می گوید: «یک رشته ورزشی بساز» فرزند ها تلاش می کنند حالت یک رشته ورزشی تازه را گرفته و آن را انجام دهند. مربی می تواند در خلال بازی بین آن ها رفته و از هر کدام در مورد رشته ورزشی ای که ساخته اند سئوالاتی بپرسد و عالی ترین و ابتکاری ترین حرکت ورزشی را گزینش و سازنده آن را تشویق نماید.

مربی می تواند در بازی «بساز بساز» از فرزند ها چیزهای متنوعی بخواهد که بسازند مثلاً از فرزند ها بخواهد یک شغل جدید، یک کار در خدمت مردم، یک شیوه تقدیر از والدین و … بسازند. این بازی باعث می شود فرزند ها از ذهن خود استفاده کنند و با استفاده از ابتکارات و خلاقیتشان، حرکت تازه و نوینی را خلق کنند. همچنین باعث می شود که به محیط خود توجه بیشتری نمایند و به حرکات دیگران توجه و دقت کنند.

بازی آیینه

در این بازی هر حرکتی که مربی انجام دهد فرزند ها باید تصویر آن را انجام دهند. این بازی را می توان به صورت فردی و گروهی انجام داد، در صورتی که بازی بصورت گروهی باشد، بصورت رقابتی انجام می شود و هر دانش آموزی که حرکتی را اشتباه انجام دهد از دور بازی خارج می شود تا بالاخره یک نفر باقی مانده و برنده مسابقه گردد. جهت مثال: مربی روبروی دانش آموز می ایستد، دست راست اوج (همزمان مربی دست راست خود را اوج می برد) متربی: دست چپ را اوج می برد. مربی: پای چپ جلو متربی: پای راست را جلو می آورد.

بازی نقاشی زشت

شیوه بازی به این صورت است که مربی ابتدا از فرزند ها می خواهد تا موضوعی را جهت نقاشی گزینش کنند. مثلاً عنوان نقاشی به تصویر کشیدن یک پرنده هست. سپس فرزند ها را به سه یا چهار گروه مساوی تقسیم می کند و از اعضای هر گروه می خواهد تا پشت سرهم قرار بگیرند. سپس مربی به هر یک از اعضای گروه وظیفه نقاشی کردن بخشی از عنوان را محول می کند، مثلاً یک نفر مسؤل کشیدن سر پرنده، دیگری مسئول کشیدن یکی از بال ها می شود و به همین ترتیب، سپس از آنها می خواهد تا می توانند قسمت تعیین شده است را زشت بکشند و بدهید منظور با دیگر اعضای گروه ارزش مشورت کنند و از ایده های آنها سود برند. در این بازی هرکسی تنها مجاز به کشیدن قسمت تعیین شده است خود است و کشیدن نقاشی اضافی

جهت پرورش تفکر در کودکان هرچند می توان از روش های گوناگونی مدد گرفت ولی در بین سبک های آموزشی، یکی از عالی ترین و لذت بخش ترین

والدین و مربیان با کمک به کودکان جهت شرکت در انواع مختلفی از این بازی ها علاوه بر پروش قدرت تفکر و بارور نمودن استعدادهای ذهنی کودکان، می توانند این وقت را بیابند که یکبار دیگر دنیا را از دریچه چشم کودکان ببینند

موجب کسب نمره منفی جهت گروه می شود. اعضای هر گروه باید سریع برگردند تا نفر بعدی خود را به تخته برساند و قسمت بعدی را تکمیل کند گروهی که سریعتر نقاشی را تکمیل کند برنده بازی هست. ممکن است گروهی نقاشی ای را سریع تمام کند ولی در نقاشی اش عنصرهای خلاقیت و ابتکار به چشم نخورد در این صورت گروهی که این شاخصه ها در آنها زیاد دیده شود برنده خواهد بود. در هنگام تکمیل نقاشی، اعضای هر گروه باید ایده های خود را به هم انتقال یافته کنند، آن چه در این بازی مورد نظر است بروز ایده های تازه جهت خلق اثری متفاوت از دیگران است که خود مستلزم به کارگیری قدرت تفکر به صورت فردی یا گروهی است.

بازی دلایل

مربی روی برگه یا روی تخته جمله ای می نویسد، مثل «من مادرم را دوست دارم لیکن … » سپس از هر یک از فرزند ها می خواهد به نوبت دلایل خود را بگویند و یا آنها را بنویسند. در آخر جملات، دلایل گفته شده است به وسیله کودک خوانده می شود. بعضی از دلایل فرزند ها جدی و بعضی شوخی و جنبه طنز گونه خواهند داشت، ولی همه دلایل جالب خواهد بود.

بازی ذره بین

مربی فرزند ها را به دو گروه تقسیم می کند و از هر گروه یک نفر را گزینش می نماید و از آنها می خواهد تا جهت مدت ۳۰ ثانیه یکدیگر را تماشا کنند. سپس از یکی از آن دو می خواهد تا به بیرون از جایی که فرزند ها هستند برود و از دیگری می خواهد تا تغییری در خود بوجود بیاورد مثلاً خودکاری سرجیبش بگذارد یا در موهایش تغییری ایجاد کند. بعد از فردی که بیرون رفته می خواهد تا به داخل بیاید و حدس بزند چه تغییری در دوستش ایجاد شده است هست. اگر حدسش درست بود به گروهش یک امتیاز تعلق می گیرد و گرنه گروه برابر امتیاز دریافت می کند. این کار چند بار انجام می گیرد تا گروه برنده مشخص شود.

نتیجه گیری

بازی یکی از عوامل مهم و مهم در پرورش تفکر کودکان و رشد اجتماعی آنهاست. هر چند بازی کردن از دوران طفولیت شروع می شود ولی در بعضی از افراد تا بزرگسالی ادامه می یابد آیا که بازی جهت کودکان و بزرگسالان سرگرم کننده، چالش برانگیز و لذت بخش هست. در کنار این شاخصه ها از بازی می توان به عنوان یک روش آموزش تفکر نیز بهره برد. مربیان و والدین می توانند از وقت های آموزش و یادگیری که بازی ها فراهم می کنند در جهت پرورش ذهن کودکان بهره برند و این مستلزم آشنایی آن ها با بعضی از بازی ها مثل آیینه، ذره بین و … هست. هم چنین والدین و مربیان با کمک به کودکان جهت شرکت در انواع مختلفی از این بازی ها علاوه بر پروش قدرت تفکر و بارور نمودن استعدادهای ذهنی کودکان، می توانند این وقت را بیابند که یکبار دیگر دنیا را از دریچه چشم کودکان ببینند.


این بازی ها تفکر کودک را پرورش می دهد

منبع: ماهنامه کودک

واژه های کلیدی: رشته ورزشی | کودکان | والدین | نقاشی | فرزند | برنده | بازی بساز بساز  | بازی آیینه 

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی