اسبابِ بازی یا اسبابِ دردسر؟

دوره ی کودکی دوره بازی ست و کودک با کودک با ایفای نقش های نمادین در بازی به یادگیری آن نقش می پردازد. در این میان والدینی هستند که

اسبابِ بازی یا اسبابِ دردسر؟

اسبابِ بازی یا اسبابِ دردسر؟

راهنمای گزینش اسباب بازی جهت کودک

دوره ی کودکی دوره بازی ست و کودک با کودک با ایفای نقش های نمادین در بازی به یادگیری آن نقش می پردازد. در این میان والدینی هستند که از روی ناآگاهی کودک را به راهی می برند که خواست خودشان هست.

محمد حسین اطهاری نیکوروان-بخش خانواده ی تبیان

ا

اسبابِ بازی یا اسبابِ دردسر؟

انتخاب اسباب بازی با توجه به سلول های مغزی

کودک تازه متولد شده است قریب به دو برابر زیاد از یک فرد بالغ سلول مغزی(نورون) در مغز خود دارد. این تعداد سلول در طول رشد کم کردن می یابد و بعد از بلوغ به نصف می رسد. ولی پرسش اینجاست که سلول ها به چه قاعده ای در مغز انسان می میرند؟

یک نظریه ( و شاید مهمترین آن ها) اذعان می کند فوت سلول ها بر اثر عدم استفاده از آن ها می باشد. جهت استفاده از نورون ها باید محرک به آن ها داد. به عبارت دیگر مغز یک کودک تازه متولد شده است پتانسیل این را دارد که در زمینه های بی شماری فعالیت کند، ولی بر اثر محدودیت های محیطی این اتفاق رخ نمی دهد.

بنابر آنچه گفته شد عالی ترین اسباب بازی ها آن هایی هستند که محرک های زیادی داشته باشند؛ هم از نظر ظاهری متفاوت باشند هم از منظر اندازه زیاد. به طور مثال قطعات چوبی را درنظر بگیرید که از منظر اندازه، رنگ و شکل ظاهری آن ها متفاوت می باشند. از آنجا که تعداد این قطعات چوبی زیاد هست، تشابهاتی نیز میان آن ها یافت می شود، به عنوان نمونه قرمز رنگ ها یک طبقه خواهند بود.

دوره ی کودکی دوره بازی ست و کودک با کودک با ایفای نقش های نمادین در بازی به یادگیری آن نقش می پردازد. در این میان والدینی هستند که

دست ورزی از دیگر نکات ضمنی این نظریه هست. دست ورزی به معنای کار با دست می باشد. این لغت به لمس حجم، سطح و بُعد اشاره دارد. خمیر بازی، خاک بازی، سفال گری و از این دست بازی ها جهت کودک بسیار بافایده فایده هست. اخیرا نیز بازی دیگری با نام مکعب روبیک به وجود آمده هست. این بازی در اشکال گوناگون وجود دارد. یکی از این اشکال بسیار عالی مثلث هرمی شکلی ست که با چرخش آن هرم از شکل خارج می شود. تجسم دیداری-فضایی کودک در این مثلث بسیار ورزیده می شود.

دست ورزی به معنای کار با دست می باشد. این لغت به لمس حجم، سطح و بُعد اشاره دارد. خمیر بازی، خاک بازی، سفال گری و از این دست بازی ها جهت کودک بسیار بافایده فایده هست.

انتخاب اسباب بازی با توجه به نقش جنسیتی

کودکان ما فارغ از هر توصیه ی دیگر مادران و پدران آینده اند و عموما بر اساس نقش جنسیتی خود عمل خواهند نمود. بازی در کودکی می تواند آموزش این نقش جنسیتی باشد. کودک باید در ابتدای زندگی فرا بگیرد نقش مادر چیست و وظایف پدر کدام هست، جامعه از دختران چه می خواهد و همسر آینده ی آن ها چه مطالباتی خواهد داشت. نقش آموزی جنسیتی توصیه ای است که ریشه در کودکی دارد و میوه در بزرگسالی می دهد.

در صورتی که اسباب بازی های مناسب جنسیت فرزندمان را در اختیار او قرار دهیم به این نقش آموزی کمک کرده ایم. ولی هرگز کودک را به خاطر بازی کردن با اسباب بازی های جنس متفاوت سرزنش نکنید، لیکن در این صورت کودک عقده نسبت به جنس متفاوت را در خود پرورش می دهد. پسر فرزند هنگامی که می بیند خواهرش با عروسک بازی می کند و او نمی تواند در ذهن خود از جنس مونث یک رقیب می سازد.

اسباب بازی طبیعی

شاید عالی ترین اسباب بازی جهت هر کودکی، در هر سنی و هر جنسی محیط زیست باشد. اجداد ما در محیط زیست زاده شدند در محیط زیست زیستند و در محیط زیست مردند. از این رو دوستی بین انسان و محیط زیست دوستی جدا ناشدنی می باشد. کودک خود را به محیط زیست ببرید و اجازه دهید آنجا بدود، حیوانات را نظاره کند و هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد. همچنین دوستی با محیط زیست را نیز به او آموزش دهید. اجازه ندهید به محیط زیست آسیب بزند و یا حیوانی را بیازارد. به او آموزش دهید محیط زیست سطل زباله نیست و اگر زباله ای دارد در دستش نگه دارد تا در نخستین سطل آشغال بریزد.

ممکن است بگویید در این زندگی شهری جایی و یا زمانی جهت محیط زیست باقی نمانده هست. من می گویم پارک های محله، کوه های نزدیک و هر جا که اثری از گل و درخت و حیوان باشد جهت آموزش او جایی بی نظیر است.

اسبابِ بازی یا اسبابِ دردسر؟

یک توصیه از این معنی

در سراسر این مقاله هرگز به تکنولوژی اشاره نشد. شاید شما خوانندگان گرامی اعتقاد داشته باشید اگر کودک با تکنولوژی کار کند در بزرگسالی مهندس رایانه خواهد شد. تا امروز که این مطلب به رشته ی تحریر در آمده مقاله ای در جهت تایید این مدعا نوشته نشده هست. بگذارید با یک مثال برایتان روشن کنم: کسی که راننده ی خوبی است ،ماشینش را خودش طراحی کرده؟ بعد باید بین استفاده از رایانه و طراحی آن تفاوت قائل شد. در عالی ترین شرایط کودک شما کار با رایانه را فرا خواهد گرفت. البته این یاد گیری نیز الزاما مناسب سن او نیست.

صفحات تبلت یا گوشی هوشمند هرگز قدرت دست ورزی فرد را ارتقا نمی دهند. شاید بزرگترین اشتباه در گزینش اسباب بازی، گزینش گوشی لمسی جهت کودک باشد.

اگر کودک جهت بازی با گوشی شما مصر است جهت او وقت تعریف کنید و خود نیز حتما بر کار او با گوشی نظارت داشته باشید.


دوره ی کودکی دوره بازی ست و کودک با کودک با ایفای نقش های نمادین در بازی به یادگیری آن نقش می پردازد. در این میان والدینی هستند که

واژه های کلیدی: ظاهری متفاوت | اسباب بازی | استفاده | رایانه | قطعات | دوستی | آموزش | اسباب بازی طبیعی

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی