آیا جاسوسی از فرزندانمان، زندگی آنها را امن تر می کند؟

پدر و مادرانی که دائما نظارت بر فرزندان دارند؛ اعتماد به نفس کمتری در توانایی های خودشان به عنوان پدر یا مادر، اضطراب زیاد در رابطه با فرزندانشان و اغلب نگرانی های بی اساس در مورد رفتارهای آنها دارند.

آیا جاسوسی از فرزندانمان، زندگی آنها را امن تر می کند؟

آیا جاسوسی از فرزندانمان، زندگی آنها را امن تر می کند؟

پدر و مادرانی که دائما نظارت بر فرزندان دارند؛ اعتماد به نفس کمتری در توانایی های خودشان به عنوان پدر یا مادر، اضطراب زیاد در رابطه با فرزندانشان و اغلب نگرانی های بی اساس در مورد رفتارهای آنها دارند.

بخش خانواده ایرانی تبیان

کریستین ویر در مجله ناتیلوس به بررسی شیوه ای نسبتا تازه در نظارت بر فرزندان پرداخته هست. شیوه ای که والدین با راه اندازی نرم افزارهای متفاوت بر گوشی فرزندان، همه ی اعمال و سکنات آنها را زیر نظر می گیرد.

ویر این حجم و شیوه ی تازه نظارت والدین را جاسوسی می نامد که در نهایت نتیجه معکوس به بار می اورد. آنچه می خوانید ترجمه مقاله ای با عنوان «Parents Shouldn’t Spy on Their Kids » به وسیله ساجده مقدمی است که در خبرگزاری فارس منتشر می شود.

گسترش بی وقفه تکنولوژی و نگرانی والدین

آیا جاسوسی از فرزندانمان، زندگی آنها را امن تر می کند؟

اکنون پدر و مادرهای بسیاری، به لطف نرم افزارهای متفاوت هم چون mspy می توانند بر تمام جوانب زندگی فرزندانشان نظارت کنند. چنین نرم افزارهایی والدین را قادر می سازد تا به آسانی بر خبر های متنی، تصویر ها، فیلم ها، دانلود نرم افزار، و تاریخچه مرورگر فرزندانشان دسترسی داشته باشند و از این بابت اصلا شرمنده نباشند.

از نظر والدین در دوره و زمانه ای که گسترش بی وقفه تکنولوژی، انسان را به وحشت می اندازد. قطعا نوجوانان و جوانان هم چون نسل پدر و مادر هایشان خام و بی تجربه نیستند؛ چراکه انها دسترسی گسترده ای به اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … دارند. ولی علی رغم مضرات تکنولوژی و امکانات بی سابقه ای که در اختیار نسل جوان قرار داده، امکاناتی را نیز جهت والدین ایجاد کرده هست. امکاناتی که والدین از طریق آن می توانند تمامی حرکات فرزندان خود را زیر نظر داشته باشند.

والدین با تکنولوژی های ردیابی مانند: mSpy, Teen Safe, Family Tracker و دیگر نرم افزارها می توانند تمام تحرکات فرزند خود، مکان های رفت و آمد، چت ها و مکالمات انها را زیر نظر داشته باشند و یا حتی نرم افزاری به نام Mama Bear والدین را از سرعت بالای ماشین فرزندشان ؛ مطلع می کند.

جاسوسی کردن از فرزند ها به آنها ضرر می زند

پدر و مادرانی که دائما نظارت بر فرزندان دارند؛ اعتماد به نفس کمتری در توانایی های خودشان به عنوان پدر یا مادر، اضطراب زیاد در رابطه با فرزندانشان و اغلب نگرانی های بی اساس در مورد رفتارهای آنها دارند.

اما باید توجه کنیم که خطی ظریف میان محافظت از فرزندان و علاقه وسواس گونه و غیر عقلانی به انها وجود دارد. در این معنا می توان گفت ابزارهای مواظبت و نظارت تام و تمام یا به تعبیری جاسوسی دیجیتال تازه والدین را سردرگم و پریشان کرده هست. چراکه نوجوانان در دروه نوجوانی نیاز به فضایی شخصی و شخصی دارند تا هویت خود را شکل و توسعه دهند. قطعا در چنین شرایطی جهت والدین غیر قابل تحمل است که در گوشه ای بنشینند و از دور آنها را نظاره کنند. ولی علی رغم سخت بودن چنین کاری جهت والدین، تحقیقات علمی نشان می دهند که جاسوسی کردن از فرزند ها نه تنها جهت آنها بافایده نیست بلکه به انها صدمه نیز می زند.

اگر عمیق تر بنگریم، متوجه خواهیم شد که نشانه از انجام وظایف پدر یا مادری چیزی نیست جز اینکه افرادی سالم و خودکفا را بسازیم. از نظر نانسی دارلینگ، روانشناس رشد در دانشکده اوبرلین، فرآیند توسعه فرد خودمختار تندرست از زمانی شروع می شود که فرزندان با چهار دست و پا رفتن از والدین دور می شوند. مسلما در این صورت حفظ تعادل جهت والدین میان تمایلات فرزندان به مستقل شدن و نگرانی در مورد امنیت آنها سخت است.

اسکایلر هاوک، روانشناس اجتماعی که مطالعات توسعه نوجوانان در دانشگاه چینی هنگ کنگ؛ حریم شخصی را بخش کلیدی در ساختار شخصیتی مستقل در حال رشد نوجوانان می داند. شاید بتوان گفت؛ توانایی تجربه حریم شخصی یکی از نیازهای اساس بشر باشد. در حالی که در طول در دوران بلوغ، مغز، بدن، و زندگی اجتماعی فرزند ها به سرعت در حال عوض کردن است و آنها در حال تجربه و آزمایش هویت و خود ابرازی( ابراز و تصریح عقاید و خصوصیات خود) هستند؛ مسلما در این زمان، نیاز دارند تا همه انها را درک کنند.

از نظر ساندرا پترونیو، استاد مطالعات ارتباطات و حریم شخصی ارتباطات دانشگاه دایندیاناپولیس، حریم شخصی نه تنها جهت نوجوانان مهم است بلکه وظیفه و کار مهم آنها در زندگی هست. در واقع کار مهم نوجوانان کسب شخصیت و فردیتی متمایز و خروج از کنترل و نظارت والدین است و مسلما تقاضا جهت حریمی خصوصی، صریح ترین راه جهت رسیدن اهداف است.

تحقیقات به خوبی نشان می دهند که سرزده وارد شدن به حریم شخصی فرزندان و مداخله در آن، به شدت روابط والدین و فرزندان را تخریب می کند. هنگامی که که والدین دائما فرزندان را تعقیب می کنند، به طور ضمنی بی اعتمادی ارزش را به آنها نشان می دهند و در این صورت میل به والدین به کنترل و نظارت دائمی، رابطه میان انها را ویران می کند.

ناکارامد بودن برنامه های ردیابی

آیا جاسوسی از فرزندانمان، زندگی آنها را امن تر می کند؟

اما والدین هر لحظه نمی توانند پنهانی از فرزندانشان جاسوسی کنند چون در اغلب موارد فرزندان در به استفاده از تکنولوژی های تازه زرنگ تر و به روزتر از والدین ارزش هستند. فرزند ها سریع برنامه های ردیابی را کشف و آنها را هک و یا حساب کاربری تازه و پنهانی در اینستاگرام باز می کنند.

اصلا جای تعجب نیست که هنگامی که فرزندان به والدین ارزش اعتماد ندارند، مرموزتر واکنش‌ها کنند. هارک این عنوان را در گروهی از دانش آموزان آزمون کرد. در جریان تحقیق، محققان از دانش آموزان می پرسیدند که آیا والدین ارزش آنها را تعقیب و کنترل می کنند و یا به حریم شخصی آنها احترام می گذارند؟ بعد از یکسال، دانش آموزانی که والدین ارزش دائما آنها را کنترل می کردند، رفتارهای مرموز و پنهانی بیشتری از خود نشان می دادند و در برابر پدر و مادرشان نیز اطلاعات کمتری از فعالیت ها، دوستان و یا محل های رفت و امدشان داشتند. در نتیجه می توانیم مسیری را در طول تاریخ دنبال کنیم که با خدشه دار شدن هرچه زیاد حریم شخصی فرزندان، رفتارهای مرموزانه آنها زیاد و دستیابی والدین به اطلاعات فرزندانشان کمتر شده است هست. در واقع هرچه والدین زیاد درگیر رفتارهای کنجکاوانه و مداخله جویانه در زندگی فرزندشان می شوند و حریم شخصی انها را خدشه دار می کنند؛ نتیجه معکوس می گیرند.

مشکل” درونی سازی” در کودکانی با والدین مداخله جو

از نظر لورنس استاینبرگ، استاد روانشناسی در دانشگاه تمپل؛ نبود فضای شخصی جهت فرزند ها نه تنها به رابطه والدین با فرزند آسیب می زند بلکه منجر به پرسشها معنوی و روانی بسیاری نیز می شود. متخصصان چنین مشکلاتی را ” درونی سازی” می نامند: چیزهایی مانند اضطراب، افسردگی و طرد. تحقیقات نشان می دهد که فرزند هایی که به وسیله والدینی بیش از حد مداخله جو پرورش یافته اند؛ زیاد مستعد پذیرش پرسشها روانی هستند، که تاحدی ناشی از این است که والدین، اعتماد به نفس فرزندان را در انجام کارها به صورت مستقل تحلیل می برند.

پدر و مادرانی که دائما نظارت بر فرزندان دارند؛ اعتماد به نفس کمتری در توانایی های خودشان به عنوان پدر یا مادر، اضطراب زیاد در رابطه با فرزندانشان و اغلب نگرانی های بی اساس در مورد رفتارهای آنها دارند.

جودیت اسمتانا، استاد روانشناسی دانشگاه روچستر که به مطالعه روابط نوجوان با پدر و مادر پرداخته؛ تصریح می کند که هنگامی که والدین، جهت تصمیم گیری مستقل فرزندان، حریم شخصی ای برایشان ایجاد نمی کنند ؛ وقت یادگیری از تصمیمات را از آنها می گیرند. اگرچه والدین وظیفه هدایت و حفاظت فرزندان از خطرها را به عهده دارند، ولی نوجوانی دوره ای است که محدودیت ها آزمایش می شوند. افرادی که در دوره نوجوانی از محدودیت ها عبور کرده و آنها را آزمایش کرده اند؛ در دوره های بزرگسالی زندگی سالم تری نسبت به افرادی دارند که در نوجوانی خطر نکرده اند. مسلما منظور ما چشم پوشی از غلط های نیست ولی باید بدانیم نوجوانی دوره آزمون و اشتباه است و این محیط زیست نوجوان است.

امروز، سرنوشت امنی جهت کودکان است

از نظر دالتون کانلی، جامعه شناس دانشگاه پرینستون: علی رغم اگاهی از اهمیت حریم خصوصی، والدین دقیقا نمی دانند کی و کجا باید جهت فرزندانشان خط قرمز بگذارند. این خطوط قرمز در هر خانواده یا طبقه اقتصادی اجتماعی و یا محله متفاوت هست. با این حال پرسشها امنیتی کودکان کاملا روشن نیست. در اغلب جوامع، اکنون سرنوشت امنی جهت کودکان هست. براساس آمار FBI، قیمت جرم و جنایت های خشونت آمیز،بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۱، ۴۸ درصد کم کردن داشته است و اکنون قیمت فوت و میر کودکان بسیار پایین است.

با این وجود، طبق گفته های متخصصان، آگاهی کنونی والدین از فعالیت های فرزندانشان در طول تاریخ بی سابقه بوده است و هیچ وقت والدین چنین توانایی در اطلاع یافتن از امورات فرزندانشان نداشته اند. گواه این مطلب هم می تواند جلوگیری والدین از فرستادن فرزند ها به پارک یا مدرسه به تنهایی و بدون نظارت باشد.

آیا جاسوسی از فرزندانمان، زندگی آنها را امن تر می کند؟

رسانه های مدرن مسبب ایجاد رعب و وحشت

بسیاری از متخصصان این تغییرات را به رسانه های مدرن نسبت می دهند؛ چراکه آنها به طور منظم اخباری را در زمینه ربایش و سوء استفاده از کودکان با عناوین وحشتناک ارائه می دهند. در نتیجه رسانه ها وحشت و وحشت را در جامعه زیاد کردن می دهند و این وحشت و وحشت به محدودکردن کودکان، نوجوانان و حتی جوانان می انجامد.

برخی فرزند ها در محله های خطرناک زندگی می کنند که مسلما در این صورت نظارت های سخت گیرانه والدین نتیجه ی بهتری خواهد داشت. به عنوان مثال نتیجه های مطالعه ای در دانشگاه ویریجینیا مؤید این است که فرزند هایی که در محلات طبقه میانگین غالبا ” کم خطر” طبقه بندی می شوند؛ فرزند هایی هستند که مادرشان با نظارت های بیش از حد استقلال آنها را تحلیل برده اند. چنین افرادی رابطه بسیاری بدی با والدین و گروه همسالان خود دارند. ولی فرزند ها در خانواده های کم درامد با “ریسک بالا” رابطه ی بهتری با مادران خود دارند و کمتر به پرسشها رفتاری دچار می شوند.

اما در بسیاری از جوامع میل به زیاد والدین به مواظبت و نظارت تام فرزندان، کمتر به امنیت آنها منجر می شود و زیاد اضطراب آنها را زیاد کردن می دهد. حرف آخر این است که اگر شما در تلاش جهت برطرف نیاز خود به دانستن همه چیز در مورد فرزندانتان هستید و توانایی کمی جهت تحمل امور مبهم دارید؛ فضایی را جهت فرزندانتان ایجاد می کنید که نمی توانند تصمیم گیری کنند.

تحقیقات هاوک نشان می دهد که پدر و مادرانی که دائما نظارت بر فرزندان دارند؛ اعتماد به نفس کمتری در توانایی های خودشان به عنوان پدر یا مادر، اضطراب زیاد در رابطه با فرزندان ارزش و اغلب نگرانی های بی اساس در مورد رفتارهای آنها دارند.

پایه گذاری رابطه ی خوب و سالم با فرزندان

وقتی بحث ایجاد مرزهای سالم جهت فرزندان به میان می آید، روانشناسان تاکید می کنند که روابط خوب با پدر و مادر از مواظبت و جاسوسی فرزندان پیشی می گیرد و فرزندانی که میل به بیشتری به اشتراک گذاشتن اطلاعات با والدین خود دارند؛ بهتر با شرایط تطبیق پیدا می کنند. در نهایت عالی ترین راه جهت این که از امورات فرزندانتان اطلاع پیدا کنید، این است که آنها خودشان به شما اطلاعات بدهند و امور در جریان زندگی ارزش را جهت شما شرح دهند.


منبع: فارس

واژه های کلیدی: تکنولوژی | دانشگاه | نوجوانان | تکنولوژی | کودکان | والدین | فرزندان | فرزند | زندگی | والدین | جاسوسی

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی