آموزش توالت رفتن کودک به وسیله والدین

 یکی از دغدغه ی همه ی مادران، آموزش توالت رفتن کودکان هست. لیکن این آموزش باید به صورت مرحله به مرحله انجام می

آموزش توالت رفتن کودک به وسیله والدین

 یکی از دغدغه ی همه ی مادران، آموزش توالت رفتن کودکان هست. لیکن این آموزش باید به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. تقریبا بعد از مدت دو هفته بعد از آموزش کودک یاد می گیرد که بیان کند نیاز به توالت رفتن دارد ولی باز هم وقت مورد نیاز دارد که این اظهار نیاز را به موقع و قبل از خیس کردن خود بیان کند.

 یک فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان عنوان کرد: آموزش توالت رفتن کودک، باید به دور از هرگونه استرس، خشونت، خشم و عجله باشد، مورد نیاز است حتی والدین جهت این کار گاهی تا شش ماه وقت بگذارند.
دکتر فاطمه محرری اظهار داشت: بروز رفتارهای خشونت آمیز،تنبیه و وارد کردن استرس به کودک، در حین آموزش و یا در مواقعی که کودک دستشویی خود را اعلام نمی کند، علاوه بر امتناع وی از یادگیری ممکن است موجب بروز اختلالات رفتاری و روانی در دوران کودکی و بزرگسالی آن شود.
به گفته این فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان، والدین باید به این توصیه توجه کنند که بعد از شروع آموزش تا پنج سالگی در صورتی که مواردی از شب ادراری در کودک دیده شود، آن را شب ادراری تلقی نکنند، علاوه بر آن والدین در نظر داشته باشند که دفع در پوشک جهت کودکان حالتی خوشایند است و قرار است این حس خوشایند از کودک گرفته شود، بنابراین جهت این کار والدین باید دقت و حوصله فراوان داشته باشند.
محرری با اشاره به تفاوت های فردی در زمینه آموزش و یادگیری کودکان افزود: بعضی از کودکان ممکن است در همه پرسشها از خود سرسختی نشان داده و بعضی ساده برخورد کنند مانند غذا خوردن، پوشیدن لباس و یا در زمینه توالت رفتن، بنابراین جهت آموزش کودکان سرسخت، باید وقت بیشتری را بایدصرف کرد.

وی گفت: آموزش به کودک از زمانی شروع می شود که کودک همکاری بیشتری با بزرگترها دارد، معمولا دو سالگی همکاری کودک با والدین زیاد است و  والدین می توانند از این سن کم کم توالت رفتن را به آن ها آموزش دهند.
این فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان افزود: البته این کار باید مرحله به مرحله به کودک آموزش داده شود اگرچه تا دو هفته معمولا کودک با آموزش صحیح، اعلام دستشویی می کند، ولی این یادگیری کم کم و در صورت مداومت انجام این امر به وسیله والدین، نتیجه بهتری خواهد داشت.
محرری با بیان این که تابستان وقت خوبی جهت آموزش توالت رفتن به کودک هست، اظهار کرد: بهتر است مادرانی که کارمند هستند، چند روزی را جهت آموزش در منزل در کنار کودک خود بمانند و یا به وسیله پدر یا فرد دیگری که در منزل حضور دائم دارند این کار انجام شود.
این فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان با بیان این که آموزش توالت رفتن (Toilet training)، هرگز نباید با یک کار مهم دیگری تداخل داشته باشد، افزود: به طور مثال، هنگامی که خانواده به منزل جدیدی نقل مکان کرده، یا قصد جابه جایی دارند و یا فرزند جدیدی به خانواده اضافه شده است است والدین ممکن است استرس داشته و آن را به کودک انتقال یافته کنند، به همین دلیل، بهتر است این کار را در زمانی که دغدغه دیگری ندارند به کودک آموزش دهند.
وی تاکید کرد: در مدت آموزش، کودک نباید دچار دوگانگی شود، به این معنی که اگر چند روزی توالت رفتن آموزش داده شود و چند روزی او را به حال خود رها کنند، کودک وظیفه خود را نمی داند، به همین علت نباید هنگامی که در منزل است او را به دستشویی برده و در مواقع دیگر که در مهمانی یا بیرون از منزل هست، دفع را در پوشک داشته باشد، این مسئله تا زمانی که آموزش به کودک کامل شود به خاص در یکی دو هفته اول بسیار حائز اهمیت است.

محرری تصریح کرد: بهتر است والدین در این مدت در منزل در کنار کودک باشند و یا در زمانی که می دانند کودک نیازی به توالت رفتن ندارد، از منزل خارج شوند و جهت دستشویی بعدی مجددا به منزل برگردند، علاوه بر آن بهتر است در ساعات مشخصی به عنوان نمونه هر دو ساعت یکبار، با توجه به تعداد دفع کودک، آموزش صورت گیرد.
وی عنوان کرد: توجه به حضور کودک و والد در منزل تا وقت یادگیری کنترل دفع در کودک، از آنجایی حائز اهمیت است که ممکن است در برابر آموزش مقاومت کند، ضمن آن که معمولا کودکان از توالت های ایرانی و حتی فرنگی به خاص در مکان های خارج از منزل وحشت دارند.
این فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان اظهار داشت: بهتر است جهت کودکانی که از نشستن بر توالت های ایرانی و فرنگی وحشت دارند و نمی توانند از آن استفاده کنند از توالت های مخصوصی که به شکل حیوانات رنگی است و جهت کودک جالب هستند در ابتدا استفاده شود. علاوه بر آن با دادن یک هدیه کوچک، کودک را در این زمینه تشویق کنند.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد توصیه کرد: والدینی که میل به به نگهداری کودک در مهد دارند، بهتر است بعد از آن که یاد گرفت دفع خود را کنترل کند، او  را در مهد کودک عضویت کنند، به این علت که در مهدها، وقت آموزش وجود ندارد و ممکن است بهداشت کودک در هنگام رفتن به دستشویی رعایت نشود و کودک با پرسشها و بیماری هایی روبرو شود، علاوه بر آن به کودک به تدریج باید یاد داد که بعد از دستشویی دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویند، به خاص دختر فرزند ها هنگامی که به مهد کودک می روند، یاد بگیرند، حتما خود را خشک کنند تا از قارچ و بیماری های دیگر دور بمانند.
بلاغ نیوز

واژه های کلیدی: روانشناسی کودک | یادگیری | کودکان | والدین | نوجوان | دستشویی | توالت | استرس | آموزش | والدین

آموزش توالت رفتن کودک به وسیله والدین

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی