آلرژی‌های غذایی نوزادان را بشناسید!

اگرچه در بسیاری موارد آلرژی بیماری خطرناکی نیست ولی در صورت غفلت و عدم توجه و پیگیری به موقع می تواند به بیماری های جدی و پرسشها آزاردهنده تبدیل شود. متاسفانه ا

آلرژی‌های غذایی نوزادان را بشناسید!

آلرژی های غذایی نوزادان را بشناسید!

عبارات مهم : آلرژی

آلرژی هایی که زیاد امروزه دیده می شود مشمول بر دو بخش غذایی و غیرخوراکی هستند

آلرژی‌های غذایی نوزادان را بشناسید!

اگرچه در بسیاری موارد آلرژی بیماری خطرناکی نیست ولی در صورت غفلت و عدم توجه و پیگیری به موقع می تواند به بیماری های جدی و پرسشها آزاردهنده تبدیل شود. متاسفانه امروزه به خاطر بعضی فاکتورها که هنوز تاثیر هر یک از آنها به درستی مشخص نشده اند، بروز انواع آلرژی مخصوصا در نوزادان بسیار مرسوم شده است هست. بعضی جهش های ژنتیکی را در این امر دخیل می دانند و بعضی دیگر به پرسشها محیط زیستی اشاره می کنند و عده ای هم فرآیند تولید و فرآوری را دخیل می دانند. این عوامل همه با هم و هر یک با درصدی از تاثیرگذاری باعث شده است اند که بروز آلرژی های متفاوت در نوزادان مشاهده شود آن هم در شرایطی که نوزاد به صورت غیرمستقیم و از طریق مادرش با آنها در ارتباط است.

آلرژی غذایی و غیرخوراکی
شیوا فرجی، کارشناس ارشد تغذیه، در مورد این آلرژی ها و علت به وجود آمدن آنها توضیح می دهد:

در زندگی امروزی به خاطر تغییرات محیطی شدیدی که پیدا شده، سطح بروز آلرژی زیاد کردن پیدا کرده هست. آلودگی های متفاوت در هوا، غذا، آب و آلودگی در محیط زندگی باعث شده است اند بروز آلرژی در نوزادانی که تازه متولد شده است اند نیز به امری مرسوم تبدیل شود در حالی که در گذشته چنین مواردی به ندرت اتفاق می افتاد.

آلرژی هایی که زیاد امروزه دیده می شود مشمول بر دو بخش غذایی و غیرخوراکی هستند که موارد غذایی آن مرسوم ترند. شاید یکی از دلایل این امر این باشد که نوزاد انسان از وقت تولد تا ۶ ماهگی فعالیت فیزیکی عمده ای جز خوردن و خوابیدن انجام نمی دهد و زیاد تغییرات جسمی خود را نیز با این دو فاکتور نشان می دهد. به همین علت است که هنگامی که بدن او دچار پرسشها می شود شما باید در این دو فعالیت عمده علت را جست وجو کنید. از طرفی از بعضی عوامل آلوده مانند هوای آلوده تا حدی مصون است و به همین علت آلرژی های غیرخوراکی مانند آلرژی تنفسی کمتر در آنها دیده می شوند.

اگرچه در بسیاری موارد آلرژی بیماری خطرناکی نیست ولی در صورت غفلت و عدم توجه و پیگیری به موقع می تواند به بیماری های جدی و پرسشها آزاردهنده تبدیل شود. متاسفانه ا

رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و شیردهی ممکن است منجر به بروز آلرژی در نوزاد شوند

۲ گروه ازعلائم آلرژی
صحبت ما در این مطلب اطراف آلرژی هایی است که منبع آنها غذاست. ولی از آنجا که نوزاد جز از شیر مادر در ماه های نخست زندگی تغذیه نمی کند، بنابراین ریشه آشنایی این آلرژی ها نیز مواد و خوراکی های مصرفی مادر هست. رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و شیردهی ممکن است منجر به بروز آلرژی در نوزاد شوند که این آلرژی ها را با دو دسته از عوارض عمده می توان شناخت:

۱٫ عوارض پوستی: مانند جوش، قرمزی، التهاب در دور لب ها، شکم، اطراف مقعد و گونه ها. در نوزادان به این علت که قادر به تحرک جسمانی زیادی نیستند و احتمال مبتلا شدن به موارد مشابه مانند اگزمای پوستی که از راه تماس ایجاد می شود پایین است در اغلب موارد این نشانه ها حاکی از بروز آلرژی های غذایی است.

۲٫ عوارض غیرپوستی: این دسته از عوارض زیاد با تغییراتی که در سیستم گوارشی نوزاد اتفاق می افتد، خودش را نشان می دهد. بروز مواردی مانند دل پیچه، اسهال، عوض کردن شکل یا قوام مدفوع یا مشاهده موارد غیرمعمول در مدفوع از نشانه های مبتلا شدن به آلرژی و تصویر العمل بدن نسبت به آن هستند.

چگونه آلرژی را تشخیص دهیم؟
تشخیص آلرژی در نوزاد کار دشواری نیست و از را مشاهده این علائم پوستی و چک کردن پوشک نوزاد و توجه به بو، رنگ، قوام و موارد نامعمول، مادران به آسانی قادر هستند که بروز آلرژی را در نوزاد خود حدس بزنند.

وقتی این علائم پدیدار می شوند در قدم نخست باید بررسی شود که چه چیزی باعث بروز آلرژی شده است هست. پیداست که بااهمیت ترین متهم در این میان خوراکی و مواد غذایی مورد استفاده مادر هست. در گذشته به مادران جوان توصیه می شد که در ۴۰ روز نخست تولد نوزاد از انواع خوراکی ها و مواد غذایی متفاوت استفاده کنند تا بدن کودک با آنها آشنا شده است و دچار تصویر العمل نشود. در حقیقت با این کار قصد داشتند از ابتدا کودک را به انواع مواد غذایی عادت بدهند ولی این تئوری امروزه قابل قبول نیست. باید این علائم را جدی گرفت لیکن اگر شما به همان رژیم غذایی ادامه دهید آلرژی نه تنها از بین نمی رود بلکه شدت پیدا می کند که می تواند پرسشها فراوانی را جهت مادر و نوزاد ایجاد کند.

آلرژی‌های غذایی نوزادان را بشناسید!

اما اینکه مرسوم ترین آلرژی ها غذایی کدام ها هستند و چه کارها پزشکی جهت برطرف آلرژی باید انجام داد را در ادامه میخوانیم.

آلرژی های غذایی مختلفی با شدت و ضعف در علائم و میزان درگیری کودک و مادر وجود دارد. ولی ما در این مطلب قصد داریم دو نوع از آلرژی های بسیار مرسوم را معرفی کنیم:

در صورت بروز آلرژی در نوزاد، مادر ابتدا تمام نشانه ها و شواهد را جمع آوری کرده و به دکتر مراجعه کند

۱٫ آلرژی پروتیین شیر گاو
مسلم است که نوزاد نباید از شیر گاو تغذیه کند چون در یک سال نخست زندگی مصرف شیر گاو جهت شیرخواران ممنوع هست. ولی مادران شیرده به طور مرتب از مایعات مخصوصا شیر گاو استفاده می کنند. به همین علت به واسطه مصرف مادر و تاثیری که روی شیر او می گذارد شاهد بروز ایجاد آلرژی در نوزادان هستیم. البته این آلرژی پدیده جدیدی است که ممکن است علت آن ریشه در جهش های ژنتیکی یا عوض کردن در فرآیند تولید شیر داشته باشد.

اگرچه در بسیاری موارد آلرژی بیماری خطرناکی نیست ولی در صورت غفلت و عدم توجه و پیگیری به موقع می تواند به بیماری های جدی و پرسشها آزاردهنده تبدیل شود. متاسفانه ا

برای کنترل و برطرف این نوع آلرژی باید مصرف لبنیات در مادر محدود یا از بین بردن شود. نخستین مساله ای که مطرح می شود این است که بدن مادر با قطع دریافت کلسیم از طریق لبنیات آن هم در دوران شیردهی به مسئله برمی خورد بنابراین باید با جایگزین کردن منابع غذایی کلسیمی این کمبود را جبران کرد و در صورت نیاز از مکمل های دارویی نیز استفاده کرد.

نکته دیگری که قابل توجه است اینکه باید دقت داشته باشیم که جهت برطرف شدن آلرژی مرتبط با پروتیین شیر گاو باید توجه کنیم که از بین بردن تنها خود شیر مسئله را حل نمی کند، بلکه تمام محصولاتی که در تهیه آنها از شیر گاو استفاده شده است است نیز باید محدود یا از بین بردن شوند. نخستین و بدیهی ترین گروه های غذایی محصولات لبنی هستند مشمول بر پنیر، دوغ و…که در اغلب موارد با از بین بردن این مواد غذایی مسئله آلرژی برطرف می شود ولی اگر مسئله برطرف نشد یا در اثر بی توجهی و عدم اقدام به موقع شدت پیدا کرد باید محصولات دیگری مانند انواع بیسکوییت، کیک، بستنی، پنیر پیتزا و امثال آنها نیز در ترکیبات تشکیل دهنده خود شیر را دارند نیز از بین بردن شوند و در بعضی موارد مصرف سایر محصولات گاوی نیز ممنوع خواهد شد. همانند پاستیل که در آن از ژلاتین گاوی استفاده می شود.

تشخیص شدت آلرژی به وسیله متخصص اطفال مشخص می شود و شما می توانید در مورد گروه های غذایی که مادر باید آنها را از بین بردن کند، نیز از دکتر کودک خود کمک بگیرید. ولی اگر در کنترل مواد غذایی و جایگزین های کلسیمی مشکلاتی داشتید می توانید از کمک کارشناس تغذیه نیز استفاده کنید.

۲٫ آلرژی گلوتن
گلوتن به پروتیین دانه گندم گفته می شود که در بعضی غلات مانند جو نیز یافت می شود. بعضی از نوزادان نسبت به این ماده آلرژی از خود نشان می دهند که در اثر خوردن شیر مادر یا استفاده از غذاهای کمکی که بر پایه گندم ساخته شده است است این نوع حساسیت خودش را نشان می دهد. در این مورد نیز با کنترل غذای مصرفی مادر و نیز استفاده از غذاهای کمکی که فاقد گلوتن باشند، می توان این مسئله را کنترل کرد. باید در هنگام خرید غذاهای کمکی دقت کرد و از محصولاتی که بر پایه برنج تهیه شده است اند، استفاده کرد یا شیرخشک های مخصوص را که روی آنها ذکر شده است که فاقد گلوتن هستند، خریداری کرد.

نکته قابل توجه این است که گاهی مواردی از آلرژی گلوتن در اثر مصرف غلاتی که این پروتیین در آنها وجود ندارد نیز دیده شده است هست. به عنوان مثال، جودوسر که گلوتن ندارد ولی ماده‎ای در خود دارد که ترکیبات آن مشابه گلوتن است و در صورت مصرف آن به وسیله مادر نیز بدن کودک تصویر العمل نشان می دهد.

در صورت بروز علائم آلرژی در نوزاد عالی ترین کار این است که مادر ابتدا تمام نشانه ها و شواهد را جمع آوری کرده و شرح حال درست و کاملی از کودک خود به دکتر متخصص اطفال انتقال یافته کند و موارد ممنوع و مواظبت های مورد نیاز را نیز به درستی رعایت کند تا علائم برطرف شود. مادران در این مورد می توانند با کارشناس تغذیه نیز مشورت کنند.

آلرژی‌های غذایی نوزادان را بشناسید!

اگر آلرژی را در کودکان جدی نگیریم ممکن است با حادتر شدن علائم مجبور به قطع شیر مادر و جایگزین کردن شیرخشک های مخصوص جهت کودک شویم. بنابراین عالی ترین کار این است که با پیگیری به موقع و جدی گرفتن دستورالعمل ها جلوی بزرگ شدن این مسئله را بگیریم.

منبع:ninisite.com

واژه های کلیدی: آلرژی | نوزاد | نوزادان | استفاده | رژیم غذایی | مواد غذایی | آلرژی غذایی | غذایی نوزادان

آلرژی‌های غذایی نوزادان را بشناسید!

آلرژی‌های غذایی نوزادان را بشناسید!

آلرژی‌های غذایی نوزادان را بشناسید!

آلرژی‌های غذایی نوزادان را بشناسید!

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی