آب بازی جهت کودکان معجزه آسا است

آب بازی را همه ی فرزند ها دوست دارند و حتی گاهی هنگامی که جهت تفریح بیرون از منزل می روند، با آبپاش های خود،

آب بازی جهت کودکان معجزه آسا است

آب بازی را همه ی فرزند ها دوست دارند و حتی گاهی هنگامی که جهت تفریح بیرون از منزل می روند، با آبپاش های خود، با همدیگر بازی می کنند و کلی ذوق و علاقه می کنند. چه بسا بسیاری از والدین از این کار فرزند ها چندان راضی نباشند ولی اگر بدانند که آنها چقدر با این کار بر سلامت روان و بدن خود تاثیر مثبت می گذارند، شاید چندان هم ناراضی نباشند و حتی خودشان هم با آنها بازی کنند.

بازی یکی از نیازهای اساسی کودکان و بااهمیت ترین و اساسی ترین فعالیت کودک به شمار می رود که در عین سرگرم کردن کودک، کارکردهای مهم دیگری را داراست که هر یک از این کارکردها به جنبه ای از زندگی کودک مربوط می شوند و او را جهت ورود به زندگی بزرگسالی آماده می سازند. میل به بازی فقط مخصوص کودکی است و با آنکه این میل کم کم در سنین اوج کم کردن پیدا می کند و کارهای مهمی جای آن را می گیرد ولی به اعتقاد روان شناسان تا سال های نهایی عمر نیز میل به به بازی در انسان وجود دارد هر چند شکل، ظاهر و نشانه بازی عوض شده است باشد.

در زمینه بازی و تاثیر آن بر خلاقیت کودک تحقیقات بسیاری انجام شده است و در حال انجام است که نشان داده بازی انعکاسی از فعالیت های درونی کودک و میل به خوشی، آزادی و رضایت است که صفا و آرامش را به ارمغان می آورد. روان شناسان معتقدند در فعالیت های خودجوش، کودک باید آزاد گذاشته شود و دخالت بی توقع و نامناسب در فعالیت های او نگردد تا استقلال و خودمختاری او سلب نشود.

آب بازی جهت کودکان معجزه آسا است

نقش والدین

والدین نباید تعیین کننده  نوع و شیوه بازی باشند بلکه بهتر است شرایط سالم بازی را فراهم و خود به عنوان همبازی شرکت کنند و اجازه دهند تا قدرت خلاقیت کودک، بازی را اداره کند.

والدین با شرکت در بازی کودکان آنها را بهتر می شناسند و از فرزندان خود یاد می گیرند و یادگیری آنها را تسهیل می کنند. بازی، خستگی کارهای جدی زندگی را از آنها دور می کند و با همکاری خود علاوه بر اینکه به شادابی و نشاط بازی می افزایند، پرسشها اخلاقی و اجتماعی را در قالب بازی می توانند آموزش دهند.

بازی والدین با کودک نباید او را با همسالان و روابط با دوستانش محروم سازد. میزان شناختی که والدین از رشد کودک دارند می تواند در پذیرش تخیل کودک و تعدیل انتظاراتش و در نتیجه لذت بخش تر شدن بازی کمک کند.

تنوع بازی ها

اگر به نوع بازی ها در کودکان بنگریم تنوع و گوناگونی را در آنها مشاهده می کنیم. با عوض کردن سن، نوع بازی ها نیز عوض کردن می کند. بعضی بازی هایی هستند که در آنها کودک به تمرین روابط و نقش های اجتماعی می پردازد مثل مهمان بازی. به این ترتیب آنچه را که به عنوان الگو اطراف خود می بینند در بازی های خود انجام می دهند، الگوهای خود را در این نوع بازی ها اغلب از والدین، نزدیکان یا افرادی که جهت کودک مهم هستند، گزینش می کند.

آب بازی را همه ی فرزند ها دوست دارند و حتی گاهی هنگامی که جهت تفریح بیرون از منزل می روند، با آبپاش های خود،

در بعضی دیگر از بازی ها کودک به تمرین حرفه و مشاغل متفاوت می پردازد. بعضی دیگر از بازی ها خیالی هستند که تحت تاثیر قدرت تخیل کودک شکل می گیرند. بازی های تخیلی به کودک وقت می دهد تا راجع به خود و چگونگی اداره امور و حوادث حال و آینده به بینش برسد. در واقع این بازی ها آمادگی جهت رویارویی با چالش های زندگی و تکالیف رشد هست. به کمک بازی های تخیلی کودک، خود و شرایط و موقعیت های زندگی را ارزیابی می کند.

کودک و اسباب بازی

کودک با اسباب بازی خود تنها بازی نمی کند بلکه اسباب بازی را تبدیل به موجودی جاندار می کند که با او دوست می شود، دعوا می کند، نصیحت می کند، نگرانی هایش را در میان می گذارد و استرس خود را تخلیه می کند. طبیعی است که در این بین اسباب بازی های مورد استفاده کودک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

متخصصان علوم رفتاری معتقدند اسباب بازی باید باعث تفکر و رشد تخیل کودک شود یا او را با مفاهیم متفاوت آشنا سازد. از طرف دیگر اسباب بازی باید متناسب با سن کودک باشد. اگر اسباب بازی جهت کودک ناشناخته و سخت باشد او را خسته و اعتماد به نفس او را کم می کند. از سوی دیگر اگر خیلی هم راحت باشد کودک را به تفکر وادار نمی کند. اسباب بازی مناسب، اسباب بازی ای است که کودک خود با آن بازی کند نه اینکه اسباب بازی، بازی کند و کودک تماشاگر باشد.

افزایش خلاقیت کودک با بازی های آبی

بازی های آبی یکی از عالی ترین راه هایی هستند که موجب زیاد کردن هماهنگی بین اعضای بدن کودک شده است و همچنین باعث می شوند که او با بدنش انس بگیرد ولی بهتر است کودک را مرحله به مرحله با آب آشنا کنید و جهت این کار، از خود کودک کمک بگیرید.

بعضی از فرزند ها دوست دارند که سرشان را زیر آب ببرند، ولی این کار جهت بعضی دیگر سخت به نظر می رسد و مدتی وقت می برد.

آب بازی جهت کودکان معجزه آسا است

بعضی ها از آب بازی خوش ارزش می آید، ولی بعضی دیگر دوست دارند که به آرامی با دست یا پا، با آب بازی کنند. اکثر کودکان، احساس شناور بودن بر سطح آب را دوست دارند؛ این کودکان می توانند هنگامی که در آب هستند تا ارتفاع بیشتری اوج بپرند و همچنین نرم تر فرود بیایند ولی بعضی از فرزند ها ممکن است دوست نداشته باشند که کاملا خیس شوند. تلاش کنید بفهمید که او از چه چیزی خوشش می آید یا با چه کاری راحت تر است و از همان جا شروع کنید.

تاثیرات آب بازی بر کودک

کودکی که با آب بازی می کند، در حال یادگیری علت و معلول گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن در زمین هست. این کودک بعد از آنکه به عنوان موجودی کوچک در دنیایی بزرگ، یک روز سخت را پشت سر گذاشت، با آب بازی آرامش می یابد.

آب بازی باعث تسکین خشم های کودک شده است و کودک از طریق آن از ناراحتی ها، فشارها و تنش ها رهایی یافته و احساس آرامش می کند. چون کودکان آب بازی را بسیار دوست دارند از این طریق می توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها آموخت و موجبات رشد مهارت ها و توانایی های متفاوت آنها را فراهم ساخت.

از سوی دیگر آب بازی کمک می کند تا فرزند ها افکار خلاق ارزش را رشد بدهند. از آنجا که آب بازی جذابیت بسیاری جهت کودکان دارد، آنها ساعت ها وقت ارزش را صرف آن می کنند. والدین و مربیان می توانند به وسیله بازی های متنوع و از طریق پرسش های مختلف، تفکر خلاق را در کودکان پرورش دهند. بعضی از این پرسش های پرورش دهنده را در زیر می خوانید:

آب بازی را همه ی فرزند ها دوست دارند و حتی گاهی هنگامی که جهت تفریح بیرون از منزل می روند، با آبپاش های خود،

*  چطور باران در آسمان شکل می گیرد؟

* چه چیزهایی در آب شناورند و چه چیزهایی زیر آب می روند؟

* چطور باران و برف در آسمان شکل می گیرد؟

*  چه چیزهایی با آب می پزند؟

آب بازی جهت کودکان معجزه آسا است

آب بازی و زیاد کردن دایره لغات

یکی از بااهمیت ترین نیازهای کودکان، قدرت بیان خواسته ها از طریق سخن گفتن هست. در واقع جهت اینکه کودک شما بتواند در جامعه، نقش مؤثری ایفا نماید، باید قادر به درک معانی یکسان کلمات و ساختار زبان باشد تا نیازهای زبانی خود را برآورده سازد.

یکی از تاثیرات آب بازی بر کودکان، ارتقای قدرت سخنوری و زیاد کردن دایره لغات آنان هست. کودکان از طریق آب بازی، با کلمات جدیدی آشنا می شوند و با به کار بردن این کلمات، دایره لغات آنان گسترش می یابد؛ آنها با لغاتی مانند آب، قطره، زلال، گرم، سرد، خنک، داغ، خیس، تر، خشک، سطح، کف، نم و بسیاری از کلمات دیگر آشنا می شوند.

والدین باید دقت کنندکه هنگامی که کودک نوپای آنها این تجربه عملی را کسب می کند، از کلمات مناسبی جهت گفتگو با او استفاده نمایند. آنها باید راجع به آب و فواید آن با کودک خود گفتگو کنند. گفتگو با کودک می تواند راجع به موضوعاتی مانند پخش شدن آب، فواید آن و موضوعاتی از این قبیل باشد. حتی والدین می توانند درمورد آب جهت کودک خود داستان تعریف کنند.

افزایش ارتباطات اجتماعی

از دیگر فواید آب بازی جهت کودکان رشد اجتماعی آمهاست. کودکان به هنگام آب بازی فرا می گیرند که چگونه با دیگران ارتباطی مؤثر برقرار کنند. آب بازی می تواند حس تعاون، همکاری، مشارکت، اطاعت از قوانین و مقررات، رعایت نوبت و انعطاف پذیری را در کودک تقویت کند.

والدین باید کودک را در تمامی اموری که در منزل با آب انجام می دهند، سهیم کنند؛ جهت نمونه، کودک می تواند جهت کمک به والدین خود، لباس ها را آب کشی کند و حتی ظروف کوچک ملامین و پلاستیکی را بشوید. اگر کودک این کارها را به طور ناقص انجام می دهد، ناراحت نشوید، لیکن انجام کارهایی از این قبیل حتی به طور ناقص، تاثیری فوق العاده بر رشد اجتماعی کودک شما خواهد داشت.

پس حالا که فصل تابستان است آب بازی با کودکان را فراموش نکنید.

دکتر منصوره شهریاری احمدی

ویکی روان

واژه های کلیدی: اسباب بازی | کودکان | والدین | خلاقیت | فرزندان | کلمات | فرزند | زندگی | دایره | والدین | فعالیت

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی