ورم مفاصل در کودکان

آرتریت روماتوئید | کودکان | بیماری | بیماری های مرسوم کودکان

ورم مفاصل در کودکان

ورم مفاصل در کودکان

عبارات مهم : آرتریت روماتوئید – کودکان

در افراد جوان و کودکان زیر ۱۶ سال، ورم مفاصل به صورت متفاوت از بزرگسالان طبقه بندی می شود

ورم مفاصل در کودکان

شایع ترین تصور نادرست راجع به ورم مفاصل این است که آن را یک بیماری مختص به افراد پیر در نظر می گیرند.

هنگامی که زیاد مردم راجع به ورم مفاصل (آرتریت) فکر می کنند، این بیماری را با کودکان ارتباط نمی دهند. ولی مرسوم ترین تصور نادرست راجع به ورم مفاصل این است که آن را یک بیماری مختص به افراد پیر در نظر می گیرند. در واقعیت، ورم مفاصل هر فردی در هر سنی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

آیا کودکان نیز به ورم مفاصل مبتلا می شوند؟
در افراد جوان و کودکان زیر ۱۶ سال، ورم مفاصل به صورت متفاوت از بزرگسالان طبقه بندی می شود. دوره بیماری در کودکان به طور معمول متفاوت از بزرگسالان است.

کودکان علائمی متفاوت را تجربه می کنند و به طور کلی شرایط بهبودی در آنها به واسطه آینده نگری بیماری مطلوب تر است.

ورم مفاصل دوران کودکی به نام ورم مفاصل نوجوانی یا ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی آشنا می شود.

زیرمجموعه های ورم مفاصل نوجوانی
برای دهه ها، ورم مفاصل نوجوانی به سه زیرمجموعه تقسیم شده است بود که هر یک مفاصل متفاوت را با یک الگوی مشخص از علائم تحت تاثیر قرار می دهند:

ورم مفاصل نوجوانی پلی آرتیکولار
ورم مفاصل نوجوانی پوسی آرتیکولار
ورم مفاصل نوجوانی سیستمیک

در سال ۲۰۰۱، اتحادیه بین المللی انجمن های روماتولوژی (ILAR) ورم مفاصل نوجوانی را به زیرمجموعه های بیشتری تقسیم کرد، که این کار عمدتا با اهداف پژوهشی انجام گرفت. به نظر می رسد هفت زیرمجموعه ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی به تکامل و توسعه خود ادامه خواهند داد، لیکن هر چه زیاد از این شرایط اطلاعات کسب شده است هست. جهت ایجاد درک اولیه، اجازه دهید سه زیرمجموعه مهم ورم مفاصل نوجوانی را مد نظر قرار دهیم.

بیماری پلی آرتیکولار
بیماری پلی آرتیکولار بسیاری از مفاصل را مشمول بر می شود. این نوع از ورم مفاصل نوجوانی بیش از پنج مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد و شبیه ترین نمونه به آرتریت روماتوئید بزرگسالان هست. دختران نسبت به پسران دو برابر احتمال بیشتری دارد به این بیماری مبتلا شوند. مفاصل به طور معمول به صورت متقارن (در هر دو سمت) تحت تاثیر قرار می گیرند.

در این بیماری اغلب مفاصل کوچک دست ها و همچنین مفاصل دیگر تحت تاثیر قرار می گیرند. تب خفیف، کم کردن وزن، و کم خونی ممکن است شکل بگیرند و در موارد شدید، احتمال مواجهه با پرسشها رشد وجود دارد.

آزمایش عوامل روماتوئید در زیاد کودکان مبتلا به بیماری پلی آرتیکولار منفی است و روند درمان و بهبودی به طور معمول خوب دنبال می شود. اقلیتی از کودکان که عوامل روماتوئید در آنها مثبت هست، به نظر می رسد در معرض خطر بیشتری جهت تخریب مزمن و پیشرونده و آسیب مفصلی قرار دارند.

بیماری پوسی آرتیکولار نوعی از ورم مفاصل است که چهار مفصل یا کمتر را تحت تاثیر قرار می دهد

بیماری پوسی آرتیکولار
بیماری پوسی آرتیکولار نوعی از ورم مفاصل نوجوانی است که چهار مفصل یا کمتر را تحت تاثیر قرار می دهد. مرسوم ترین مفاصلی که تحت تاثیر قرار می گیرند زانوها، آرنج ها، مچ ها و قوزک ها هستند. به طور معمول، در این بیماری مفاصل به صورت نامتقارن تحت تاثیر قرار می گیرند (به عنوان مثال، مفصل در یک سمت بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و نه هر دو سمت بدن). بیماری پوسی آرتیکولار به عنوان مرسوم ترین نوع ورم مفاصل نوجوانی آشنا می شود. این نوع از ورم مفاصل نیز زیاد دختران را تحت تاثیر قرار می دهد. جواب آزمایش پادتن ضد انسدادی (ANA) در افراد مبتلا به این بیماری به طور معمول مثبت است و مستعد یک بیماری التهابی چشم به نام ایریدوسیکلیت هستند. در طبقه بندی جدید، این نوع از ورم مفاصل نوجوانی به نام ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی الیگو ارتیکولار آشنا می شود.

بیماری سیستمیک
بیماری سیستمیک با علائم عمومی که اندام ها و قسمت های درونی بدن به غیر از مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهند، شروع می شود. این نوع از ورم مفاصل نوجوانی کمترین شیوع را دارد.

بیماری سیستمیک اغلب با تب شروع می شود که شکل گرفته و از بین می رود و جهت چند هفته یا چند ماه ادامه می یابد. همچنین، راش پوستی با رنگ روشن ممکن است روی ران ها و سینه پدیدار شود. کودکان مبتلا به بیماری سیستمیک ممکن است موارد زیر را بروز دهند:

نشانه های بزرگ شدن طحال و غدد لنفاوی
التهاب عضله قلب و بافت های اطراف آن
تعداد بالای گلبول های سفید خون
کم خونی
خستگی
کاهش وزن

روند بهبودی بیماری سیستمیک مطلوب در نظر گرفته می شود. در ۷۵ درصد موارد، این بیماری بدون اثرات طولانی مدت فروکش می کند.

آرتریت روماتوئید | کودکان | بیماری | بیماری های مرسوم کودکان

منبع: asriran.com

واژه های کلیدی: آرتریت روماتوئید | کودکان | بیماری | بیماری های مرسوم کودکان

ورم مفاصل در کودکان

ورم مفاصل در کودکان

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی