هیدرونفروز جنینی چیست و چه علائمی دارد؟

هیدرونفروز جنینی چیست؟ خوشبختانه امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه های متفاوت به خصوص پزشکی به حدی رسیده است که تعداد قابل ملاحظه

هیدرونفروز جنینی چیست و چه علائمی دارد؟

هیدرونفروز جنینی چیست؟ خوشبختانه امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه های متفاوت به خصوص پزشکی به حدی رسیده است که تعداد قابل ملاحظه ای از اختلالات مادرزادی را می توان تشخیص داد و درمان کرد. هيدرونفروز جنینی يا ورم كليه به حالتی گفته مي شود كه سيستم هاي مسئول جمع آوري ادرار (لگنچه و كاليس ها) حجيم تر از حد معمول بوده و باعث مي شوند كه كليه ها بزرگتر از حد طبيعي نسبت به سن باشند.

هیدرونفروز جنینی چیست و چه علائمی دارد؟

تنگی مجرای ادراری جنین علت بروز هیدرونفروز جنینی است و در ۰٫۵ تا ۴٫۵ درصد بارداری ها دیده می شود. شیوع آن در جنین های پسر دو برابر دختران است و در ۲۰ الی ۴۰ درصد موارد  هر دو کلیه را درگیر می کند.

هیدرونفروز جنینی بر حسب شدت و سایر نشانه ها می تواند یک اتساع فیزیولوژیک گذرا یا یک اختلال کلیوی جدی باشد. لذا بایستی در صورت مشاهده این یافته، کارها و بررسی های مورد نیاز به عمل آید.

هیدرونفروز جنینی چیست؟ خوشبختانه امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه های متفاوت به خصوص پزشکی به حدی رسیده است که تعداد قابل ملاحظه

علل هیدرونفروز در جنین

حدود ۸۰ درصد موارد یکطرفه فاقد علت بوده و سیستم ادراری طبیعی است.

  • وجود دریچه در مجرای ادرار جنین پسر که باعث هیدرونفروز دو طرفه شدید و آسیب شدید به کلیه ها می شود
  • تنگی محل اتصال حالب به لگنچه کلیه
  • ریفلاکس یا برگشت ادرار
  • لگنچه دو گانه
  • کلیه پلی کیستیک
  • البته علل هیدرونفروز در کلیه جنین زیاد هست، موارد فوق شایعترین ها هستند.

تشخیص هیدرونفروز جنینی

هیدرونفروز در دوران جنینی با انجام سونوگرافی در سه ماهه دوم و سوم بارداری قابل تشخیص است و با اندازه گیری سایز لگنچه های کلیه مشخص می شود. علاوه بر آن، دکتر با توجه به ضخامت پارانشیم و اکوژنسیته شدت عارضه را نیز تعیین می کند.

اندازه نرمال لگنچه های کلیه بسته به سن حاملگی متفاوت هست. طبق مطالعات انجام شده است حداکثر اندازه لگنچه کلیه در سه ماهه دوم ۴ میلی متر است.

هیدرونفروز جنینی چیست و چه علائمی دارد؟

انواع هیدرونفروز

هیدرونفروز خفیف

در صورتی که اندازه لگنچه کلیه در سه ماهه دوم بارداری بین ۴ الی ۷ میلی متر و در سه ماهه سوم بارداری تا ۹ میلی مترباشد به معنای هیدرونفروز خفیف می باشد. اگرچه در زیاد موارد هیدرونفروز خفیف طی بارداری برطرف می شود و مسئله کلیوی جدی جهت نوزاد ایجاد نمی کند ولی ممکن است پابرجا مانده و نوزاد را بعد از تولد نیازمند مداخلاتی کند. طبق آمارها شیوع هیدرونفروز خفیف ۴۱ الی ۸۸ درصد گزارش شده است است.

هیدرونفروز جنینی چیست؟ خوشبختانه امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه های متفاوت به خصوص پزشکی به حدی رسیده است که تعداد قابل ملاحظه

هیدرونفروز متوسط

در صورتی که اندازه لگنچه کلیه در سه ماهه دوم بارداری ۷ الی ۱۰ میلی متر و در سه ماهه سوم ۹ الی ۱۵ میلی متر باشد، معادل هیدرونفروز میانگین در نظر گرفته می شود.

هیدرونفروز جنینی چیست و چه علائمی دارد؟

هیدرونفروز شدید

در صورتی که اندازه لگنچه کلیه در سه ماهه دوم بیش از۱۰ میلی متر و در سه ماهه سوم بیش از ۱۵ میلی متر شود، به عنوان هیدرونفروز شدید آشنا می شود.

در موارد هیدرونفروز میانگین تا شدید، احتمال اختلالات مادرزادی کلیوی در جنین زیاد کردن می یابد و احتمالا جنین به مداخلات جراحی بعد از تولد نیاز پیدا خواهد کرد.

از این رو در صورت تشخیص هیدرونفروز در سه ماهه دوم بارداری، مهم است اوضاع جنین مجددا در سه ماهه سوم ( هفته های ۲۸ الی ۳۴ بارداری) بررسی شود.

جنین هایی مبتلا به نقایص کلیوی در سه ماهه سوم باردرای دچار کم کردن مایع آمنیوتیک جنین می شوند بنابراین علاوه بر اندازه لگنچه بایستی در سونوهای بعدی به ضخامت پارانشیم، میزان اتساع و اندازه مایع آمنیون نیز توجه شود.

اهمیت هیدرونفروز خفیف در بارداری

هیدرونفروز خفیف در جنین های مبتلا به سندرم داون ( تریزومی ۲۱ ) یک یافته مرسوم می باشد. از این رو به عنوان نشانه ای در تشخیص جنین های مبتلا به این سندرم به کار می رود. بر اساس مطالعات انجام شده، در جنین های مبتلا به سندم داون، اندازه لگنچه کلیه بین ۴ الی ۱۰ میلی متر گزارش شده است است.

در صورت مشاهده هیدرونفروز خفیف در سونوگرافی بایستی جنین از نظر سلامت سایر ارگان ها و  مشکلات کروموزومی بررسی شود. جهت این منظور آزمایش غربالگری معیار بررسی های زیاد قرار می گیرد. در صورت وجود این یافته، ریسک مشخص شده است در آزمایش غربالگری ثابت می ماند. لذا با صلاحدید دکتر ممکن است نیاز باشد آزمایش تخصصی تری نظیر آمنیوسنتز برای بررسی کروموزومی جنین انجام دهید. بنابراین در نخستین وقت به دکتر متخصص پریناتولوژی یا مشاور ژنتیک مراجعه کنید.

در صورتی که به هر علتی در بارداری آزمایش غربالگری را انجام نداده اید، در صورت مشاهده هیدرونفروز خفیف در سونوگرافی ممکن است دکتر به شما آزمایش نیفتی(cell free DNA) را پیشنهاد کند. در این آزمایش با انجام آزمایش خونی از مادر با دقتی قابل توجه احتمال اختلالات کروموزومی جنین بررسی می شود.

آیا هیدرونفروز جنینی خطرناک است؟

خطرناک بودن هیدرونفروز بستگی به شرایط و معیارهای گوناکونی دارد لذا در صورت وجود این یافته کارها زیر توصیه می شود.

  1. با انجام سونوگرافی نزد پزشکی ماهر، شدت هیدرونفروز، یک یا دو طرفه بودن آن ، ضخامت پارانشیم کلیه و اندازه مثانه جنین را بررسی کنید.
  2. از سلامت سایر ارگان ها با انجام سونوگرافی کامل اطمینان حاصل کنید.
  3. با نتیجه آزمایش غربالگری و سونوگرافی نزد دکتر متخصص بروید.
  4. در صورت نیاز جنین را از نظر اختلالات کروموزومی بررسی کنید.
  5. به طور منظم با انجام سونوگرافی پیشرفت اتساع لگنچه و میزان مایع آمنیون جنین را چک کنید.
  6. در موارد هیدرونفروز میانگین تا شدید، قبل از تولد نوزاد با متخصص اورولوژی اطفال مشورت کنید.

پيگيري بعد از تولد نوزادان با سابقه هيدرونفروز جنينی چيست؟

در اكثر موارد معاينه نوزاد طبيعي است ولی ممكن است توده اي در ناحيه پهلو و يا بالاي مثانه لمس شود كه احتمال ضايعات انسدادي را مطرح مي كند. در تمام نوزادان با سابقه هيدرونفروز وقت جنيني سونوگرافي بايد در روز ۷-۳ بعد از تولد به وسیله سونوگرافيست با تجربه انجام شود. حتي اگر نتيجه سونوگرافي بعد از تولد طبيعي باشد، جهت بررسي برگشت از مثانه به حالب، ضايعات انسدادي در مسير مجراي خروجي ادرار، مثانه عصبي و … راديوگرافي مخصوص (VCUG)ضروري هست. اگر نتيجه VCUG طبيعي باشد، احتمال ضايعات انسدادي در قسمت هاي بالاتر سيستم ادراري وجود دارد كه جهت تشخيص اين موارد اسكن ايزوتوپ از كليه ها ( MAG3 يا DTPA) بايد انجام شود.

آيا نوزاد متولد شده است با سابقه هيدرونفروز طبيعي نياز به مصرف دارو دارد؟

تمام نوزاداني كه سابقه هيدرونفروز جنيني يا هيدرونفروز نوزادي را دارند تا هنگام بررسي تشخيصي كامل و تعيين تكليف قطعي بايد از آنتي بيوتيك جهت پيشگيري از عفونت هاي ادراري استفاده كنند. آنتي بيوتيك آموكسي سيلين در دو ماه اول عمر مناسب است.

آيا نوزادان با سابقه هيدرونفروز جنينی يا نوزادي نياز به عمل جراحي دارند؟

انجام عمل جراحي بستگي به نوع و شدت ضايعه در راديوگرافي هاي انجام شده است نوزاد دارد كه به وسیله پزشك متخصص كليه (نفرولوژيست) و يا پزشك متخصص مجاري ادرار (اورولوژيست) تشيخص داده مي شود. در صورت وجود ناهنجاري هاي غير انسدادي و موارد خفيف بايد نوزاد تحت پيگري هاي مكرر قرار گيرد.


هرگونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است.

بیشتر بخوانید:

برگشت ادرار یا ریفلاکس ادراری در کودکان

علایم عفونتی مجاری ادراری و مثانه در اطفال

چگونه سوزش ادرار را با روش طبیعی درمان کنیم؟

واژه های کلیدی: مجاری ادراری | سونوگرافی | تولد نوزاد | آزمایش خون | بارداری | نوزادان | بارداری | نوزاد | طبيعي | ادرار | آزمایش

هیدرونفروز جنینی چیست و چه علائمی دارد؟

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی