ماه رمضان و روزه داری کودکان

کودکان علاقه ی زیادی به گرفتن روزه از خود نشان می دهند ولی گاهی این مساله باعث

ماه رمضان و روزه داری کودکان

 توانایی روزه گرفتن تنها به رشد جسمانی کودکان نیست و به عادت نیز وابسته است.هنگامی که کودک در فضای مذهبی شاد قرار بگیرد ناخودآگاه هیجانات مثبت مثل نشاط و شادابی در کودک تقویت میشود و کودک میتواند کم کم با روزه داری و نمازخواندن آشنا شود.

ماه رمضان و روزه داری کودکان

والدین نباید تکالیف دینی را یکباره به کودک بگویند چون تکالیف سخت و مشقت آور به شدت از روحیه دینداری و دین باوری کودک می کاهد. پسران بعداز ۱۵ سال و دختران بعداز ۹ سال قمری به وظیفه میرسند ولی نباید آموزش تکالیف دینی را به کودکان تا سن بلوغ به تاخیر انداخت. کودکان ظرفیت آن را دارند که بتوانند تحت تربیت دینی قرار بگیرند و مطالب دینی را در حد فهم خود درک کنند.

اصول تغذیه ای جهت روزه داری کودکان

بچه ها، در دوره رشد به سرمی برند. بنابراین باید برنامه غذایی ارزش را در ماه مبارک رمضان، جوری تنظیم کنید که همه مواد مغذی مورد نیاز بدن ارزش تامین شود و به همین خاطر، سحری که جهت کودکان تهیه می کنید، باید مشمول بر یک وعده غذای کامل باشد، شاخصه های یک وعده ناهار را داشته باشد و به هیچ عنوان از بین بردن نشود.

سحری کامل به فرزند ها بدهید

۱) تلاش کنید همه گروه های غذایی از جمله لبنیات، گوشت، میوه ها و سبزیجات، نان و غلات، سر سفره تان باشد.

۲) سرخ کردنی ها، غذاهای سنگینی مثل آش و آب گوشت و غذاهای آماده مثل سوسیس و کالباس، گزینش خوبی جهت کودکان نیستند. به جای آن ها بهتر است از خورش های کم چرب و غذاهای آب پز یا بخارپز استفاده کنید.

کودکان علاقه ی زیادی به گرفتن روزه از خود نشان می دهند ولی گاهی این مساله باعث

۳) مصرف قندهای پیچیده، نان های سبوس دار و حبوبات، در وعده سحر، باعث می شود فرزند ها در طول روز، کم تر گرسنه شوند و راحت تر بتوانند روزه داری را تحمل کنند.

۴) آب، شیر و سایر مایعات باید در حد  اعتدال مصرف شود؛ چون اگر فرزند ها، کم تر از حد معمول، آب یا مایعات بخورند، در طول روز، با مسئله کم آبی مواجه شده است و به ارگان های متفاوت بدن ارزش از جمله کلیه ها، فشار وارد می شود. نوشیدن آب یا چای فراوان هم باعث اختلال در هضم غذا می شود.

۵) میوه ها معمولا در وعده سحر، نادیده گرفته می شوند؛ در حالی که می توانند در پیشگیری از یبوست، به خاص در کودکان، موثر باشند. بنابراین خوردن یکی، دو واحد میوه، بعد از سحری، توصیه می شود.

سر سفره افطار

۱) افطاری فرزند ها، از نظر کیفیت غذایی، باید مثل وعده صبحانه، سبک ولی پرکالری باشد و سریع هضم شود.

۲) حواس تان باشد فرزند ها، خیلی پرخوری نکنند؛ چون بعد از چندین ساعت ناشتایی، ورود حجم زیادی غذا به معده، باعث جنبش اعصاب ژاراسمژاتیک و بی حالی شدید بعد از افطار می شود.

۳) فراموش نکنید افطار، وقت خوردن تنقلات نیست؛ چون این خوراکی ها، دیرهضم هستند و باعث پر شدن معده و در نتیجه، بی اشتهایی فرزند ها می شوند.

ماه رمضان و روزه داری کودکان

بین افطار تا سحر

در فاصله زیاد بین سحر و افطار، قند خون اُفت می کند و در نتیجه، اشتها یا ولع فرزند ها هم جهت خوردن غذا، بیش تر می شود. بنابراین خوب است که سر سفره های افطاری، مواد قندی که سریع جذب می شوند، مثل خرما و عسل باشد. نه فقط کودکان که بزرگ ترها هم بهتر است روزه ارزش را با یک مایع ولرم مثل شیر باز کنند و آن را با کمی قند راحت و طبیعی و نه زولبیا و بامیه تکمیل کنند؛ چون این شیرینی ها، فقط باعث سیری کاذب می شوند و نمی گذارند مواد مغذی کافی، به بدن کودک برسد.

روزه کله گنجشکی

در فرهنگ ما جهت کودکانی که به سن وظیفه نرسیده اند، روزه های  «کله گنجشکی» یا روزه «پیوندی» معمول و متداول است و داستان یا  داستان هایی مرتبط با آن به ذهن رویا پرداز کودکان پاسخ می دهد. در این نوع روزه داری ، والدین کودک را راضی می کنند  که از سحر تا اذان ظهر روزه بدارد و با اذان ظهر افطار کرده و دوباره تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن دست بشوید، بدهید ترتیب روزه کودک، دو پاره می شود و والدین کودک با این داستان که در آخر ماه رمضان استادی پینه دوز، یا ملائک آسمان، روزه های دو پاره را به هم دوخته و از آن یک روزه کامل می سازند، او را راضی و خشنود می کنند. و این خود نشان از آن دارد که گذشتگان ما که فرهنگ و آداب و رسوم ما به جای مانده از آنان هست، به درستی و علی رغم کم دانشی خود، ضمیر خیال پرداز و بدون مرز کودکانه را می آشنا اند.

تشویق کودکان به روزه داری

در آموزه های دینی ما نیز به دفعات بر تشویق کودکان به خاص در امور دینی تأکید شده است هست. اگر می خواهید اشتیاق به انجام کاری را در کودک خود ایجاد کنید، کاری کنید که که آن کار از نظر او تجربه ای موفق و لذت بخش باشد تحسین و تشویق یکی از راه های ایجاد احساس لذت بخش در کودک است.

والدین عزیز می توانند با ابتکار عمل، روزه داری را جهت کودک یا نوجوان خود تجربه ای خوشایند کنند. به عنوان مثال جهت روز عید فطر او هدیه ای شایسته در نظر بگیرند. جهت افطار، کودک یا نوجوان را به اماکن مورد علاقه او ببرند. درانجام فرایض به هیچ وجه راه خشونت و شدت عمل نپیمایند بلکه همواره ملایمت، نرمش و دوستی را پیشه سازند.

کودکان علاقه ی زیادی به گرفتن روزه از خود نشان می دهند ولی گاهی این مساله باعث

کودکان باید با نشاط و سرزندگی به وسیله والدین با عبادات و تکالیف دینی آشنا شوند تا در سن بلوغ به انجام آن رغبت داشته باشد.درغیر اینصورت روزه داری و نماز خواندن در سن بلوغ جهت آنها سخت است.

زمان خواب و استراحت مناسب جهت کودکان و استفاده از الفاظ و لحن مناسب هنگام بیدار کردن جهت سحر را جهت کودکان فراهم کنید لیکن باعث خوشایند تر روزه جهت آن ها می شود. تکان دادن های شدید یا به کاربردن تحکم و الفاظ نامناسب موجب می شود کودک با افکاری منفی آماده سحری خوردن شود.

گاهی کودک را در وقت سحر بیدار کنید. به هنگام سحر کودک را با نوازش از خواب بیدار کنند، غذاهای مورد علاقه وی را آماده کنند.

ماه رمضان و روزه داری کودکان

در کنار کتاب‏های غیرمذهبی، برایش کتب داستان دینی بخرید و جهت تقویت گرایشات مذهبی، او را همراه خود به مجالس مذهبی، ختم قرآن و مراسم افطاری که از سوی اقوام برگزار می شود، ببرید. با چنین کارهایی می توانیم کودک را با مفهوم صبر و گرسنگی محرومان آشنا سازیم و بگوییم که با روزه داری بر ثواب اعمال ما افزوده می شود و گناهانمان پاک می گردد.

در آخر ماه مبارک رمضان و در روزعید سعید فطر،جشنی جهت تبریک به فرزند ها، بابت موفق شدن به روزه داری و بندگی خداوند بزرگ،به شکل مطلوب ترتیب دهید.

روزه داری بیماران مبتلا به صرع

روزه داری و بیماران مبتلا به مغز و اعصاب

نبض ما

واژه های کلیدی: مراسم افطاری | برنامه غذایی | سفره افطار | ماه رمضان | خوردن غذا | کودکان | والدین | داستان | کودکانه | فرزند | تشویق

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی