فایده ی دعا کردن جهت فرزند

یکی دیگر از کارهایی که ناشی از دوستی والدین می باشد، دعا کردن آن ها جهت فرزند است که گاه با همراهی اعضای خانواده صورت می پذیرد. این

فایده ی دعا کردن جهت فرزند

فایده ی دعا کردن جهت فرزند

یکی دیگر از کارهایی که ناشی از دوستی والدین می باشد، دعا کردن آن ها جهت فرزند است که گاه با همراهی اعضای خانواده صورت می پذیرد. این شیوه در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز به چشم می خورد. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:

بخش خانواده ایرانی تبیان

پدرم هر وقت دچار غم و اندوه می شد زنان و کودکان را دور هم جمع نموده و دعا می کرد و آن ها امین می گفتند. (بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۲۴۷).

این عمل امام معصوم نشان دهنده رحمت خاص خدا، به زنان و کودکان است که به واسطه آن ها دعا را مستجاب می کند و از طرفی، آموزش شیوه دعا کردن، به خانواده می باشد.

در مورد این که چه دعایی جهت فرزندان، عالی ترین هاست، می توان به دعاهای موجود در قرآن و دعای ۲۵ صحیفه سجادیه رجوع کرد. در قرآن کریم، حضرت ابراهیم جهت فرزند خود این گونه دعا می کند: (سوره ابراهیم/ آیه ۳۰)

فایده ی دعا کردن جهت فرزند

پروردگارا، مرا برپادارنده نماز قرار بده و نیز از فرزندانم [برپادارندگان نماز قرار بده] و پروردگارا دعایم را قبول کن.

خداوند نیز دعای او را مستجاب می کند و می فرماید: (سوره انبیاء/ آیه ۷۳).

و اسحاق و یعقوب را به عنوان عطایی افزون به او بخشیدیم و همه را افرادی شایسته قرار دادیم.

هم چنین در روایتی قشنگ از رسول خدا آمده است:

یکی دیگر از کارهایی که ناشی از دوستی والدین می باشد، دعا کردن آن ها جهت فرزند است که گاه با همراهی اعضای خانواده صورت می پذیرد. این

باز شده است به عرش می رسد: یکی از آن ها (دعای پدر جهت فرزندش است).

یا آیه شریفه دیگری، دعای مومنان در مورد فرزندانشان را این گونه بیان می فرماید:

و کسانی که می گویند: پروردگارا ما را از سوی همسران و فرزندانمان خوشدلی و خوشحالی ببخش و ما را پیشوای پرهیزگاران قرار دهد.

امام ساجدین (علیه السلام) نیز به درگاه خدا، دعاهای پر معنایی را جهت فرزندان خود به زبان آورده اند که از دعاهای مهم و موثر در تربیت دینی هست؛ چند فقره را نقل می کنیم:

ای خداوند بر من احسان کن و فرزندانم را برایم باقی گذار و شایستگی ارزش بخش- خردسالشان را پرورش ده- تنشان و دینشان و اخلاقشان را به سلامت دار- ای خداوند فرزندان مرا همه نیکان و پرهیزگاران و بینایان قرار دهد…

امام بعد از این دعاها، شیوه پرهیزگار شدن و در زمره نیکان قرار گرفتن را در قالب دعا این گونه آموزش می دهند:

فایده ی دعا کردن جهت فرزند

و چنان کن که فرمان های تو را بشنوند و اطاعت کنند، با یاران تو دوست و نیک خواه و با دشمن های تو دشمن و کینه دوز باشند.

ای خداوند چنان کن که فرزندان من دوستدار من باشند و بر من مهر ورزند روی دلشان با من باشد و در یاری من پایدار باشند…

فرمان برداران من باشند نه آن که عصیانگران و نافرمانان و مخالفان و خطاکاران… .

سپس از شرّ شیطان رجیم به خداوند پناه برده و در توصیف و آشنایی زیاد و چگونگی مقابله با او، این گونه دعا را ادامه می دهند:

یکی دیگر از کارهایی که ناشی از دوستی والدین می باشد، دعا کردن آن ها جهت فرزند است که گاه با همراهی اعضای خانواده صورت می پذیرد. این

ای خداوند مرا و نسل مرا از شیطان رجیم در پناه خود نگه دار تو ما را آفریده ای و به [انجام کار] نیک امر کرده ای و از بدی نهی نموده ای… .

به ثواب آن چیزی که ما را به آن امر کرده ای مشتاق و از عقاب آن بیمناک [کن]…

برای ما دشمنی ساخته ای که همواره در کار نیرنگ و فریب ماست. در اموری بر ما چیره اش گردانیده ای که ما را بر او چیرگی نداده ای. در درون سینه ما جایش داده ای و چون خون در رگ های ما روانش گردانیده ای اگر ما از او غافل شویم، او از ما غافل نمی شود. اگر ما فراموشش کنیم، او ما را فراموش نمی کنند. عقاب تو را در نظر ما ناچیز می شمارد و ما را از کسی دیگری، غیر از تو بیم می دهد. اگر قصد انجام گناه کنیم، در ارتکاب آن دلیرمان می گرداند و اگر قصد کاری شایسته کنیم، از انجام آن، ما را باز می دارد هر چیزی که جهت ما می طلبد هواهای نفسانی است و به هر چیزی که اشاره می کند اعمال شبهه آمیز می باشد. اگر وعده دهد وعده اش دروغ است و اگر آرزوی در دل ما برانگیزه خود به خلاف آن برخیزد. ای خداوند اگر مکرش را از ما باز نگردانی ما را گمراه می کند و اگر ما را از نهکاری هایش در امان نداری – پای ثبات ما را بلغزانند بار خدایا به قدرت خویش مقهورش کن که بر ما سلطه نیابد تا آن گاه که دست دعا به سوی توبر می داریم نگذاری که سوی ما راه جوید و در زمره در امان ماندگان از نیزنگ او در آییم.

کودکی که این گونه دعاها را می شنود، قطعاً در آینده در جنگ با شیطان و نفس اماره سستی نخواهد ورزید.

فایده ی دعا کردن جهت فرزند

امام زین العابدین (علیه السلام) در ادامه، فایده های انس با پروردگار و در پناه او آرامش گرفتن را بیان فرموده و صفات صالحان را آموزش می دهد:

ای خداوند مرا جزء کسانی قرار ده که با پناه بردن به تو انس گرفته اند و از سودای با تو سودها برده اند و در جایگاه امن عزّت تو پناه گرفته اند و تو از خزانه فضل و نعمت خود بسیار، روزی حلالشان بخشیده ای به جود و کرم تو گشایش نعمت یافته اند و به وسیله تو از ذلت به عزت رسیده اند و از جور و ستم ستمکاران، در سایه دادگری ات ننموده اند و به رحمتت از بلا رها شده است اند و با توانگری ات از بینوایی به توانگری رسیده اند و به باعث تقوای از تو، از گناه و لغزش و اشتباه در امان مانده اند و به علت اطاعت از نمو به خیر و صواب توفیق یافته اند و یا قدرت تو، میان ایشان وگناهان مانع پدید آمده هست، آن کسان که از همه معاصی تو دوری کرده اند و در جوار رحمتت قرار گرفته اند ای خداوند همه این موهبت ها را به توفیق و رحمت خود به من ارزانی دار و ما را از عذاب دوزخ نگه دار.

امام معصوم (علیهم السلام) در جای دیگر، شیوه صحیح تربیت دینی را این گونه آموزش می دهد:

پروردگارا به ما توفیق ده که علاقه به اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) و اولیائت را در قلب فرزندانمان قرار دهیم و مصروف و منکر را به آن ها بشناسانیم و قدرت حق و باطل را جهت فرزندانمان شرح کنیم تا به سمت معروف بروند و از منکر دور شوند و افتخار هم نشینی با صالحان را داشته باشند.

پروردگارا به فرزندانمان اعتماد به نفس بده و توفیق توکل بر خودت را عطا کن تا عالی ترین آرزوها را جهت آینده ارزش داشته باشد و به نیکی ها خوش بین بوده و در تأمین سلامت معنوی ارزش بکوشد!

پروردگارا به من و همسرم توفیق ده تا به فرزندانمان آموزش دهیم که بفهمند، مخلوقات در برابر خدا مسئولند و آشنایی این مسئولیت فقط با تفکر و تعقل امکان پذیر است.

خدای من! به ما توفیق بده تا دوستی کردن به هم نوعان را به فرزندانمان بیاموزیم تا در برابر تمام مسلمانان احساس مسئولیت کنند.

امام سجاد (علیه السلام) با بیان این دعاها به فرزندانشان و شیعیان یاد می دهند که چگونه جهت نسل خود دعا کنند.

اگر هنگام مناجات کودک این کلمات گهربار را از زبان پدر و مادر بشنود می کوشد جهت خشنودی خداو و والدین خود را به آن سمت و سو بکشاند و از افتادن در گرداب جهل و گمراهی برهاند.


منبع : کتاب عطیه الهی/ فاطمه سادات آقا میری

واژه های کلیدی: خانواده | فرزندان | فرزند | شیطان | آموزش | خداوند | آشنایی |

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی