دوران شیردهی و پرهیز از خوردن این مواد غذایی

شیر مادر غنی ترین ماده ی غذایی جهت نوزادان هست، از اینرو اهمیت تغذیه در دوران شیردهی جهت مادران به اندازه ی دوران

دوران شیردهی و پرهیز از خوردن این مواد غذایی

شیر مادر غنی ترین ماده ی غذایی جهت نوزادان هست، از اینرو اهمیت تغذیه در دوران شیردهی جهت مادران به اندازه ی دوران بارداری و حتی بیش از آن مورد توجه هست. خوردن بعضی از خوراکی ها در رژیم غذایی دوران شیردهی باعث می شود نوزاد از خوردن شیر مادر امتناع کند و یا در صورت خوردن شیر دچار نفخ و دل درد شود. هم چنین خوردن بعضی خوراکی ها حجم شیر مادر را کم کردن می دهد. به همین علت مورد نیاز است مادرانی که در دوران شیردهی هستند، از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد اثر سوء در نوزادشان می گردد، خودداری کنند. در این مطلب شما را با لیست غذاهایی آشنا خواهیم کرد، که خوردن آن ها در دوران شیردهی توصیه نمی شود. با بی بی نیمز همراه باشید.

دوران شیردهی و پرهیز از خوردن این مواد غذایی

اغلب مادران می توانند در دوران شیردهی از هر نوع غذایی استفاده کنند، ولی در صورتی که نوزاد دچار دل درد، نفخ و پرسشها آلرژی شود، مورد نیاز است مادر در رژیم غذایی خود تجدید نظر نماید و ماده غذایی مضر جهت نوزادش را شناسایی کند. در این قسمت قصد داریم شما را با لیستی از غذاهایی آشنا نماییم که ممکن است بدن نوزاد شما نسبت به آن ها تصویر العمل نشان دهد.

در خوردن بادام زميني دقت کنید

بسياري از متخصصان تغذيه و سلامت معتقدند، مادراني كه سابقه آلرژي و حساسيت به بادام زميني را در خود و يا خويشاوندان خود دارند، بهتر است در طول دوران شيردهي مصرف نكنند.

شیر مادر غنی ترین ماده ی غذایی جهت نوزادان هست، از اینرو اهمیت تغذیه در دوران شیردهی جهت مادران به اندازه ی دوران

از نوشیدن الكل پرهیز کنید

توصيه مي شود در دوران شيردهي مادران از مصرف الكل پرهيز كنند.

كافئين

كافئين ممكن است موجب اختلال در الگو و روند خواب نوزاد شود. ولی اگر مادران براي برطرف خستگي به قهوه و چاي نياز ضروري دارند مي توانند بعد از شير دادن به نوزاد خود از اين نوشيدني ها استفاده كنند تا مقدار كمتري از كافئين وارد شير مادر شود.

متخصصان توصيه مي كنند كه حتما ميزان مصرف قهوه در مادران بايد كاهش پيدا كند و همچنين قهوه هر چه سبك تر باشد براي سلامت نوزاد بهتر هست. البته در دوران شيردهي مادران ميل بيشتري به چاي و قهوه نشان مي دهند كه بايد آگاه باشند هر ميزان بيشتر از اين نوشيدني ها استفاده كنند، خواب نوزاد بيشتر دچار اختلال مي شود.

شکلات هم کافئین دارد. به طوری که ۳۰ گرم شکلات تلخ دارای ۵ تا ۳۵ میلی گرم کافئین هست. به همین علت توصیه می شود در این دوران میزان شکلات مصرفی تان را به حداقل ممکن برسانید.

دوران شیردهی و پرهیز از خوردن این مواد غذایی

ماهي

توصيه مي شود مادران در اين دوران از مصرف برخي از ماهي ها مثل كوسه ماهي و اره ماهي ( كه در واقع كمتر در سبد غذايي مردم ديده مي شود) پرهيز كنند، زيرا اين ماهي ها حاوي مقدار زيادي جيوه هستند. همچنين مادران نبايد بيشتر از دو بار در هفته ماهی هاي چرب مثل قزل آلا، اسقومري، ساردين و تن ماهي تازه مصرف كنند.

خوردن بروکلی خام را فراموش کنید

بروکلی و حتی گل کلم از سبزی های نفاخ هستند و باعث بی قراری و دل دردهای کولیکی در نوزاد می شوند. به همین علت بهتر است بروکلی خام میل نکنید بلکه انواع بخارپز شده است آن را تهیه و در حجم کم مصرف کنید.

شیر مادر غنی ترین ماده ی غذایی جهت نوزادان هست، از اینرو اهمیت تغذیه در دوران شیردهی جهت مادران به اندازه ی دوران

سیر طعم شیر را عوض کردن می دهد

خوردن غذاهای سیردار اغلب طعم شیر مادر را عوض کردن می دهد. (بوی سیر تا ۲ ساعت بعد از مصرف می تواند به شیر مادر راه یابد.) بنابراین طبیعی است که کودکان به آن تصویر العمل نشان دهند.

مرکبات نخورید

دوران شیردهی و پرهیز از خوردن این مواد غذایی

این میوه ها با اینکه سرشار از ویتامین C هستند، باعث بی قراری نوزاد و حتی بروز دانه های قرمز رنگی روی پوستش می شوند به همین علت بهتر است کمتر آنها را میل کنید. البته جهت تامین ویتامین یادشده خوردن انبه اشکالی ندارد.

توصیه می شود خوردن آلو را کنار بگذارید!

این میوه خاصیت ملین دارد به همین علت بهتر است مادران این میوه را مرتب در برنامه غذایی روزانه ارزش نداشته باشند.

غذاهای تند و ادویه دار نخورید

خوردن غذاهای تند و ادویه دار هم طعم شیر را عوض کردن می دهند و هم باعث بی قراری و نق زدن بی مورد نوزاد می شوند. به همین علت توصیه می شود غذاهای تان را با آبلیمو طعم دار کنید نه با ادویه فراوان.

به جای چای نعناع از چای بابونه استفاده کنید

خوردن چای نعنا در دوران شیردهی باعث کم کردن مقدار شیر می شود. مادران در دوران شیردهی می توانند روزانه یک یا دو عدد قطره نعناع و آب نبات نعنایی مصرف کنند، ولی مصرف مقدار زیاد آن توصیه نمی شود. در عوض، شما می توانید چای بابونه را که اثر آرام بخشی دارد، جایگزین چای نعناع بکنید.

جعفری میل نکنید

جعفری جزو خانواده نعناع است که می تواند مقدار شیر مادر را کم کردن دهد، داروهای گیاهی نیز که جعفری به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده آن ها هست، باید قبل از مصرف به وسیله مادران شیرده بررسی شود. اگر تاثیر آن بر روی ترشح شیر خیلی کم باشد، مصرف آن اشکالی ندارد، ولی اگر تاثیر بیشتری داشته باشد، باید از خردن آن ها اجتناب کرد.

مصرف فراورده های لبنی در دوران شیردهی

شما باید حساسیت نوزاد خود به فراورده های لبنی را بررسی کنید، به خاص هنگامی که شما ماست، پنیر، بستنی یا شیر خورده باشید. هنگامی که نوزاد دچار درد شده است و شروع به استفراغ کند، می توان آن را در تصویر العمل به محصولات لبنی دانست. در کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند، علائمی همچون ناراحتی معده، اگزما و بی خوابی در اثر مصرف فراورده های لبنی به وسیله مادر به وجود می آید. در صورت بروز یکی از این علائم، مادر باید مصرف محصولات لبنی را متوقف کرده و شروع به مصرف هر کدام از آن ها در یک روز از هفته بکند، به این ترتیب، مادران خواهند فهمید که نوزاد به هر کدام از فراورده های لبنی چه واکنشی نشان می دهد.

از کم کردن وزن در دوران شیردهی پرهیز کنید!

مادران نبايد در دوران شيردهي به فكر كم كردن وزن و ميزان غذاي خود باشند. شايد براي خيلي از مادران اينكه وضعيت جسمي آن ها از دوران بارداري به بعد خيلي تغيير نكرده ناراحت باشند و بخواهند رژيم هاي غذايي محدود داشته باشند، ولی دوران شيردهي براي اين كار مناسب نيست زيرا كه مادر بايد انرژي كافي داشته باشد.


شقاق نوک سینه حین شیردهی

پیشنهادات تغذیه هنگام شیردهی

عوامل جانبی تاثیرگذار بر شیردهی نوزاد


گرد آوری و تدوین: مهدیه انیسی

هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام و با لینک دهی مستقیم مجاز می باشد.

واژه های کلیدی: فراورده های لبنی | دوران بارداری | برنامه غذایی | رژیم غذایی | خوردن بادام | خوردن غذا | خوردن شیر | استفاده | نوزادان | نوزاد | شکلات

دوران شیردهی و پرهیز از خوردن این مواد غذایی

دوران شیردهی و پرهیز از خوردن این مواد غذایی

دانلود

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا