دلیل به وجود آمدن خال پوستی در کودکان

خال های که روی بدن کودکان است معمولا دلواپس کننده نمی باشد. ولی اگر خال های پوستی روی بدن کودکان به هر علت

دلیل به وجود آمدن خال پوستی در کودکان

خال های که روی بدن کودکان است معمولا دلواپس کننده نمی باشد. ولی اگر خال های پوستی روی بدن کودکان به هر علت تغیر کند و یا به هر علتی مشکوک به نظر بیاید، حتما باید به دکتر مراجعه کرد و این مسئله مهم را در میان گذاشت. چون اینگونه خال ها ممکن است کودک را با خطر جدی مواجه کنند.
پیدایش خال ناشی از تغییرات ژنتیکی سلول های رنگدانه ای هست. بعضی از خال ها حتی پیش از تولد نوزاد تظاهر می یابند. نور آفتاب از عوامل موثر در بروز خال های اکتسابی است.همچنین تعداد خال های کودکن با پوست های روشن زیاد از پوست های تیره است.

تعداد خال های کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار هست. تعداد خال ها غالبا پیش از بلوغ در سنین کودکی زیاد کردن می یابد و چنانچه کودک در معرض شدید نور آفتاب قرار گیرد عاملی جهت بروز سرطان پوست در سال های بعدی عمر به شمار می رود.

دلیل به وجود آمدن خال پوستی در کودکان

انواع خال های کودکان

خال ها بر ۲ نوع کلی مادرزادی و اکتسابی قابل تقسیم هستند. خال های مادرزادی در بدو تولد تظاهر می یابند و خال های رنگی تا یک دهه باقی می مانند. خال های رنگی مادرزادی پوست در بدو تولد ظاهر و خال های اکتسابی بعد از ۶ ماهگی تظاهر می یابد. همچنین باید دانست فراوانی خال های اکتسابی بیش از مادرزادی است.

خال های مادرزادی با اندازه بسیار بزرگ غالبا بر روی تنه و پوست نوزادان تظاهر می یابد. خال های رنگی مادرزادی مواردی هستند که پزشکان توصیه می کنند پیش از سن بلوغ برداشته شوند. بلوغ نقطه عطفی جهت سرطانی شدن خال ها هست. تنها خالی که از این قانون تبعیت نمی کند خال های مادرزادی فوق العاده بزرگی هستند که حتی پیش از پنج سالگی خطر سرطانی شدن جهت آنان وجود دارد.

دسته ای از خال های کودکان به «همانژیوم» معروف است این خال ها تا ۹ سالگی از بین می رود و به درمان نیاز ندارد ولی گاهی همانژیوم روی لب ها، مدخل بینی یا روی پلک واقع شده است است که باید درمان شود به عنوان مثال اگر خال روی پلک کودک باشد ممکن است باعث تنبلی عصب چشم شود یا اگر روی بینی باشد ممکن است باعث مختل شدن تنفس کودک شود از این رو فرد باید تحت درمان قرار بگیرد.

خال های که روی بدن کودکان است معمولا دلواپس کننده نمی باشد. ولی اگر خال های پوستی روی بدن کودکان به هر علت

گاهی این خال های کودکان باعث خوردگی نسجی می شود و بنا به نظر دکتر در دوران طفولیت درمان می شود.در خال هایی که اتساع عروق رخ می دهد، با گذشت وقت نه فقط بهتر نمی شود بلکه بدتر می شود مانند ماه گرفتگی روی صورت که باید درمان شود.

برخی از این خال های کودکان که به «فلاموس» معروف هست، اگر در پلک باشد باعث زیاد کردن فشار چشم و گرفتاری سیستم عصبی مرکزی می شود که باید در دوران کودکی درمان شود خطر تبدیل شدن به سرطان در این خال ها در دهه اول عمر زیاد است بنابراین باید نسبت به آن ها حساس بود

نشانه های مهم در خصوص خال های کودکان

این نشانه های هشداردهنده را راجع به خال های کودک در نظر داشته باشید:

خالی که به سرعت عوض کردن یا رشد می کند یا از سایر خال ها متفاوت به نظر می رسد.

عبارات مهم : سرطان پوست – دوران کودکی
خالی که گنبدی شکل هست، لبه نامنظم دارد یا دارای چند رنگ متفاوت است.
خالی که خونریزی می کند یا شبیه یک زخم باز به نظر می رسد.
اگر تعداد خال ها به ۵۰ یا زیاد رسیده است.
اگر کودک خال بزرگی دارد.

رشد غیر معقول و متقارن خال و تظاهر خال به رنگ های متفاوت از علایم سرطانی شدن خال هست. در چنین مواردی با نمونه برداری و بیوپسی بد خیم بودن خال بررسی می شود.

دلیل به وجود آمدن خال پوستی در کودکان

ارتباط نور آفتاب و خال های کودکان

از آنجایی که نور آفتاب عاملی جهت بروز سرطان های پوستی است از این رو استفاده از کرم های ضد آفتاب در تمام سنین توصیه می شود. در سنین کودکی و بعد از ۱۸ سالگی حدود ۸۰ درصد نور آفتاب بر روی پوست تابیده می شود که می توان با استفاده از کرم های ضد آفتاب مانع از آثار سوء آن شد. تا سن ۶ ماهگی نیازی به کرم ضد آفتاب نیست و می توان با پوشش های مناسب مانع جذب نور آفتاب شد. در زیر ۶ ماهگی هم می توان از کرم های ضد آفتاب فیزیکی نظیر اکسید دو زنگ استفاده کرد.

منبع: ایسنا

واژه های کلیدی: سرطان پوست | دوران کودکی | ضد آفتاب | استفاده | کودکان | آفتاب | ارتباط نور آفتاب و خال‌ های کودکان | خال پوستی کودکان

دلیل به وجود آمدن خال پوستی در کودکان

دلیل به وجود آمدن خال پوستی در کودکان

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی