درمان زردی نوزاد با کمک طب سنتی

  يكي از بيماري هايي كه گاهي به طور جدي نوزاد و والدين او را دچار مشكل مي كند، زردي هست. به طور كلي

درمان زردی نوزاد با کمک طب سنتی

يكي از بيماري هايي كه گاهي به طور جدي نوزاد و والدين او را دچار مشكل مي كند، زردي هست. به طور كلي بيش از ۷۰ درصد نوزادان در روزهاي اوليه تولد با اين بيماري دست به گريبان مي شوند. زردي در كودكان مشمول بر بي رنگ يا زرد شدن پوست بدن و چشم ها مي شود. بي رنگي و زردي پوست و چشم در اين حالت در نتيجه اوج رفتن ميزان ماده زرد رنگي به نام بيلي روبين در خون است.

درمان زردی نوزاد با کمک طب سنتی

زردی معمولاً در پسرها شیوع بیشتری دارد. این توصیه هم قابل توجیه هست؛ آیا که پسرها به نسبت دخترها مزاج گرم تر و خشک تری دارند و بنابراین بیماری های ناشی از گرمی و خشکی یعنی بیماری های صفراوی(مثل همین زردی) در آنها زیاد دیده می شود.

درمان زردی در طب سنتی

بر اساس منطق طب سنتی، زردی، یک بیماری صفراوی (آتشی) هست؛ به زبان راحت تر، کودک شما کمی آتش گرفته است! البته دلواپس نباشید، زردی، درد یا سوزش ندارد و تشبیه فوق در جهت فهم بهتر منطق درمان هست. بر این اساس هر کاری که می تواند یک آتش را خاموش کند؛ زردی نوزاد را نیز اصلاح می بخشد!

نسخه های درمان زردی نوزاد در خانه:

این موارد را به نوزاد بدهید:

  يكي از بيماري هايي كه گاهي به طور جدي نوزاد و والدين او را دچار مشكل مي كند، زردي هست. به طور كلي

۱- جهت درمان زردی نوزاد هر روز نصف تا یک قاشق چایخورى تخم گشنیز را در ۵/ ۱ استکان آب بجوشانید تا نیمى از آن بماند صاف کنید و در طول روز به نوزاد بدهید و چند روز تکرار کنید.

۲- جهت درمان زردی نوزاد ترنجبین به میزان یک قاشق چایخورى تا مربا خورى را در کمى آب جوش حل کنید و صاف کنید و کم‏ کم به کودک بدهید و چند روز تکرار کنید.

مصرف قدومه با ترنجبین بعد از صاف کردن خوب است.

۳- حمام درمانی با عصاره یا جوشانده گیاه دارویی گل بنفشه و گل ختمی نیز یکی دیگر از روش های درمان زردی است که می تواند به تنهایی و یا در کنار دیگر شیوه های درمانی مورد استفاده قرار گیرد. در این شیوه کافی است نوزاد را با جوشانده این گیاه های حمام کنید.

۴- حدود یک نخود شیرخشت و نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده با پارچه نخی صاف کنید و به تدریج به نوزاد بخورانید. در صورت ضرورت می توانید این دارو را تا روزی ۳-۲ بار آماده و مصرف کنید.

۵- مقداری ترنجبین را در آب حل کرده با یک پارچه، آن را به پیشانی و پشت گوش نوزاد بمالید.

درمان زردی نوزاد با کمک طب سنتی

۶- آرد هوا نرم و الک شده است را روی بدن نوزاد(به جز صورت و ناف او) بپاشید.

حجامت، درمانی قاطع و موثر زردی 

حجامت نوزاد از بهترین، سریع ترین و موثرترین روش های درمانی زردی است که به طور معمول، هیچ گونه عارضه ای در پی ندارد. حجامت نوزاد به این صورت انجام می شود که بر روی لبه بیرونی لاله گوش و نیز پوست پشت گوش نوزاد، خراشهای ظریفی وارد می شود. ایجاد یکی دو خراش ظریف در منطقه حجامت عام(بین دو کتف) نوزاد می تواند این حجامت را نیرومند تر کند.

۱- مجموع خون خارج شده است از بدن نوزاد در این روش بیش از چند قطره نیست – یعنی بسیار کمتر از یک بار خونگیری جهت کارها تشخیصی و یا درمانی در طبّ کلاسیک – و لذا از این بابت مشکلی به وجود نمی آید.

  يكي از بيماري هايي كه گاهي به طور جدي نوزاد و والدين او را دچار مشكل مي كند، زردي هست. به طور كلي

۲- درد حجامت، فوق العاده کم هست؛ به نحوی که نوزاد بعد از چند ثانیه آرام می گیرد. نوزادان خوش خواب، گاهی به هنگام انجام حجامت حتّی از خواب هم بیدار نمی شوند.

۳- اگر دکتر مجرّب، فرزند شما را حجامت کند تقریباً محال است که جای خراش ها روی پوست قشنگ و ظریف او باقی بماند.

توصیه های غذایی به مادر

مادر نوزادی که زردی دارد، باید از مصرف غذاهای گرمی پرهیز کند و سهم غذاهای خنکی را زیاد کردن دهد تا طبع شیر او خنک تر شود. البته در این مورد، توجّه به مزاج مادر و ظرفیت تحمّل کبد او بسیار مهم است و نباید در این کار افراط کرد؛ به نحوی که مادر دچار علایم غلبه سردی در بدنش شود.

۱- هر روز مقدارى عناب نیمکوب شده است و گل بنفشه را به نسبت مساوى بجوشانید و آب آن را صاف کرده، بعد مقدارى ترنجبین و شیرخشت در آن حل کنید. و مادر نوزاد میل کند

درمان زردی نوزاد با کمک طب سنتی

۲- جهت درمان زردی نوزاد: تخم خیار، تخم کاهو، تخم کاسنى و تخم خرفه را به نسبت مساوى نرم بسایید و با شکر ساییده شده است مخلوط کنید، بعد هم‏ وزن همه‏ ى آنها تخم گشنیز ساییده شده است اضافه کنید. مادر نوزاد صبح، ظهر و شب، هربار یک قاشق غذاخورى از آن رابا ماست میل کند.

۳- آب لیمو شیرین را با سکنجبین، ترنجبین و شیرخشت مخلوط کنید و هروز مادر نوزاد یک فنجان بخورید.

۴-  مادر، عرق کاسنی و شاهتره را به نسبت مساوی مخلوط کرده؛ روزی ۳ استکان مصرف کند. این ترکیب، در عین حال که صفرا شکن قدرتمندی هست؛ طبعی ملایم و معتدل دارد و تقریباً به همه می سازد.

۵- در مادرانی که طبع گرم تر یا تحمّل بیشتری دارند می توان عرقیات خنک دیگر (مثل عرق گشنیز، بید، خارشتر و هر لحظه بهار) یا جوشانده گیاهانی مثل عنّاب، سپستان، بنفشه، هر لحظه بهار، خطمی، پنیرک، تخم گشنیز، تخم کاسنی، تخم کاهو، تخم خرفه، پوست بید و مانند آنها را هم به برنامه درمانی اضافه کرد.

نکته: به تجربه ثابت شده است است که مصرف سیراب-شیردان از سوی مادر هم به کم شدن زردی نوزاد کمک می کند.

پرهیزات غذایی مادر نوزاد مبتلا به زردی:

  • غذاهاى سرخ کرده
  • نوشیدنى‏ هاى الکلى
  • گوشت قرمز
  • چربى
  • پسته
  • تخم مرغ
  • بادنجان
  • نمک
  • زیره
  • فندق

نوزاد را به خاطر زردی از شیر مادر محروم نکنید

زردی در بعضی نوزادان ممکن است بر اثر استفاده از شیر مادر باشد؛ ۲ گروه از نوزادان هستند که با خوردن شیر مادر به زردی مبتلا می شوند، گروه اول زیاد نوزادان مادرانی هستند که به طریق سزارین وضع حمل کرده اند و زردی به علت کم بودن شیر مادر و در روزهای اولیه تولد ایجاد می شود که در این حالت چنانچه تغذیه با شیر مادر استمرار داشته باشد، رفته رفته شیر مادر زیاد و کمبود کالری نوزاد جبران می شود همچنین حرکات روده او بهتر شده است و زردی از بین می رود.

در نوع دوم، زردی نوزاد معمولاً از هفته دوم تولد شروع می شود و علت آن می تواند موادی باشد که در شیر وجود داشته و باعث غیرفعال کردن آنزیمهای کبدی و روده ای نوزاد می شود که این عنوان مواد صفراوی را بازجذب می کند، در واقع این مسئله به خاطر رشد ناکافی روده و کبد نوزاد رخ می دهد.

در این مورد هم پزشکان توصیه می کنند که تغذیه نوزاد با شیر مادر را ادامه دهید و چنانچه به علت شدت زردی، نیاز به تعویض خون نوزاد باشد، دکتر توصیه می کند که حداکثر ۴۸ ساعت شیر مادر را قطع و از شیرخشک یا شیر دوشیده شده است جهت تغذیه کودک استفاده کنید البته بعد از برطرف زردی، مجدداً باید تغذیه با شیر مادر را از سر گرفت.


هرگونه کپی برداری با لینک دهی مستقیم به سایت دکتر سلام مجاز است.

بیشتر بخوانید:

چگونه می توان کم کاری تیروئید را در نوزادان درمان کرد؟

سیفلیس نوزادان چیست؟

واژه های کلیدی: حمام درمانی | استفاده | بیماری | نوزادان | نوزاد | تغذیه | صفراوی | درمانی

درمان زردی نوزاد با کمک طب سنتی

درمان زردی نوزاد با کمک طب سنتی

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی