دردسر های یبوست کودک جهت پدر و مادر

بی قراری های نوزاد و گریه هایش در هنگام عمل دفع یکی از صحنه های آشنا جهت بسیاری از ما است که شاید نشان از دشواری در دفع و

دردسر های یبوست کودک جهت پدر و مادر

دردسر های یبوست کودک جهت پدر و مادر

بی قراری های نوزاد و گریه هایش در هنگام عمل دفع یکی از صحنه های آشنا جهت بسیاری از ما است که شاید نشان از دشواری در دفع و یبوست باشد. بر همین اساس ما با دکتر حسن علی صابری، متخصص کودکان و نوزادان راجع به یبوست نوزاد و درمان آن پرسیدیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان

بسیاری از والدین کار نکردن شکم را با یبوست اشتباه می گیرند و تصور می کنند اگر شکم فرزندشان ۵ یا ۶ روز کار نکند، او دچار یبوست شده است هست. ولی در واقع فرزند هایی که بعد از این مدت، شکمشان بدون درد و معمولی کار می کند و مدفوعشان حالت طبیعی دارد، روند طبیعی خود را طی می کنند.

نشانه های یبوست

یبوست را باید از دو نظر بررسی کرد، یکی از نظر قوام مدفوع و یکی مدت وقت آن. فرزند هایی که یبوست دارند، مدفوعشان حالت سفت و سنگی دارد. مدت وقت کار کردن شکم نیز در فرزند ها تفاوت دارد به عنوان نمونه نوزادان کمتر از یک سال اگر هر ۶ یا ۷ روز یک بار هم شکمشان کار کند طبیعی است ولی جهت سنین بالاتر این تعریف صدق نمی کند. ولی اگر کودک همراه با دفع مدفوع، درد داشته باشد، زور بزند و گریه کند و مدفوعش نیز حالت بسیار سفت داشته باشد، دچار یبوست شده است است.

یبوست به علت اختلالات عملکردی و اختلالات ارگانیک اتفاق می افتد که هر کدام روش درمان مخصوص خود را دارند. نوزادانی که مقعدشان تشکیل نشده و یا بسته شده است باشد دارای اختلالات ارگانیک هستند. ولی اختلالات عملکردی مرسوم ترین علت یبوست است که در اثر آن شکم نوزاد ورم می کند، نفخ دارد و در هنگام دفع زور می زند و گریه می کند. تیروئید و کم کاری آن نیز باعث یبوست نوزاد می شوند که کارکرد این غده باید بررسی شود.

دردسر های یبوست کودک جهت پدر و مادر

حواستان به دفع فرزند باشد

عوامل دیگری هم هستند که هیچ علتی ندارند مانند کودکی که مدام یبوست دارد ولی همه آزمایش های او طبیعی هستند و هیچ مشکلی را نشان نمی دهند که در این صورت جزو اختلالات عملکردی محسوب می شوند. مادران با کمی توجه به واکنش‌ها فرزندشان در هنگام رفتن به دستشویی یا حالت دفع می توانند پی ببرند که او یبوست دارد یا نه. به همین علت نقش مادران در تشخیص این بیماری بسیار مهم هست. اگر کودک در سنی است که خودش به تنهایی دستشویی می رود و دچار یبوست باشد، هنگام دفع مدفوع زور می زند و از درد شکایت می کند و به نحوی آن را بروز می دهد. همچنین در موارد شدید تر اگر مادر در حمام ببینند که شکم فرزندش بیش از حد طبیعی باد کرده هست، باید بدانند که او ممکن است دچار یبوست باشد.

سن نوزاد در بروز این بیماری مهم است و در نوزادان و کودکان متفاوت هست. پدر و مادر ها باید بدانند که دفع طبیعی نوزادانی که کمتر از یک ماه دارند، به علت تغذیه از شیر مادر، از یک بار تا ۶ بار در روز متغیر هست. به تدریج با اوج رفتن سن نوزاد و استفاده از غذای کمکی تعداد این دفعات کم می شود و معمولا فرزند های بالای یک سال به طور میانگین ۲ یا ۳ بار در روز مدفوع خود را دفع می کنند.

یبوست حتما باید درمان شود، چون در غیر این صورت ممکن است در اثر جمع شدن مدفوع در روده، بستر جهت رشد میکروب ها، باکتری های روده فراهم شود و سفت شدن مدفوع باعث انسداد روده در نوزاد خواهد شد.

مراقب انسداد روده باشید

یکی از مرسوم ترین پرسشها بعد از انسداد روده بر اثر یبوست، نشت مدفوع از روده هست. نشت مدفوع زمانی صورت می گیرد که حاشیه مدفوع مانده و سفت شده است در روده، دیواره آن را سوراخ می کند و مدفوع عادی که به دنبال مدفوع سفت شده است واقع شده است است از این سوراخ به بیرون نشت می کند. به همین علت کودکانی که دچار نشت روده شده است اند هر لحظه شلوارشان کثیف است و لکه های مدفوع داخل آن دیده می شود. در این مواقع فرزند ها به علت وحشت از دفع دردناک، خود را نگه می دارند و در پی آن کم اشتها می شوند. همچنین یبوست باعث می شود که کودک بعد از مدتی در جای نامناسب دفع خود را انجام دهد چون دیگر اراده ای جهت کنترل آن ندارد.

بی قراری های نوزاد و گریه هایش در هنگام عمل دفع یکی از صحنه های آشنا جهت بسیاری از ما است که شاید نشان از دشواری در دفع و

یبوست علاوه بر پرسشها فیزیولوژیک، از نظر روانی نیز روی فرزند تأثیر می گذارد و باعث می شود او از بازی در جمع کنار بکشد. همچنین این مسئله در رشد و نمو کودک هم تأثیر منفی دارد.

درمان و تسکین درد دفع

– عالی ترین درمان جهت یبوست، رژیم غذایی مناسب هست. کودکانی که غذای کمکی می خورند، باید سوپ و مایعات بیشتری میل کنند و از غذا های پر فیبر مثل انواع سبزی ها و میوه ها استفاده کنند.

– استفاده از روغن زیتون در سالاد و غذای کودک هم بسیار موثر است.

– عالی ترین روش جهت کم شدن درد کودک در هنگام دفع، نرم کردن مقعد با پماد ویتامین AD یا ژل لیدوکائین است.

– اخیرا جهت درمان یبوست، از روش درمان گیاهی با پارافین خوراکی استفاده می کنند که بسیار موثر واقع شده است است.

دردسر های یبوست کودک جهت پدر و مادر

– در درمان شیمیایی معمولا از دو ماده ملین بیزاکودیل و سنا استفاده می کنند که توصیه نمی شود و در صورت مصرف احتمال خطر پارگی روده وجود دارد.

– در صورت حاد شدن یبوست، روده دچار آسیب و پارگی می شود و جهت درمان آن چاره ای نیست به جز عمل تنقیه و تخلیه رکتوم.


منبع: نی نی سایت

واژه های کلیدی: درمان یبوست | درمان گیاهی | استفاده | نوزادان | یبوست | نوزاد | مدفوع | فرزند | طبیعی

دردسر های یبوست کودک جهت پدر و مادر

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی