اهمیت تغذیه با شیر مادر جهت نوزاد

شیر مادر جهت نوزاد به عنوان غذای مهم نقش بسیار مهمی در سلامت کودک دارد. به همین علت و همزمان با روز جهانی شیر مادر

اهمیت تغذیه با شیر مادر جهت نوزاد

شیر مادر جهت نوزاد به عنوان غذای مهم نقش بسیار مهمی در سلامت کودک دارد. به همین علت و همزمان با روز جهانی شیر مادر لزوم استفاده و تغذیه با این غذا جهت نوزاد، در این مقاله به وسیله متخصصین حوزه تغذیه بررسی شده است هست. مصرف شیر مادر علاوه بر تامین نیازهای غذایی نوزاد باعث زیاد کردن ضریب هوشی نیز می شود.

 نام گذاری اول آگوست به عنوان روز جهانی شیر مادر، نشان از اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر دارد و نشانه از این اقدام تشویق مادران به انجام این مهم است.

اهمیت تغذیه با شیر مادر جهت نوزاد

توجه به اهمیت شیر مادر، موضوعی است که از نگاه دین مبین اسلام بسیار قبل از آنکه دیگران بر آن تاکید داشته باشند، مورد تاکید قرار داده و بر آن اصرار ورزیده است.

مسئول برنامه نوزادان و کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص نام گذاری اول آگوست به نام روز جهانی شیر مادر، گفت: مراسم «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر» نخستین بار در سال ۱۹۹۲ از سوی اتحادیه جهانی اقدام جهت شیردهی (World Alliance for Breastfeeding Action) ، که با نشانه ترویج فرهنگ جهانی تغذیه با شیر مادر و حمایت از آن تاسیس شده است بود، برگزار شد .

دکتر «ثریا زحمتکش» افزود: ایده اتحادیه جهانی اقدام جهت شیردهی، چهاردهم فوریه ۱۹۹۱ از سوی انور فاضل در رستوران کوچکی در نیویورک مطرح شد و اندکی بعد، با همکاری او، یک نهاد غیردولتی و یونیسف اعلامیه اینوسنتی (Innocenti Declaration) به تصویب رسید، که نشانه آن ایجاد تلاشی جهانی و هماهنگ جهت حفاظت، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر بود .

او ادامه داد: از آن بعد تاکنون، هفته جهانی تغذیه با شیر مادرف همه ساله از اول تا هفتم آگوست با نظارت یونیسف و شرکت بهداشت جهانی، در ۱۲۰ کشور دنیا برگزار می شود و در جهت اجرای برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر، کشور کشور عزیزمان ایران نیز از سال ۱۳۷۰، از جمله نخستین کشورهایی بود که با تهیه لایحه ای بر اساس کد بین المللی بازاریابی جانشین شونده های شیر مادر (international code of marketing of breast milk substitutes) در این امر پیش قدم شد .

شیر مادر جهت نوزاد به عنوان غذای مهم نقش بسیار مهمی در سلامت کودک دارد. به همین علت و همزمان با روز جهانی شیر مادر

زحمتکش، اضافه کرد: قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی، در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۵ اجرایی شد و الحاقات بعدی این قانون، در سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ به تصویب رسیدند .

عبارات مهم : تغذیه سالم – روز جهانی
مسئول برنامه نوزادان و کودکان دانشگاه، بیان کرد: بر اساس قانون اصلاح ماده ۳ مصوبه ۶/۴/۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، مدت مرخصی وضع حمل جهت مادرانی که فرزند خود را شیر می دهند، در بخش های دولتی و غیر دولتی شش ماه هست، این قانون در سال ۹۰ مورد بازبینی قرار داده شد و بر اساس آن، دستگاه ها می ‏توانند مدت مرخصی وضع حمل را به ۹ ماه ارتقاء دهند و مدت مرخصی وضع حمل بر اساس تبصره ۳ جهت وضع حمل های سه قلو و زیاد نیز، یک سال با استفاده از حقوق و فوق‏العاده‏ های مربوطه تعیین شده است است .
او در ادامه افزود: بر اساس ماده ۶ (اصلاحیه)، مادران مشمول آئین نامه می توانند تا ۲۴ماهگی، طی ساعات مقرر کار روزانه، حداکثر از یک ساعت مرخصی ساعتی استفاده کنند، مادران یاد شده است می توانند بر حسب نیاز کودک مرخصی مربوطه را حداکثر در سه نوبت استفاده کنند و مدت مرخصی ساعتی جهت مادران دارای فرزند دو قلو و بالاتر، بر اساس مصوبه شماره ۳۷۸۹۴/ت ۳۰۰۷۶هـ مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۸۳ هیأت وزیران، به میزان دو ساعت است .
زحمتکش، گفت: در تبصره نخست این ماده مقرر شده، مادران شیرده بعد از شروع به کار مجدد در صورت ادامه شیردهی، می توانند حداکثر تا ۲۴ ماهگی کودک، روزانه یک ساعت از مرخصی (بدون کسر از مرخصی استحقاقی) استفاده کنند و تبصره دوم آن بیان دارد که امنیت شغلی مادران بعد از آخر مرخصی وضع حمل و در حین شیردهی باید تامین شود .
مسئول برنامه نوزادان و کودکان دانشگاه، بیان کرد: ماده چهار این قانون همه دستگاه های دولتی و وابسته به دولت را موظف می کند که تسهیلات مناسبی جهت تغذیه شیرخواران با شیر مادر در جوار محل کار کارکنان زن، فراهم سازد، اگرچه این قانون زیاد بر حمایت از زنان شاغل و تامین امنیت شغلی آنها نظر دارد، ولی با در نظر گرفتن شرایط خاص بانوان در امر شیردهی و پرسشها مرتبط با آن، تلاش کرده است تا حدی به ارتقای اوضاع رشد شیرخواران و مادران آنان توجه نشان دهد .

او ادامه داد: در بخش ضوابط و معیارهای عنوان تبصره ۲ ماده یک قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی، مقرر شده است که مورد نیاز است با مشاوره با مادر جهت پی بردن به پرسشها تغذیه ای شیرخوار، آموزش های مورد نیاز به مادر و خانواده در مورد اوضاع صحیح شیر دادن، مکیدن صحیح و مکرر و تخلیه مرتب آن از سوی شیرخوار و ارایه تغذیه متعادل مادر، حمایت روانی خانواده جلب و از بیمار نبودن شیرخوار اطمینان حاصل شود .

زحمت کش، اضافه کرد: شعار اتحادیه جهانی اقدام جهت شیردهی در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال ۲۰۱۷ میلادی، حمایت همه جانبه از مادران جهت استمرار شیردهی؛ نیرومند و باهوش با شیر مادر ( together Breastfeeding/sustaining ) است .

اهمیت تغذیه با شیر مادر جهت نوزاد

مسئول برنامه نوزادان و کودکان دانشگاه، گفت: یک مادر جهت موفقیت در امرشیردهی به حمایت از سوی خانواده، دوستان، جامعه و مسئولان نیاز دارد و در این راه مادر با چالش هایی روبرو است که بااهمیت ترین این چالش ها، مشمول بر حفظ تغذیه با شیرمادر در هنگام اشتغال در خارج از منزل و از آن مهم تر، غلبه بر تردیدها راجع به توانایی او جهت شیردهی است .
او در ادامه افزود: حمایتی که مادر دریافت می کند، می تواند یک حمایت رسمی مانند مواظبت در یک مرکز بهداشتی درمانی و یا یک حمایت غیر رسمی مثل یک لبخند اطمینان بخش، از سوی یک مادر دیگر باشد،
حمایت های مورد نیاز از منابع متفاوت حرفه ای و مردمی از جمله کارکنان بهداشتی درمانی و بیمارستان و سیاست های جاری بیمارستان ها و زایشگاه ها، همراهان مادر و ماماها، مشاوران شیردهی، حامیان آموزش دیده، گروه های حامی مادران، دوستان و خانواده تامین می شود .
زحمتکش، ادامه داد: آموزش به مادران هنر هست، تا به مادران گفته شود همه مادران قادر به شیر دادن هستند و باید این باور به مادران تفهیم شود، از طرف دیگر حمایت جامعه از زنان و حمایت خانواده از مادران، اهمیت خاص دارد .
مسئول برنامه نوزادان و کودکان دانشگاه، بیان کرد: امید است در سطح ملی و جهانی کارها گسترده تر و جامع تری جهت حمایت از تغذیه با شیر مادر صورت بگیرد؛ لیکن تغذیه سالم ضامن نسل سالم و پویا است و نسل سالم و پویا سازنده جامعه ای سالم و پیش رو است .

منبع/بانو نیوز

واژه های کلیدی: تغذیه سالم | روز جهانی | دانشگاه | خانواده | استفاده | کودکان | برنامه | نوزادان | مسئولان | دانشگاه | خانواده

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی