انتخاب نام قشنگ جهت فرزندانتان

بهتر است نام طفل، زمانی تعیین شود که او در رحم مادر قرار دارد. همان گونه که رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم)، هنگامی که حضرت فاطمه

انتخاب نام قشنگ جهت فرزندانتان

انتخاب نام قشنگ جهت فرزندانتان

بهتر است نام طفل، زمانی تعیین شود که او در رحم مادر قرار دارد. همان گونه که رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم)، هنگامی که حضرت فاطمه (علیهاالسلام) حضرت محسن را باردار بودند نام ایشان را مشخص کردند؛ امام علی (علیه السلام) خاطره اش را این گونه یاد می کنند…

بخش خانواده ایرانی تبیان

فرزندان تان را بیش از تولد نام گذاری کنید و اگر نمی دانید که پسر است یا دختر از نام هایی که جهت پسر و دختر یکسان است استفاده کنید. آیا که فرزند سقط شده است زمانی که در روز قیامت شما را می بیند و نامی جهت او نگذاشته باشید به پدرش می گوید: آیا برایم نام نگذاشته ای و رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) «محسن» را پیش از تولد نام گذاشت.

مقصود از این بحث، توجه داشتن به گزینش نام معنادار و زیباست؛ لیکن نام گذاری کودک از جمله حقوق مهم والدین نسبت به فرزندان محسوب می شود؛ پیامبر گرامی (صلی الله علیه واله وسلم) نیز بر این عمل بسیار تأکید داشته، لذا فرموده اند:

از حقوقی که فرزندان به پدر و مادر دارند این است که نام خوبی جهت او تعیین کرده و به نیکی ادبش نمایند.

انتخاب نام قشنگ جهت فرزندانتان

در این حدیث به «نام خوب» جهت فرزند گذاشتن، همانند احادیث دیگر، اهمیت داده شده؛ حضرت امام رضا (علیه السلام) این عمل را نخستین کار نیک پدر، در حقّ فرزند دانسته، فرموده اند:

اول نیکی پدر به فرزند خود این است که او را با اسم خوبی نام گذاری کند. البته مراقب باشید اسم خوبی روی فرزند خود بگذارید.

طبق روایات، آن نام هایی عالی ترین است که حکایت از عبودیت و بندگی خدا می کند؛ از نام انبیا، به عنوان برترین نام ها یاد شده است هست. اسم های حکم، حکیم، خالد، مالک و حارث بدترین اسامی عنوان گردیده. حتی از گذاشتن نام «یاسین» جهت فرزند نهی شده. لیکن مخصوص حضرت رسول الله (صلی الله علیه واله وسلم) می باشد.

علت سفارش به تعیین نام قشنگ و بامعنا جهت نوزاد از آن جهت است که:

بهتر است نام طفل، زمانی تعیین شود که او در رحم مادر قرار دارد. همان گونه که رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم)، هنگامی که حضرت فاطمه

– اسم بر مسمّا، تأثیرگذار است؛

هر اسمی می تواند بر حال و روان صاحب نام اثر بگذارد؛ لذا اگر نام قشنگی گزینش شود. هم در روحیه صاحب نام موثر است و هم در شنوندگان باعث احساس سرور و بهجت می شود.

– اسم، سازنده یا تخریب کننده شخصیت آدمی، چه در بعد معنوی و فردی وچه در بعد اجتماعی است؛

– اسم در قیامت کاربرد خواهد داشت، لیکن رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) می فرمایند: «اسم های خود را نیکو گزینش کنید، لیکن فردای قیامت به آن اسم ها دعوت و خوانده می شوید و می گویند: بایست ای فلان پسر فلان همراه با نور خود، بایست ای فلان پسر فلان که نوری جهت تو نیست.»

بنابراین روایت، گزینش نام نیکو موجب افتخار آدمی درعرصه قیامت می گردد.

– اسم براساس معیارهای هر مکتبی، می تواند احیاکننده آن مکتب باشد؛ بنابر روایات نامی که مربوط به اسلام و تشیع می باشد، موجب زنده شدن فرهنگ شیعی خواهد شد.

انتخاب نام قشنگ جهت فرزندانتان

در مذهب تشیع، نام گذاری فرزندان به نام اهل بیت و پیشوایان معصوم، روش قشنگی است که امامان معصوم (علیه السلام) نیز از آن بهره می جستند و نام قهرمانان و بزرگان شیعه را جهت اطفال خود گزینش می کردند. لذا در میان فرزندان ائمه، معصومین (علیهم السلام) نام های محمد، علی، احمد، فاطمه، حسن، حسین، خدیجه و زینب، بسیار دیده می شود. این کار، در موقعیتی انجام گردیده که دشمن در صدد نابودی فرهنگ شیعه بوده و امامان (علیهم السلام) با این عمل، موجب تقویت مذهب خود شده است اند.

در داستانی آمده است که روزی «مروان بن حکم» از کوچه های مدینه عبور می کرد که چشمش بر تعدادی از نوجوانان قریش افتاد. یکی از آن ها را صدا کرد و پرسید: «نامت چیست؟»

– علی بن حسین.

– نام برادرت چیست؟

بهتر است نام طفل، زمانی تعیین شود که او در رحم مادر قرار دارد. همان گونه که رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم)، هنگامی که حضرت فاطمه

– علی

مروان با تعجب گفت: «مثل این که پدر تو قصد دارد هیچ یک از فرزندان خود را، نام دیگری غیر از علی نگذارد؟!» و به سرعت از آن کوچه گذشت هنگامی که علی بن حسین (علیه السلام) به منزل بازگشت و جریان گفت و گوی خود را با مروان جهت پدرش تعریف کرد، امام حسین (علیه السلام) فرمود:

«وای بر مروان! اگر خداوند صد پسر به من بدهد. نام تمام آن ها را علی خواهم گذاشت و غیر از این نام را گزینش نخواهم کرد.»

از دیگر آداب دینی مربوط به نام گذاری فرزندان آن است که از روز اول تولد تا روز هفتم جهت پسر، نام «محمد» و جهت دختر، نام «فاطمه» را بگذارند. امام صادق (علیه السلام) در این باره می فرماید:

انتخاب نام قشنگ جهت فرزندانتان

«برای ما اهل بیت، فرزندی به دنیا نیامد. مگر این که او را محمد نامیدیم؛ بعد هرگاه هفت روز از تولد او گذشت. اگر خواستی آن نام را عوض کردن بده و اگر خواستی آن عوض کردن دادن را ترک کن و نام محمد را ثابت کن.»

احترام به نام حضرت محمد (صلی الله علیه واله وسلم)، در سیره ائمه به گونه ای است که اجازه بی احترامی به کسی که نام او محمد بود نمی دادند .این از فرمایشات حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) است که فرموده اند:

«فرزندی را که محمد نام کنید او را گرامی دارید و جا جهت او در مجلس باز کنید و به سوی او ترش نکنید»

در خصوص گزینش نام ائمه (علیهم السلام)، جهت فرزندان می توان دلایل زیر را بر شمرد:

– نشانه دوستی به آن بزرگواران؛

– ترویج فرهنگ شیعی و زنده نگه داشتن یاد امامان معصوم (علیهم السلام)؛

– خوش حالی در روز قیامت جهت صاحب نام و حتی پدر و مادر؛

– امثال از فرمان رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) و ائمه معصومین (علیهم السلام): اهمیت این امر تا حدّی است که پیامبر گرامی (صلی الله علیه واله وسلم) می فرمایند:

«کسی که چهار فرزند بیاورد و هیچ یک را به اسم من نام گذاری نکند به من جفا کرده است.»

– جلوگیری از فقر در خانه؛ امام کاظم (علیه السلام) در این باره می فرمایند:

فقر وارد منزل ای نمی شود که در آن منزل نام محمد، احمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدالله و یا فاطمه از نام های زنان باشد.

در ذیل به منابعی اشاره می شود که می تواند جهت گزینش نام قشنگ و با مسمّا کمک خوبی باشد:

۱- سایت شرکت ثبت احوال

۲- «فرهنگ نام های ایرانی همراه با معنا و ریشه یابی»، اثر حسام الدین گلی؛

۳- «فرهنگ جم: دایرة المعارف جامع نام ها (پارسی- عربی- ابداعی.)»، اثر جواد محسنی.

منبع : کتاب عطیه الهی/ فاطمه سادات آقا میری

واژه های کلیدی: حضرت فاطمه | فرزندان | قیامت | فرهنگ | فرزند |

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی