آشنایی با فواید درمانی شیر مادر جهت سلامتی نوزادان

همانطور که هر لحظه مادران نماد فداکاری و ایثار می باشند، باز هم با مایه گذاشتن از شیره جان خود بدون هیچ توقعی

آشنایی با فواید درمانی شیر مادر جهت سلامتی نوزادان

همانطور که هر لحظه مادران نماد فداکاری و ایثار می باشند، باز هم با مایه گذاشتن از شیره جان خود بدون هیچ توقعی به فرزندان خود شیر می دهند. این شیردهی فایده های بسیاری جهت کودک و مادر دارد. با شیر دادن به کودکان هم می توان از عفونت گوش نوزاد و ایجاد سرطان سینه در مادر جلوگیری کرد.

دهم مرداد روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده است تا ضمن آشنایی زیاد همگان با این شیر مقوی که به نوعی شیره جان مادر است و فایده های بی نظیرش، مادران را تشویق به دادن شیر خود به فرزندانشان کنند.

آشنایی با فواید درمانی شیر مادر جهت سلامتی نوزادان

شیر مادر از چاقی و لاغری مفرط در کودکان پیشگیری می کند

رئیس بخش مواظبت های خاص نوزادان «ان آی سی یو» بیمارستان فاطمیه همدان در این باره گفت: شیر مادر از چاقی و لاغری مفرط در کودکان پیشگیری می کند.

دکتر بهناز بصیری با اشاره به فایده های بی نظیر شیر مادر، اظهار کرد: شیر مادر جهت همه نوزادان اعم از نوزادان رسیده، نارس و با هر وزن تولدی عالی ترین تغذیه است.

وی تصریح کرد: اهمیت شیر مادر به اندازه ای است که هنگامی که ناچار به خوابیدن نوزادانی در بخش مواظبت های خاص هستیم و تا مدتی نمی توانند شیر بخورند، از مادران می خواهیم شیر خود را همواره بدوشند و ذخیره کنند تا به محض اینکه نوزادان اجازه نوشیدن شیر پیدا کردند در اختیارشان قرار گیرد.

آغوز سرشار از ویتامین و نوعی واکسن طبیعی است

بصیری در ادامه با اشاره به فایده های آغوز عنوان کرد: آغوز شیر بدو تولد است که تا سه روز اول از پستان مادر خارج می شود و با وجود کم حجم بودن، حاوی ویتامین های زیادی است.

همانطور که هر لحظه مادران نماد فداکاری و ایثار می باشند، باز هم با مایه گذاشتن از شیره جان خود بدون هیچ توقعی

وی با بیان اینکه آغوز دارای مواد ایمنی هست، ادامه داد: آغوز به نوعی نخستین واکسن طبیعی نوزاد به شمار می آید که مورد نیاز است حتما از آن تغذیه کنند.

آغوز، برطرف کننده زردی نوزاد

بصیری خاطرنشان کرد: علی رغم باور عموم که تصور می کنند غلظت و زرد بودن آغوز باعث زردی نوزاد می شود، باید بدانند آغوز باعث دفع راحت تر مدفوع نوزاد و در نتیجه کم کردن زردی در او می شود.

این فوق تخصص بیماری های نوزادان عنوان کرد: شیر مادر بعد از سه روز بر حجمش افزوده شده است و رنگش از زردی به رنگ کرم متمایل می شود ولی همچنان مواد مقوی و مغذی را داراست.

بصیری با بیان اینکه شیر مادر هم جهت مادر و هم جهت نوزاد بسیار بافایده هست، تأکید کرد: در مواردی به علت ابتلای نوزاد و مادر به بعضی بیماری ها، خوردن شیر مادر جهت نوزاد مضر بوده و توصیه نمی شود.

پیشگیری از مبتلا شدن به عفونت گوش با شیر مادر

وی با تأکید بر اینکه شیر مادر نوزاد را از مبتلا شدن به عفونت های ویروسی، گوش و اسهال واکسینه می کند، یادآور شد: شیر مادر موجب رشد و نمو طبیعی نوزاد شده است و از چاقی و لاغری مفرط آن در آینده پیشگیری می کند.

آشنایی با فواید درمانی شیر مادر جهت سلامتی نوزادان

بصیری اعلام کرد: طبق مطالعات، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند بهره هوشی در فرزندانی که شیر مادر خورده اند نسبت کسانی که از شیر خشک استفاده کرده اند، زیاد است.

شیرخشک کودک را پرخور می کند

بصیری با بیان اینکه کودکانی که شیر خشک می خورند، معمولا اضافه وزن پیدا می کنند، تصریح کرد: این کودکان نسبت به کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند پرخورتر هستند.

فواید شیر دادن جهت مادران

وی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر فوایدی که شیر مادر جهت کودکان دارد، جهت مادران نیز خالی از لطف نیست به طوریکه امر شیر دادن به مادران کمک می کند تا سریع تر به وزن قبل از بارداری خود برگردندند و از پوکی استخوان و سرطان سینه و رحم در آنها جلوگیری می کند.

همانطور که هر لحظه مادران نماد فداکاری و ایثار می باشند، باز هم با مایه گذاشتن از شیره جان خود بدون هیچ توقعی

آموزش شیردهی به مادران

این فوق تخصص بیماری های نوزادان از آموزش شیردهی به مادران خبر داد و گفت: پرسنلی در بیمارستان جهت ارائه این آموزش ها تربیت شده است اند تا نحوه شیردهی را به مادران بیاموزند.

شیردهی باید از بدو وضع حمل انجام شود

یک کارشناس مامایی نیز در این باره به ایسنا گفت: شیردهی باید بلافاصله از بدو وضع حمل انجام شود تا از نظر روانی و عاطفی تأثیرات مورد نیاز را بگذارد.

فریبا اسدی اظهار کرد: از آنجایی که نوزاد بعد از تولد تا نیم ساعت بیدار است و بعد از آن می خوابد بنابراین بهتر است از همان بدو تولد مادر به نوزادش شیر دهد تا تأثیرات روانی و عاطفی مورد نیاز شکل گیرد و جهت اینکه مادر شیردهی موفقی داشته باشد باید اطرافیان و پرستاران نیز به او کمک کنند.

وی راجع به روش صحیح شیر دادن عنوان کرد: عالی ترین حالت جهت شیر دادن حالت نشسته است به طوریکه مادر به پشت تکیه دهد و غوز نکند و در صورتی که وضع حمل او سزارین بوده و قادر به نشستن نیست می تواند در حالت خوابیده فرزند خود را شیر دهد.

آشنایی با فواید درمانی شیر مادر جهت سلامتی نوزادان

اسدی افزود: سر فرزند باید بر روی آرنج مادر قرار گیرد و با کف دست باسن نوزاد را نگاه داشته و او را به سمت سینه هدایت کند و چهار انگشت را در زیر سینه گرفته و انگشت شست را بر روی سینه قرار دهد و تمام حاله قهوه ای سینه را در دهان نوزاد بگذارد.

این کارشناس مامایی تأکید کرد: مادران باید بعد از اقدام به شیردهی ابتدا دست هایشان را به خوبی بشویند و پستان خود را چرب کنند.

وی با بیان اینکه مادرانی دچار شقاق و ترک سینه می شوند که روش شیردهی مناسبی ندارند، عنوان کرد: مدت وقت خالی شدن یک سینه از شیر یک ربع طول می کند و ابتدا شیر به صورت آبکی است سپس چرب می شود.

دو سال به کودکانتان شیر مادر دهید

اسدی با بیان اینکه خوردن شیر مادر تا دو سالگی توصیه می شود، تصریح کرد: تا ۶ ماهگی حتی دادن آب هم به نوزاد توصیه نمی شود و فقط شیر مادر کفایت می کند.

چگونه کودکتان را از شیر بگیرید

وی با بیان اینکه اگر سریعتر از دو سالگی کودکتان را از شیر جدا کنید ممکن است از نظر عاطفی بر روی آن تأثیر بگذارد، اظهار کرد: بعد از دو سالگی باید با صبر و به صورت تدریجی وعده های کمکی شیر مادر را از کودک گرفته و بعد از آن نیز با افزودن غذاهای کمکی شیر مادر از از او گیرید.

آموزش های شیردهی به مادران قبل از زایمان

اسدی با اشاره به اینکه در هفته های ۲۴ تا ۳۰ هفته بارداری آموزش شیردهی در همه درمانگاه ها به مادران باردار ارائه می شود، گفت: دمای شیر مادر هم دمای بدن هست، در دسترس و ارزان هست، پروتئین و ویتامین هایش از نوع انسانی است و از نظر عاطفی نیز تأثیر مثبتی بر روی کودک می گذارد.

وی با بیان اینکه شیرمادر هیچ ضرری جهت کودک ندارد، افزود: این درحالیست که شیر خشک ممکن است با روده کودک سازگار نبوده و ایجاد آلرژی کند.

روز جهانی شیر مادر بهانه ایست تا زیاد با نعمت بزرگ الهی که به عنوان شیر مادر در جان مادران قرار داده شده، آشنا شویم و بدانیم که مادران از شیره وجودشان کودکان را تغذیه می کنند تا از نظر عاطفی و جسمی کودکانی سالم تر داشته باشند.

منبع: ایسنا

واژه های کلیدی: مادران باردار | کودکان | بیماری | پیشگیری | نوزادان | نوزاد | عفونت | تغذیه | آموزش | شیردهی

اسم های پسرانه بر اساس حروف الفبا

اسم های دخترانه بر اساس حروف الفبا

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی شیمی تحلیلی
  • خرید کتاب فیزیکی از آمازون
  • افست کتاب زبان اصلی
  • چاپ افست کتاب
  • خرید کتاب از گوگل پلی
  • مجله نیوانگلند
  • خرید pdf کتاب خارجی